بین الملل

کرکره بانکها در لبنان همچنان پایین است

بانکها در کل لبنان در راستای تصمیم اتخاذ شده از سوی اتحادیه بانکها درباره تعطیلی سه روزه به دنبال هجوم سپرده گذاران، بسته هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه المنار گزارش داد: بانکهای لبنان برای دومین روز متوالی تعطیل هستند.

بر اساس این گزارش، بانکها در کل لبنان در راستای تصمیم اتخاذ شده از سوی اتحادیه بانکها درباره تعطیلی سه روزه به دنبال هجوم سپرده گذاران، بسته هستند.

این درحالی است که لیره لبنان با رسیدن نرخ ارز به آستانه ۳۸.۶۰۰ لیره به ازای هر دلار، پایین‌ترین سطح خود را از آغاز فروپاشی اقتصادی این کشور به ثبت رسانید.این مسئله با شروع تعطیلی بانک‌ها به مدت سه روز در اعتراض به حمله هفته گذشته به تعدادی از شعب بانکی همزمان گشته است.

لبنان نزدیک به سه سال است که شاهد فروپاشی اقتصادی است و بانک جهانی این وضعیت اقتصادی را در زمره بدترین حالت‌های اقتصادی رده بندی کرده است.لیره لبنان از تابستان سال ۲۰۱۹ میلادی نزدیک ۹۵ درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است.همه این بحران‌ها با نقدینگی شدید و ممانعت بانک‌ها از پرداخت اموال سپرده‌گذاران به دلار همراه شده است.

تحلیلگران وخامت اوضاع نرخ لیره و بالا رفتن تقاضای دلار به ویژه همراهی آن را با برداشتن حمایت‌های تدریجی بانک مرکزی برای وارد کردن کالاهای اساسی که نمونه اخیر آن انواع سوخت در هفته گذشته بود، مرتبط می دانند. این مسئله باعث می شود که بازرگانان معروف برای تأمین هزینه واردات به خرید از بازارهای موازی روی بیاورند.

بدترین بحران اقتصادی در تاریخ لبنان با فلج شدن اوضاع سیاسی همراه شده است که مانع از اجرای گام های اصلاحی در راستای جلوگیری از وخامت اقتصادی و بهبود شرایط معیشتی ساکنانی است که بیش از هشتاد درصد از آنان زیر خط فقر زندگی می کنند.

مقامات دولتی لبنان هنوز موفق نشده اند اصلاحات مورد نیاز جامعه بین المللی را برای ارائه حمایت به منظور توقف رکود موجود اجرایی کنند.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا