بین الملل

ریابکوف: روسیه کسی را با سلاح اتمی تهدید نمی‌کند


معاون وزیر خارجه روسیه گفت مسکو هیچ کسی را با تسلیحات اتمی تهدید نمی‌کند اما درباره خطر مداخله در عملیات نظامی ویژه خود در اوکراین هشدار می‌دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه به غرب درباره رویارویی مستقیم نظامی هشدار داد و همچنین گفت روسیه کسی را با سلاح اتمی تهدید نمی‌کند.

به گزارش «راشا تودی»، وی گفت که آمریکا ناتوان از مذاکره است و کی‌یف را مستقیماً برای انتقال عملیات‌های نظامی به خاک روسیه از طریق باج‌خواهی اتمی تحت فشار قرار می‌دهد. این مقام روس سپس اظهار داشت «مسکو هیچ کسی را با تسلیحات اتمی تهدید نمی‌کند اما درباره خطر مداخله در عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین هشدار می‌دهد». 

ریابکوف در ادامه ضمن بیان این که تقابل آشکار با آمریکا و ناتو به نفع روسیه نیست، ابراز امیدواری کرد دولت بایدن خطارت تشدید تنش حول اوکراین را درک کند. 

او همچنین ایالات متحده را به کاهش عمدی آستانه هسته‌ای و در نتیجه تهدید امنیت ملی روسیه متهم کرد. ریابکوف خاطرنشان کرد روابط روسیه و آمریکا در حال حاضر در سطحی نزدیک به صفر است. 

«واشنگتن پست» جمعه (۲۳ سپتامبر) نوشت آمریکایی‌ها درباره احتمال استفاده روسیه از سلاح اتمی، هشدارهایی محرمانه به مسکو داده‌اند. روزنامه آمریکایی به نقل از افرادی ناشناس نوشت دولت بایدن تصمیم گرفته درباره عواقب حمله اتمی هشدار دهد و کاخ کرملین اکنون به نحوه پاسخ واشنگتن فکر می‌کند.

این افراد مطلع گفتند وزارت امور خارجه آمریکا در این مکاتبات خصوصی و محرمانه با مسکو دخیل بوده اما به طور دقیق نگفتند که چه کسی این پیام‌ها را منتقل کرده یا گستره محتوای این پیام‌ها تا چه حدی بوده‌اند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه چهارشنبه برای مناطقی از شرق اوکراین و دونباس که خواستار برگزاری همه‌پرسی جهت پیوستن به فدراسیون روسیه هستند، به سخنرانی تلویزیونی پرداخت.

رئیس‌جمهور روسیه ضمن اشاره به اینکه آمریکا، آلمان و دیگر کشورهای غربی دستوراتی علیه روسیه به کی‌یف می‌دهند، تاکید کرد: «تهدید کردن نیروگاه زاپروژیا [با حمله به این منطقه] یک تهدید اتمی است و مسکو هم دارای سلاح اتمی است؛ ما از همه ابزارها برای محافظت از خاک روسیه استفاده خواهیم کرد» 

 بعد از اظهارات پوتین مبنی بر آماده بودن مسکو برای استفاده از هر ابزاری جهت دفاع از حاکمیت این کشور، «دیمیتری مدودف» معاون شورای امنیت ملی روسیه گفت مسکو می‌تواند از تسلیحات اتمی راهبردی برای محافظت از تمامیت ارضی و منافع خود استفاده کند.

پایان پیام/ص


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا