سلامت

کووید ۱۹ ریسک بیماری آلزایمر را افزایش می دهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از هلث دی نیوز، محققان گزارش می‌دهند که افراد ۶۵ سال و بالاتر که به کووید مبتلا شده اند تقریباً ۷۰ درصد بیشتر احتمال دارد که در یک سال پس از ابتلاء به این عفونت، مبتلا به آلزایمر تشخیص داده شوند.

محققان دریافتند که حتی در سالمندان مسن‌تر وضعیت بدتر خواهد بود، و خطر دو برابر شدن آلزایمر در بیماران مبتلا به کووید بالای ۸۵ سال وجود دارد.

«رونگ ژو»، محقق ارشد از دانشگاه کیس وسترن رزرو در کلیولند، گفت: «ما دریافتیم که بیشترین افزایش خطر در افراد بالای ۸۵ سال و همچنین زنان مشاهده شد.»

برای این مطالعه، محققان سوابق پزشکی بیش از ۶.۲ میلیون سالمند آمریکایی را که بین فوریه ۲۰۲۰ تا مه ۲۰۲۱ به پزشک یا متخصص مراقبت‌های بهداشتی مراجعه کرده بودند، بررسی کردند. هیچ یک از افراد مورد مطالعه به بیماری آلزایمر مبتلا نبودند.

نزدیک به ۴۱۱ هزار نفر از این سالمندان در طول دوره مطالعه به کووید مبتلا شدند. محققان آنها را به مدت یک سال پیگیری کردند تا ببینند آیا خطر ابتلاء به آلزایمر در آنها با بقیه افراد گروه متفاوت است یا خیر.

متأسفانه، نتایج نشان داد که بین آلزایمر و عفونت کووید ارتباط معناداری وجود دارد و سن تنها عامل خطر نبود: احتمال تشخیص آلزایمر در زنان پس از ابتلاء به کووید ۸۲ درصد و در مردان ۵۰ درصد بیشتر بود.

ژو گفت: «عفونت کووید ۱۹ باعث افزایش التهاب می‌شود که با آلزایمر مرتبط است.»

وی خاطرنشان کرد: «همچنین مطالعات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به کووید ۱۹ دارای برخی از پیامدهای عصبی و روانی مانند “مه مغزی” هستند و تغییراتی در ساختار مغز افراد آلوده به کووید وجود دارد.»

به گفته محققان، «عفونت کووید ۱۹ که با تغییرات سیستم ایمنی، از جمله التهاب مرتبط است ممکن است بر شروع تغییرات مغزی مرتبط با آلزایمر و سایر انواع زوال عقل تأثیر بگذارد. با این حال، از آنجایی که این مطالعه فقط یک ارتباط را از طریق سوابق پزشکی نشان داد، ما نمی‌توانیم بدون تحقیق بیشتر بدانیم که مکانیسم‌های اساسی این ارتباط چیست.»

ژو گفت: «تحقیقات آینده بررسی خواهد کرد که آیا شدت عفونت کووید نقشی در خطر ابتلاء به آلزایمر دارد یا خیر.»

محققان تاکید می‌کنند سالمندان باید با واکسینه شدن و پیروی از توصیه‌های بهداشت عمومی از خود در برابر عفونت کووید محافظت کنند.

منبع سلامت نیوز

آگهی
دکمه بازگشت به بالا