سلامت

ارتباط قرص‌های ضدبارداری با افزایش لختگی خون

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، پروفسور «جوزپه روزانو»، نویسنده این مطالعه از مؤسسه سان رافائل ایتالیا، گفت: «به خوبی ثابت شده است که چاقی و داروهای ضد بارداری حاوی استروژن از عوامل خطر ترومبوآمبولی وریدی هستند. با وجود این، زنان چاق همچنان این داروها را دریافت می‌کنند.»

وی در ادامه افزود: «شواهد علمی نشان می‌دهد که چاقی و داروهای ضدبارداری خوراکی ترکیبی اثر هم افزایی بر خطر ترومبوآمبولی وریدی دارند. محصولات فقط حاوی پروژسترون، از جمله قرص‌ها، دستگاه‌های داخل رحمی یا ایمپلنت‌ها جایگزین مطمئن‌تری برای قرص ترکیبی در زنان دارای وزن اضافی هستند.»

سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زند که شیوع چاقی در جهان بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۶ تقریباً سه برابر شده است و ۱۵ درصد از زنان بالغ چاق هستند.

خطر ترومبوآمبولی وریدی با شاخص توده بدنی به تدریج افزایش می‌یابد و در زنان چاق بیش از دو برابر زنان غیرچاق است.

چاقی بیشترین تأثیر را بر ترومبوآمبولی وریدی در زنان زیر ۴۰ سال دارد که در مقایسه با زنان غیر چاق پنج برابر بیشتر در معرض خطر هستند.

روزانو خاطرنشان کرد: «خطر بالا به ویژه در زنان چاق زیر ۴۰ سال مهم است، زیرا در این سن است که بسیاری به دنبال پیشگیری از بارداری هستند.»

داروهای ضد بارداری خوراکی ترکیبی با احتمال ابتلاء به ترومبوآمبولی وریدی در ارتباط هستند، به طوری که مصرف کنندگان سه تا هفت برابر با احتمال ابتلاء به ترومبوآمبولی وریدی در مقایسه با افراد غیر مصرف کننده روبرو هستند. در مقابل، محصولات فقط حاوی پروژسترون با افزایش خطر ترومبوآمبولی وریدی مرتبط نیستند.

ترکیب اضافه وزن / چاقی و استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی ترکیبی احتمال لخته شدن خون را در زنان در سنین باروری تشدید می‌کند. به عنوان مثال، یک مطالعه بزرگ مبتنی بر جمعیت نشان داد که اضافه وزن و چاقی به ترتیب با ۱.۷ برابر و ۲.۴ برابر افزایش خطر ترومبوآمبولی وریدی مرتبط هستند. با این حال، در مصرف کنندگان قرص ترکیبی، خطر ابتلاء به ترومبوآمبولی وریدی در زنان دارای اضافه وزن ۱۲ برابر بیشتر و در زنان چاق ۲۴ برابر بیشتر از افراد غیرمصرف کننده با وزن طبیعی بود.

منبع سلامت نیوز

آگهی
دکمه بازگشت به بالا