فرهنگ

خدمت به زائران امام رضا (ع) در موکب دختران دهه هشتادی/ اینجا هرشب میزبان یک شهید گمنامیم+تصاویر


دختران دهه هشتادی‌اند و پرشور و هیجان برای خدمت به زائران امام رضا (ع) آمده‌اند، آن هم در موکبی اختصاصی که قرار است از صفر تا صدش را خودشان مدیریت کنند.

خبرگزاری فارس – گروه قرآن و فعالیت‌های دینی: ۳۰۰ نفر از دختران جوان و نوجوان دهه هشتادی، با راه‌اندازی موکبی در مشهد در ایام پایانی ماه صفر به زائران و مجاوران آقا امام رضا (ع) خدمات مختلفی ارائه می‌کنند.

موکب دختران نجمه، به همت جمعی از دختران و همچنین مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی در ابتدای خیابان فداییان اسلام مشهد برپا شده که هر روز در این موکب پذیرای بیش از هزار دختر زائر هستند.

وصف این موکب ما را بر آن داشت تا به سراغشان برویم و ببینیم آنجا چه‌ می‌کنند. از بین هیاهوی خیابان‌های شلوغ و پر از زائر، به ابتدای خیابان فداییان اسلام رسیدیم.

موکبی با ۱۸ خدمت متنوع، از مشاوره تا تعمیر لباس

پس از ورود با استقبال دختری جوان به نام زهرا علیزاده از کارکنان روابط عمومی مؤسسه جوانان آستان قدس روبرو می‌شوم، او برایم توضیح می‌دهد: موکب دختران نجمه از اول تا پنجم مهر برپاست و از سراسر کشور زائران دختر را می‌پذیرد. در این موکب هجده خدمت به زائران ارائه می‌شود. به عنوان مثال غرفه مشاوره، به دختران مشاوره اعتقادی، فردی و تحصیلی ارائه می‌دهد، غرفه خیاطی که کار تعمیر لباس‌های زائران را بر عهده دارد، در غرفه قاب مجازی آتلیه برای عکس‌های یادگاری داریم. در غرفه نانوایی تعدادی خانم از جنوب کشور جهت طبخ پنج نوع نان محلی برای زائران آمده‌اند، در غرفه عینک مجازی افراد محتواهای مجازی را با عینک سه بعدی تماشا می‌کنند، در خانه کتاب هم زائران می‌توانند پادکست و کتاب‌های صوتی گوش کنند و کتاب بخوانند.

کافه نوجوان، جایی برای دورهمی‌های دخترانه زائران

بین توضیحاتش همانطور که با هم قدم می‌زنیم نگاهم به غرفه کافه نوجوان می‌افتد و درباره آن می‌پرسم که پاسخ می‌دهد: کافه نوجوان محل برگزاری دورهمی‌های دخترانه است یعنی مانند یک کافه نوشیدنی و خوردنی‌های مختلف سرو می‌شود و محل تبادل نظر در محورهای مختلف اعتقادی و رشد فردی است. در غرفه طب سنتی هم یکی از اساتید طب سنتی از تهران آمده تا زائران را ویزیت کند، غرفه پزشکی هم بصورت شبانه‌روزی دایر است و دانشجویان علوم پزشکی در آن به زائران خدمات می‌دهند.

هر شب یک شهید گمنام میهمان ویژه این موکب است

جلوی غرفه نایب‌الزیاره توقف می‌کنیم و او برایم می‌گوید: در این غرفه برای افرادی که موفق نشدند در این ایام به زیارت امام رضا (ع) بیایند، زائران به صورت داوطلبانه به نیابت از آنها زیارت انجام می‌دهند. اما برنامه‌های موکب دختران دهه هشتادی مشهد به اینجا ختم نمی‌شود، طبق توضیحات علیزاده، علاوه بر همه این موارد هر شب یک شگفتانه و اتفاق خاص در این موکب برای زائران وجود دارد، مواردی مثل حضور خانواده محترم شهدا و سلبریتی‌ها از دیگر مواردی است که باعث هرچه جذابتر شدن این برنامه‌ها می‌شود. هر شب حضور پیکر مطهر یک شهید گمنام را داخل موکب داریم که زائران می‌توانند آن را زیارت کنند.

برنامه‌های دیگر مثل شعرخوانی توسط شاعران بنام اهل بیت (ع) همچون حمیدرضا برقعی، صابر خراسانی و حضور میهمانان شاخصی مانند خانواده شهید احمدی روشن از دیگر برنامه‌های این موکب دختران دهه هشتادی شهر امام رضا (ع) است.

