سیاسی

رویکرد سیاست خارجی دولت سیزدهم بیشتر به روابط دوجانبه پرداخته است/ حل مشکل ایران و آژانس نیازمند زمان و راه‌حل است/ رئیسی سخنرانی کلاسیکی ارائه کرد

کریمی در گفت‌وگو با ایلنا:

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: در موضوع آژانس که به نظر می‌­رسد مانع اصلی بر سر راه است باید شاهد ابتکار عمل در رابطه سازمان انرژی اتمی و آژانس باشیم تا موضوع حل و فصل شود. اینکه گفته می‌­شود به طور بالقوه این موضوع در صورت حل نشدن می‌­تواند دستاویز بعدی آمریکا برای فشار بر ما و برجام باشد امر مسموعی است. این موضوع با آژانس نیز باید مانند مساله PMD که در زمان مذاکرات برجام (۱۳۹۴) حل و فصل شد پیش از ورود به قرارداد به نتیجه برسد. این موضوع نیازمند زمان و راه‌حل است.


ساسان کریمی تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل و مدرس فلسفه سیاسی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که با توجه به سفر آقای رییسی به آمریکا چقدر ظرفیت این حضور و دیدارهای چندچانبه می‌تواند مفید باشد، گفت: بعید می‌دانم جلسه‌ای با فرم چندجانبه در برنامه باشد. دیپلماسی چندجانبه واقعاً نوع خاصی از دیپلماسی است که تکنیک‌های خاص خود را دارد و به نوعی تخصص محسوب می‌شود. رویکرد دستگاه سیاست خارجی آقای رئیسی تا اینجا دیپلماسی چندجانبه را به شکل پررنگ در برنامه خود نداشته است و بیشتر به روابط دوجانبه پرداخته است. بنابراین حتی در موضوع احیای برجام نیز آنچه به عنوان روش انتخاب کرده‌اند بیشتر مذاکره با هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا به طور مستقیم و مذاکره با ایالات متحده به واسطه اروپا بوده است.

کریمی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به دیدار انریکه مورا با علی باقری و همچنین دیدارهای آقای رئیسی چقدر احتمال شکست بن‌بست مذاکرات وجود دارد، گفت: من مذاکرات را در حالت تعلیق می­‌بینم. نه شکست و نه پیشرفت. اولاً موضوعات داخلی ایالات متحده فعلاً تاخیری را تحمیل کرده و ثانیاً موضوعات فیمابین بیشتر محتوایی است که بالاخره یا یک طرف می‌بایست از خواسته خود صرف نظر کند و یا اینکه ابتکار عملی را شاهد باشیم که راه‌حل مرضی‌الطرفین از دل آن بیرون بیاید. به خصوص در موضوع آژانس که به نظر می‌­رسد مانع اصلی بر سر راه است باید شاهد ابتکار عمل در رابطه سازمان انرژی اتمی و آژانس باشیم تا موضوع حل و فصل شود. اینکه گفته می‌­شود به طور بالقوه این موضوع در صورت حل نشدن می‌­تواند دستاویز بعدی آمریکا برای فشار بر ما و برجام باشد امر مسموعی است. این موضوع با آژانس نیز باید مانند مساله PMD که در زمان مذاکرات برجام (۱۳۹۴) حل و فصل شد، پیش از ورود به قرارداد به نتیجه برسد. این موضوع نیازمند زمان و راه حل است. زمان مذاکره هم به خاطر انتخابات میان دوره‌ای مجلس در ایالات متحده احتمالاً تا آذرماه تمدید شده است و ابتکارها با توجه به واقعیات و اطلاعات می­‌توانند طراحی شوند که این در اختیار سازمان است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که دستاوردهای حضور ما در این سفر چه بوده گفت: اولاً که سفر هنوز تمام نشده است. دوم آنکه من این سفر را خیلی در قالب دستاورد و غیره نمی‌­بینم. بیشتر امری است تشریفاتی که گاهی و صرفاً در مقاطعی که با حضور افراد خاص همزمان می­‌شود، در مراحل حساس یک موضوع، می‌­تواند به پیشرفت امور مذاکراتی کمک کند و آن هم از جهت در دسترس بودن ساده همگان. اما در این دوره همه چیز بیشتر تحت تاثیر جنگ اوکراین است و موضوعات حول آن مورد بحث قرار می‌­گردد.

کریمی در پاسخ به این سوال سخنرانی آقای رئیسی در سازمان ملل را چه طور ارزیابی می‌کنید، گفت: آقای رئیسی سخنرانی کلاسیک و با مواضع همیشگی جمهوری اسلامی را ارائه کردند. باز هم تاکید می­‌کنم ابتکار عمل در چنین مجلس و سخنرانی کار ساده‌­ای نیست و نمی‌توان مدام چنین انتظاری را داشت. ابتکار عمل در شرایط فعلی بیشتر بر موضوعات انضمامی در سطوح کارشناسی و نه سیاسی مورد انتظار من است.

این کارشناس مسائل دیپلماتیک در پاسخ به این سوال که فضای بعد از سخنرانی را چطور می‌بینید، گفت: فضا زیاد سنگین نیست. اصولاً این ماجرا نه مانند زمان آقای احمدی‌نژاد شده که بیشتر به واسطه مواضع شخصی ایشان شرایط علیه کشور بسیار تند شده بود و با رفتار نامناسب کشورها در چنین اجلاس­‌هایی مواجه می‌شدیم و نه مانند دوره­ آقای خاتمی یا آقای روحانی است که باز بیشتر به واسطه وجوه شخصی ظرفیت‌­های بیشتری را شاهد بودیم. در دوران حاضر چیزی میانه را شاهد هستیم. ضمن آنکه به هر حال این اولین تجربه حضور رئیس دولت سیزدهم در سازمان ملل متحد است و شاید نتوان انتظار زیادی را برای ابتکار عمل و فضاسازی از او داشت.


انتهای پیام/

منبع خبرگزاری ایلنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا