اقتصاد

بزرگترین مشکل این روزهای بورس/ نقدینگی در چه صورتی وارد بازار سهام می‌شود


در جریان معاملات سه‌ شنبه 49 نماد در صف خرید و 91 سهم نیز در صف فروش قرار داشتند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مشخصه اصلی بازار سرمایه در معاملات این روزها، حجم پائین معاملات خرد سهام بوده است. با روند فعلی به نظر می‌رسد بازار طی معاملات روزهای آینده نیز  کم‌رمق و نزولی دنبال شود تا به حمایت جدی خود در نیمه کانال 1.3 میلیون واحدی برسد.

بورس در حالی امروز نیز با کاهش در شاخص‌ها روبرو شد که سرمایه حقیقی برای چهارمین روز متوالی از بازار سهام خارج شد و همین مساله نگرانی تحلیلگران را به همراه داشته است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند بازار سرمایه زمانی راه خود را پیدا می ‌کند که خیال سرمایه ‌گذران از دخالت‌ های خارجی در آن راحت باشد. یعنی بورس نیز همانند دیگر بازار‌ها تغییر پی در پی قواعد و قوانین را به خود نبیند. در چنین وضعیتی می توان سرمایه‌گذاران را ترغیب به ورود پول به بورس کرد.

* روش‌های حمایت دولت از بورس درست نیست

حمید دستجردی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره علل خروج پول از بورس گفت: بازار سرمایه توانایی جذب نقدینگی را از دست داده و همین مساله در نهایت منجر به خروج پول از بورس شده است و بازارهای موازی در حال جذب پول‌های خارج شده از بازار سهام هستند که این موضوع می‌تواند زنگ خطر را برای بورس و اقتصاد کشور به صدا در بیاورد.

وی ادامه داد: بازار سرمایه به طور سنتی جاذب نقدینگی است و بازار‌های مالی در رقابت با بازار‌های کالا و خدمات، بخشی از نقدینگی را جذب می‌کنند و این نقدینگی می‌تواند جذب حساب‌های جاری کارگزاری‌ها شده و آثار تورمی آن خنثی شود و البته قیمت سهام و قیمت دارایی‌‌ها در بازار سرمایه می‌تواند افزایش پیدا کند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: روش‌هایی مانند برداشت از صندوق توسعه ملی برای حمایت از بازار سرمایه توسط دولت اشتباه بوده و این مساله تنها باعث ایجاد توقع در میان سهامداران شده است. با توجه به حجم بورس برداشت از صندوق توسعه ملی با توجه به دلاری بودن آن تنها می‌تواند منجر به افزایش پایه پولی و تورم شود.

* گسترش بازدهی منفی در بورس

در پایان معاملات روز سه‌ شنبه، شاخص کل بورس نسبت به روز کاری قبل 6 هزار و 760 واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و 367 هزار و 60 واحد رسید. بازدهی شاخص کل بورس منفی 49 صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم وزن بورس با کاهش 2 هزار و 302 واحدی در سطح 397 هزار و 909 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس 80 واحد پائین آمد و در سطح 18 هزار و 496 واحد قرار گرفت. 

* رشد ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش کل معاملات بازار سهام به رقم 10 هزار و 500 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 6 هزار و 47 میلیارد تومان بود که 57 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 11 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 440 میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس 23 درصد بوده است.

* کاهش خروج سرمایه از بازار سرمایه

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای چهارمین روز متوالی منفی شد و 155 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته کاهش 22 درصدی را نشان می‌دهد.

در معاملات روز سه‌ شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام خصدرا (شرکت صنعتی دریایی ایران)، شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی) و فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) اختصاص داشت  و سهم‌های ودانا (سرمایه‌گذاران دانایان)، خاور (ایران خودرو دیزل)، حریل (ریل پرداز سیر) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

* رشد صف‌های خرید در بورس

در جریان معاملات سه‌ شنبه 49 نماد  در صف خرید و 91 سهم نیز  در صف فروش قرار داشتند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 6 درصدی به 152 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 10 درصد افزایش یافت و 205 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نمادهای خمهر (شرکت مهرکام پارس) بکاب (شرکت صنایع جوشکاب یزد) و مادیرا (شرکت صنایع مادیران) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد حفارس (حمل و نقل بین المللی خلیج فارس)، سکرد (سمان کردستان)  ثغرب (شرکت سرمایه گذاری مسکن شمالغرب) تعلق داشت.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا