دانش و فناوری

حسینی: مصوبه کنکوری شورای عالی فرهنگی خلاف قانون اساسی است

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص کنکور آن را خلاف قانون دانست و گفت: در صورت ادامه این موضوع اصول قانون اساسی زیر پا می ماند.

به گزارش ایسنا، سیدالبرز حسینی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از تمام عوامل درون کشور و کشور عراق که در برگزاری مراسم پرشکوه راهپیمایی معنوی اربعین مقدمات را برای زوار فراهم کردند، صمیمانه قدردانم و تشکر می‌کنم.
وی در ادامه نطق خود خطاب به نمایندگان مجلس عنوان کرد: موضوعی را مطرح می‌کنم که نیاز است در این خصوص یک مداقه ‌ای شود که مجلس وظیفه اصلی خود را انجام داده باشد، در هیاهوی کلیه اتفاقاتی که این روزها در کشور و بیرون مرزها اتفاق می‌افتد، موضوعی در کشور مصوب شد و در حال اجرا و ابلاغ شد که بخشی از سرنوشت دانش‌آموزان و نیروی کار متخصص آتی کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد، بدون توجه به اینکه مراجع ذی صلاحی در این خصوص اظهار نظری کرده باشند.
نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: الان یکی از مشکلات کشور این است که مراجع متعددی در امر قانونگذاری مشارکت دارند، لذا اخیرا شاهد هستیم که اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۱۵ تیر ۱۴۰۰ موضوعی را تحت عنوان سیاست‌ ها و ضوابط متقاضیان ورود به آموزش عالی یعنی کنکور را مطرح کردند که ۶ مورد از ۹ مورد این بحث را مصوب کردند و با یک شتاب توجیه ناپذیری در ۱۵ تیرماه امسال توسط رئیس جمهور ابلاغ شد.
حسینی افزود: در بحث کنکور این مصوبه به زعم اینکه باید در این مکان مورد بحث قرار گیرد از دو منظر که بارها در خصوص حوزه قانونگذاری تاکید شده مورد مداقه و تاکید است و دو اشکال دارد؛ اول از حیث خلاف قانون بودن آن است که اگر قرار باشد این قضیه ادامه پیدا کند اصول ۷۱ و ۷۳ قانون اساسی زیر پا می ‌ماند و وظیفه مجلس در این حوزه چه خواهد بود؟
وی در ادامه گفت: مطلب بعدی اینکه این موضوع خلاف عدالت است و از حیث خلاف عدالت بودن آن موارد متعددی وجود دارد، من وارد جزییات مضامین نمی‌شوم و همکاران حتما در جریان هستند ولی چه اتفاقی خواهد افتاد؛ اولا از ۹ مورد ۲ مورد اساسی این موضوع مورد بحث قرار نگرفته است که یکی ساماندهی سهمیه ‌های رنگارنگ و دوم مبارزه با مفسده‌ های موجود در فضای آموزشی به ویژه در صداوسیما کاملا روشن است، لذا در این خصوص نیاز است مواردی که مغفول مانده است مورد بحث قرار گیرد.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: سوالم از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی این است کدام کار کارشناسی صورت گرفته با وجود اینکه آموزش و پرورش و نهاد آموزش عالی مخالف این موضوع هستند و مردم نگران هستند؟ آورده علمی این طرح چیست؟ مکانیزم اجرای آن چگونه است؟ آیا پیامدهای منفی و پیامدهای منافع احتمالی پنهان در این حوزه مورد بررسی قرار گرفته است؟ چه اتفاقی برای رشته‌های پُرمتقاضی خواهد افتاد؟
حسینی یادآور شد: ببینید آمارها چه نتیجه ‌ای را نشان می‌دهند، سوابق تحصیلی که در این حوزه تاثیر مستقیم در نظر گرفته ‌اند تقریبا ایرادات آماری و ریاضی دارد و این مصوبه مردم را در عسر و حرج قرار می‌دهد و فشار مالی بر خانواده‌ ها تحمیل می‌کند.
نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: مهم‌ترین بخش این مصوبه واپس گرایانه بودن آن است و باعث بی ‌توجهی دانش‌آموزان به حوزه دروس فرهنگ محور می‌ شود و واقعا نیاز است این حوزه در داخل مجلس مورد مداقه قرار گیرد. خواهشم این است مجلس بابت این موضوع عکس‌العمل نشان دهد.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا