بین الملل

برای ایفای نقش سازنده در مذاکرات هسته ای ایران تلاش می کنیم

وزیر خارجه قطر:

وزیر امور خارجه قطر در گفتگو با خبرگزاری بلومبرگ با بیان اینکه کشورش به اهمیت بازگشت به برجام باور دارد، گفت که دوحه برای ایفای نقش سازنده در مذاکرات هسته ای تلاش می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر گفت که قطر به اهمیت بازگشت به توافق هسته‌ای باور دارد زیرا این توافق به ثبات منطقه و جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی کمک می‌کند.

وزیر امور خارجه قطر که در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ مصاحبه می‌کرد، تأکید کرد که کشورش تلاش زیادی برای ایفای نقش سازنده در مذاکرات هسته‌ای از طریق گفتگو با همه طرف‌ها انجام می‌دهد و تمایل ایران و بقیه طرف‌ها را برای دستیابی به توافق پس از رفع نگرانی‌ها می‌بیند.

وی در ادامه در خصوص بحران انرژی جهانی گفت: بحران انرژی که جهان شاهد آن است، ناشی از سیاست‌های غلط و عدم سرمایه گذاری در این بخش مهم است. این عواقب انباشته شد و با شروع جنگ در اوکراین بحران را تشدید کرد.

وزیر امور خارجه قطر تصریح کرد: قطر همیشه منبع انرژی قابل اعتمادی برای همه شرکای خود بوده و با آنها قراردادهای بلندمدت منعقد کرده است. مذاکرات مداوم بین بخش انرژی قطر و شرکت‌های آلمانی در چارچوب تجاری بدون دخالت دولت و به طور مستقل در جریان است. قطر هر کاری که بتواند انجام می‌دهد تا به اروپا یا کشورهایی که به انرژی نیاز دارند، کمک کند.

از سوی دیگر، وزیر امور خارجه قطر در جریان این گفتگو از جامعه جهانی خواست تا با توجه به شرایط سخت انسانی، راهی را برای نحوه تعامل با دولت افغانستان جستجو کنند و افزود: تخلیه افغانستانی‌ها از قطر همچنان ادامه دارد و سه هزار نفر از آنها هنوز در قطر هستند. ما معتقدیم که به جای تمرکز محض بر روند تخلیه و پیامدهای آنچه در افغانستان رخ داد، باید به علل ریشه‌ای این مسئله پرداخت.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی در پایان گفت: ما در تلاش برای یافتن راه حل‌هایی برای وخامت اوضاع در افغانستان هم در سطح انسانی و هم در سطح اقتصادی هستیم. جامعه بین‌المللی باید متحد شود و یک سری شروط را تعیین کند که رهبری کنونی افغانستان باید آن‌ها را رعایت کند تا تعامل با آن ممکن شود و راه پیشرفت به جلو روشن باشد.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا