جامعه

رویاپردازی شورای پنجم برای نهضت پارکینگ‌سازی در تهران

مهر گزارش می‌دهد؛

طرح الزام شهرداری به ارائه برنامه عملیاتی احداث پارکینگ عمومی در شهر تهران که بنا بر اعلام شورای پنجم قرار بود آغازگر نهضت پارکینگ‌سازی در تهران باشد، روی کاغذ ماند و راه به جایی نبرد.

خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ کمبود سرانه پارکینگ همواره یکی از چالش‌های اساسی موجود در شهر تهران است که شهروندان را در کنار مساله ترافیک با چالش‌ها و مشکلات جدی مواجه می‌سازد.

در همین راستا؛ زهرا شمس‌احسان در هفتاد و چهارمین جلسه شورای شهر تهران در تذکری در خصوص کسر پارکینگ و دریافت عوارض تأمین در شهر تهران، گفته بود: در سال‌های اخیر کسری پارکینگ در شهر تهران به معضلی غیرقابل انکار تبدیل شده که به صورت روز افزون و در فقدان تعریف چشم‌انداز روشن از نحوه مدیریت و برنامه‌ریزی برای رفع آن، موجب نارضایتی شهروندان و بروز مسائل اجتماعی و فرهنگی شده است.

مسئولیت مستقیم شهرداری در حوزه پارکینگ عمومی و محله‌ای

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه این کسری پارکینگ نه تنها در مقاصد سفر از جمله مراکز تجاری، اداری و فرهنگی بلکه در مبدا و بافت‌های مسکونی نیز به وضوح قابل رصد و مشاهده است، گفت: این در شرایطی است که طبق مفاد طرح جامع بند (بند ۳-۶-۶)، ۱۲-۸ و ۸- ۱۶ طرح تفصیلی و مصوبات متعدد شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری مسئولیت مستقیم در حوزه پارکینگ عمومی و محله‌ای را به عهده دارد.

طرحی که قرار بود آغازگر نهضت پارکینگ‌سازی در پایتخت باشد

شمس‌احسان در حالی به مساله کمبود سرانه پارکینگ در شهر تهران اشاره کرد که محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی شورای پنجم شهر تهران در در دویست و هفتاد و سومین جلسه شورای پنجم از آغاز نهضت پارکینگ سازی در پایتخت برای ساماندهی وضعیت پارک خودروها با تصویب طرح «الزام شهرداری به ارائه برنامه عملیاتی احداث پارکینگ عمومی در شهر تهران و پارکینگ‌های زیر سطحی با رویکرد مشارکتی» خبر داده بود.

با این حال وضعیت نابه سامان پارک خودروها در خیابان‌ها و در کنار کمبود مشهود پارکینگ حکایت از آن دارد که طرح «الزام شهرداری به ارائه برنامه عملیاتی احداث پارکینگ عمومی در شهر تهران و پارکینگ‌های زیر سطحی با رویکرد مشارکتی» کاری از پیش نبرده و صرفاً روی کاغذ باقی مانده است.

رویاپردازی شورای پنجم برای نهضت پارکینگ‌سازی در تهران

با حداقل‌ها در حوزه سرانه پارکینگ فاصله داریم

مجتبی شفیعی در گفتگو با خبرنگار مهر و در پاسخ به این سوال که مدیریت شهری برای افزایش سرانه پارکینگ در شهر تهران چه برنامه‌ای دارد، گفت: در حوزه پارکینگ‌های طبقاتی دو رویکرد در حوزه مدیریت شهری وجود دارد که یکی از رویکردها که از نظر علمی تأیید شده، این است که خیلی نباید به سراغ پارکینگ‌سازی در بافت‌های مرکزی شهر رفت؛ چرا که پارکینگ ساختن یک نوع مشوق برای استفاده از خودروی شخصی محسوب می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خاطرنشان کرد: البته باید به این نکته توجه داشت که وجود حداقلی از پارکینگ در شهر لازم است که در حال حاضر آن حداقل نیز وجود ندارد و برای رسیدن به آن حداقل باید پارکینگ‌سازی انجام شود.

وی تصریح کرد: در بودجه آن چیزی که تعیین شده در سال گذشته حدود هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان وصولی داشته و در سال جاری نیز برآورد هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است.

انجام مطالعات ساخت ۱۶ پارکینگ طبقاتی در تهران و انعقاد قرارداد ساخت شش پارکینگ

شفیعی با بیان اینکه بر اساس مبلغ وصولی پروژه‌هایی تعریف شده که مطالعات آن انجام شده است، اظهار کرد: این مطالعات ناظر بر حدود ۱۶ پارکینگ طبقاتی است که عمده مطالعات مربوط به این موارد انجام شده و در خصوص شش مورد قرارداد ساخت بسته شده و تدریجاً قراردادهای جدید بسته خواهد شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران عنوان کرد: مدل به این صورت است که تأمین زمین با مناطق است که البته مناطق عموماً در تأمین اراضی نیز مشکل دارند.

رویاپردازی شورای پنجم برای نهضت پارکینگ‌سازی در تهران

پارکینگ طبقاتی امیرکبیر و مینابی به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد

به نظر می‌رسد، شهرداری تهران قصد دارد تا با عملیاتی کردن پروژه‌های گوناگون تا حدی کمبود سرانه پارکینگ در شهر تهران را جبران کند؛ در همین راستا، هادی حق‌بین چند روز قبل از تحویل پروژه‌های احداث پارکینگ طبقاتی امیرکبیر در منطقه ۱۴ و پارکینگ طبقاتی مینابی در منطقه ۱۵ در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: با تکمیل این دو پروژه، ظرفیت لازم برای پارک نزدیک به هزار دستگاه خودرو در مناطق پرتراکم پایتخت فراهم می‌شود.

مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران با بیان اینکه کمبود قابل توجه فضای پارک خودرو، زمینه ساز بروز آسیب‌های مختلف اجتماعی و به ویژه ایجاد گره‌های ترافیکی است، خاطرنشان کرد: سازمان عمرانی مناطق در تلاش است تا ضمن حفظ کیفیت و استانداردهای لازم، پروژه‌های موجود در این حوزه را با سرعت بالا تکمیل کند. از این رو در نظر داریم با اضافه کردن ظرفیت پارک یک هزار دستگاه خودرو در قالب افتتاح دو پروژه پارکینگ امیرکبیر و پارکینگ مینابی، زمینه ساز بهبود کیفیت سطح زندگی شهروندان در مناطق ۱۴ و ۱۵ باشیم.

منبع خبرگزاری مهر

دکمه بازگشت به بالا