خدمت می‌کنیم برای رضایت امام رئوف

شور و اشتیاق این دختران دهه هشتادی را که حین کار می‌بینم دلم می‌خواهد از انگیزه‌هایشان بدانم، اصلاً چه شد که اینجا آمدند و شدند خادم موکب دهه آخر صفر. زینب قاسمی ۱۴ سال دارد و قرار است در غرفه خیاطی کمک کند، او انگیزه‌اش را از این کار رضایت امام رضا (ع) می‌داند.

این موکب غرفه‌ای به نام جهاد تبیین هم دارد که بانوانی مانند خانم دکتر پزشکی در حوزه‌های زنانه و دخترانه و سبک زندگی نشست‌های جهاد تبیین برگزار می‌کنند. این موکب از طرف مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار می‌شود و سیصد نفر از دختران جوان دهه هشتادی هر روز در این موکب خدمت می‌کنند، مؤسسه جوانان آستان قدس چون با قشر جوان و نوجوان کار می‌کند شبکه ارتباطی وسیعی با آنها دارد و از دانش آموخته‌های دوره‌ها و رویدادهایی که برگزار کرده برای این موضوع فراخوان زده و با استقبال خیلی زیادی روبرو شدیم.

در این موکب هر شب برای بیش از هزار نفر امکان اسکان همراه با سه وعده غذایی و میان وعده فراهم است که بخشی از هزینه‌های آن مربوط به نذورات مردمی است.

از امام رضا (ع) عیدی ناب خواستم و اینگونه برآورده کرد

سارا قنادان هم متولد سال ۸۶ است با شور و اشتیاق خاصی روبرویم می‌نشیند و داستان اینکه چطور شد از اینجا سر درآورد را برایم تعریف می‌کند: امسال عید وقتی برای لحظه سال تحویل در حرم امام رضا (ع) بودم از آقا یک عیدی خیلی ناب خواستم و دقیقاً سه روز بعد آگهی ثبت‌نام دوره بی‌نهایت مؤسسه جوانان آستان قدس را در تلویزیون دیدم، این دوره مربوط به دهه هشتادی‌ها بود و مباحث اعتقادی را آموزش می‌داد، پس از پایان این دوره در اردیبهشت دوباره از امام رضا (ع) هدیه معنوی دیگری خواستم و چند وقتی در روز زیارتی امام رضا (ع) که با کاروان پیاده به حرم رفته بودم پیامکی از طرف مؤسسه جوانان آستان قدس برایم آمد که مربوط به دوره «فصل نو» بود که برای عده‌ای از بچه‌ها که در دوره‌های قبلی شرکت کرده بودند در نظر گرفته شده بود. معارفی که در این دوره آموزش داده شد بسیار جذاب بود. در همین حین با تلاشی که انجام دادم توانستم به عنوان مربی دوره بی نهایت نیز در این مؤسسه مشغول به کار شوم. سارا که همه این موفقیت را عیدی امام رضا (ع) می‌داند، ادامه می‌دهد: وقتی خبر دار شدم که قرار است موکبی مخصوص دختران برپا شود ثبت‌نام کردم و خدا را شکر انتخاب شدم و حالا افتخار خدمت در غرفه پذیرش این موکب را دارم.

از پیاده‌روی اربعین جا ماندم، امام رضا (ع) اینجا میهمانم کرد

خدمت در این موکب حس و حال اربعین دارد رقیه حجتی‌نیا خادم دیگری است که با او همکلام می‌شوم، او که دانش‌آموز سال دهم است قصه خادم شدنش را اینطور روایت می‌کند: اربعین خیلی دوست داشتم اربعین به زیارت امام حسین (ع) بروم اما متأسفانه بخاطر نرسیدن گذرنامه با وجود اینکه همه خانواده رفتند من نتوانستم در این سفر همراهشان باشم، وقتی خانم فیاض (مسئول بخش دختران مؤسسه جوانان آستان قدس) اطلاع دادند قرار است چنین موکبی با کمک دختران برپا شود حس کردم حضور و خدمت در این موکب کمی از دلتنگی‌ام برای پیاده‌روی اربعین را کم می‌کند و به عشق خدمت به زائران آقا امام رضا (ع) در دل همه ما پدید آمد و حالا با خدمت به زائران حال دلم خیلی خوب است. اینجا با هر کدامشان که همکلام می‌شوم حس و حالشان همین است؛ عشق خدمت به زائران آقا و لبخند رضایتش، در کلامشان موج می‌زند. این احساسات آنقدر پاک و بی آلایش است که گاهی بین روایت‌ها، بغض می‌کنند اشکشان جاری می‌شود و با همان حجب و حیای دخترانه آن را از گوشه چشمشان پاک می‌کنند. از هر کدامشان می‌پرسم دوست‌داری مزد این خدمتت چه باشد بدون لحظه ای تأمل می‌گویند زیارت امام حسین (ع).

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا