دانش و فناوری

با فضاپیمای چندبار مصرف جدید اروپا آشنا شوید

فضاپیمای چندبار مصرف اروپا موسوم به “سوزی”(Susie) می‌تواند مأموریت‌های آینده اروپا به اعماق فضا را انجام دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، سوزی متعلق به شرکت مهندسی هوافضا فرانسوی آریان‌گروپ(ArianeGroup) است. این فضاپیما کاملاً قابل استفاده مجدد بوده و طوری طراحی شده که با موشک‌های آینده متناسب باشد. یکی از این موشک‌ها در حال حاضر برای شرکت آریان‌ اسپیس(Arianespace) ساخته شده است.
شرکت آریان‌گروپ قصد دارد فضانوردان را سوار بر “سوزی” به فضا ببرد.
این شرکت از ساخت مرحله فوقانی جدیدی از موشک‌ها خبر داده که برای انجام مأموریت‌های سرنشین‌دار یا بدون سرنشین بر روی موشک‌های آریان‌اسپیس به مدار زمین یا حتی ماه طراحی شده است.

این مرحله فوقانی، به اختصار سوزی یا به طور کامل “Smart Upper Stage for Innovative Exploration” به معنای “مرحله فوقانی هوشمند برای اکتشافات نوآورانه” نامیده می‌شود و بر روی موشک آینده‌ی آریان ۶۴ نصب خواهد شد.
همانطور که جامعه فضایی به ایستگاه‌های فضایی خصوصی و ماموریت‌های ماه دست می‌یابد، یک فضاپیمای انعطاف‌پذیر، قابل استفاده مجدد و ماژولار به بهترین وجه با نیازهای مشتریان متعدد مطابقت دارد.
آریان‌گروپ در تاریخ ۱۶ سپتامبر نوشت: سوزی یک بخش از موشکی چندبار مصرف است. این فضاپیما قادر است به فضا برود و انواع مختلفی از ماموریت‌ها چه به صورت خودکار یا همراه با سرنشین را در آنجا انجام دهد و به زمین بازگردد.

نسخه سرنشین‌دار سوزی حداکثر پنج فضانورد را حمل می‌کند. ظرفیت محموله‌ها برای ماموریت‌های ضروری در فضا انعطاف‌پذیر است و آریان گروپ می‌گوید که با دستیابی ناسا و شرکای آن به مأموریت‌های سرنشین‌دار برنامه آرتمیس در ماه در دهه آینده، حجم محموله‌های قابل حمل “سوزی” نیز افزایش خواهد یافت. این فضاپیما می‌تواند تا هفت تُن محموله را با خود به فضا ببرد.
سوزی پس از انجام ماموریت‌ برای فرودی نرم به زمین بازمی‌گردد و برای پروازهای آینده تغییر کاربری می‌دهد. مأموریت‌های مختلفی که برای آن پیش‌بینی شده شامل خدمات ماهواره‌ای، ساخت تأسیسات مداری، برخورد با زباله‌های فضایی یا ارسال اقلام ضروری برای فضانوردان در مأموریت‌های اعماق فضا است.

مورنا برناردینی(Morena Bernardini)، رئیس استراتژی و نوآوری آریان گروپ، می‌گوید: این پروژه‌ای است که بر اساس تمام دانش موجود در آریان گروپ و در صنعت اروپا ساخته شده است. این پروژه با پیشرفت‌های فناوری کنونی و پیشرفت‌های آینده در زمینه حمل و نقل فضایی و استفاده مجدد از موشک‌ها سازگار است.

این شرکت خاطرنشان کرد که سوزی می‌تواند از چندین پرتابگر، از جمله آریان ۶ که ممکن است در سال ۲۰۲۳ پرتاب شود، استفاده کند. طول سوزی ۶۰ فوت(۱۲ متر) و قطر آن  ۱۵ فوت(پنج متر) است.
سوزی در کنگره بین‌المللی فضانوردی در پاریس که تا پنجشنبه(۲۲ سپتامبر) ادامه دارد، رونمایی شد.

تفاوت سوزی با موشک استارشیپ شرکت اسپیس‌ایکس چیست؟
سوزی همانند استارشیپ یک سیستم توقف ماموریت در هنگام بروز ناهنجاری دارد که خدمه یا محموله را از مرحله اصلی موشک دور می‌کند.
در انیمیشنی که آریان‌گروپ از آن منتشر کرده می‌توان دید که سوزی همانند استارشیپ پیش از فرود یک مانور شکمی انجام می‌دهد.
با این وجود یک تفاوت اساسی بین سوزی و استارشیپ وجود دارد. اسکات مانلی در توییتی نوشت: بسیاری، سوزی را به استارشیپ تشبیه می‌کنند اما این فضاپیما بیشتر شبیه به یک کپسول دراگون یا فضاپیمای استارلاینر است زیرا از مرحله دوم یک بار مصرف برای رسیدن به مدار استفاده می‌کند. به همین دلیل می‌توان آن را به کپسول کرو دراگون تشبیه کرد که در حال حاضر سوار بر پیشران فالکون ۹ به فضا می‌رود. بنابراین سوزی به اروپا کمک می‌کند تا به آنچه در حال حاضر ایالات متحده آمریکا در اختیار دارد، ‌ برسد.

انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا