ورزش

وقتی شماره «یک»ها تفاوت را رقم می‌زنند

به استقبال 60 سالگی اتومبیلرانی در ایران

سومين مرحله مسابقات سرعت همزمان با 60 سالگى اتومبيلرانى در ايران برگزار مى شود.

به گزارش ورزش سه، صبح جمعه یکم مهر ماه قرار است سومین مرحله از مسابقات سرعت در پیست آزادی برگزار شود، مسابقه‌ای که به یک دلیل خاص می‌تواند جذاب‌تر و پرهیجان‌ تر از قبل باشد. به هر حال مسابقات سرعت (ریس) عموما مهم‌ترین نوع از مسابقات اتومبیلرانی در ایران بوده و به همین دلیل مهم گاهی انتظارات از آن بالا می‌گیرد.
امسال شصتمین سال راه‌اندازی مسابقات اتومبیلرانی در ایران است و فردا و در سومین دور از مسابقات سرعت، قرار است برنامه‌هایی در گرامیداشت این قدمت و سابقه مهم و ارزشمند برگزار شود جایی که به نظر بهترین موقعیت برای یادآوری این موضوع به نظر می‌رسد.
جالب است که در شهریور ماه امسال مسابقات دیگری مثل درگ، سوپر بایک و موتوکراس بانوان برگزار شد که هیچ کدام برای شصت سالگی مسابقات موتور اسپرت در ایران برنامه‌ای نداشتند. شاید مسابقه اخیر درگ (شتاب) هم ظرفیتی برای چنین ایده‌ای را داشت که آن هم به دلیل برگزاری ضعیف و استقبال نه چندان قابل توجه رانندگان و رسانه‌ها از بین رفت.
مرحله دوم مسابقه درگ در پیست ایلند برگزار شد در شرایطی که بر اساس فیلم منتشر شده از رژه رانندگان، 35 شرکت کننده در این مسابقه حضور پیدا کردند و به همین دلیل سطح مسابقه بالا نبود. پیش از آغاز مسابقه خبرهایی مبنی بر احتمال جابجا شدن رکورد ملی ایران نیز به گوش رسید و در فضای مجازی اعلام شد که رکورددار ایران یعنی سامان خنجری قرار است بعد از مدت‌ها در این مسابقه شرکت کند و در دو کلاس حضور یابد. 
اما در روز کوالیفایینگ (تایم‌گیری اولیه) خبری از سامان خنجری نبود تا این سوال پیش بیاید که چه اتفاقی رخ داده، در حالی که مشخص بوده خودروهای قهرمان چند سال اخیر ایران نیز حاضر و آماده است. بعد از مسابقه هم او در صفحه شخصی خود اعلام کرد که مسئله‌ای در این مورد پیش آمده که در حال پیگیری است و حرف‌های درگوشی برخی از راننده‌ها مشخص کرد که ماجرا از چه قرار است.
اینطور که پیداست رئیس کمیته درگ که ریس دایرکتور مسابقه نیز محسوب می‌شود، شماره «1» کلاس آزاد را به برنارد عیوضی داده بود که از رانندگان عنواندار و باسابقه کشور است اما این رفتار خارج از عرف و دستورالعمل‌های مسابقات اتومبیلرانی است چرا که اصولا شماره یک در هر مسابقه‌ای به قهرمان فصل قبل آن اختصاص می‌یابد و طبیعتا برای به دست آوردن آن، رانندگان باید یک فصل کامل را در بهترین فرم برانند و قهرمان سال شوند. این یک الگوی موفق و مناسب برای ارج گذاشتن به نفرات برتر است و کنار گذاشتن آن یک نوع کج‌سلیقگی است.
اینطور که پیداست سامان خنجری اعتراض خود را نیز به صورت مکتوب به فدراسیون ارائه کرده اما با توجه ارجاع آن به کمیته درگ، هنوز پاسخ روشنی به این موضوع داده نشده است. حواشی مسابقه البته تنها به این مورد هم محدود نشد و ظاهرا هنوز زمان‌های ثبت شده رانندگان در طول مسابقه نیز منتشر نشده و این موضوع با انتقاد برخی از رانندگان نیز مواجه شده است. عجیب اینکه رئیس کمیته ایمنی مسابقات نیز در صفحه مجازی کمیته درگ نوشته که:«مسابقه به صورت حذفی است و تایم اهمیتی ندارد!» در حالی که زمان در مسابقات درگ در مقیاس صدم ثانیه اهمیت دارد و استراتژی راننده‌ها را برای مراحل مختلف مسابقه تعیین می‌کند.
شاید به همین دلیل بود که خبر مربوط به این مسابقه نیز در اندک رسانه‌های رسمی به صورت گذرا و کوتاه و بدون ثبت و ذکر تایم برندگان اعلام شد در حالی که پیش از این به شکل مفصل‌تری این اتفاق می‌افتاد. 
اما مسابقه سرعت در روز جمعه اول مهر به حسن سلیقه کمیته ریس در حال و هوایی متفاوت برگزار خواهد شد و قرار است تا حداقل دو راند بعدی نیز برنامه‌هایی برای بزرگداشت 60 سالگی مسابقات اتومبیلرانی در ایران و پیش‌کسوتانی که روزگارس شماره «یک» بودند، انجام شود که قطعا برای علاقمندان به این رشته و تماشاگران جذاب خواهد بود. ضمن اینکه نصب سیستم زمان‌سنج در پیست آزادی و استفاده از مانیتور و دوربین‌های متعدد که ازسوی کمیته سرعت انجام شده می‌تواند به بالا رفتن کیفیت مسابقه و بررسی دقیق‌تر حوادث احتمالی در جریان رقابت‌ها بینجامد. 
به هر صورت به نظر می‌آید بعد از یک مسابقه پرحاشیه و کم‌کیفیت در رشته درگ، فردا در یک مسابقه ریس جذاب، می‌توان لذت کافی از این رقابت پرهیجان برد.

منبع ورزش سه

آگهی
دکمه بازگشت به بالا