بین الملل

فیصل المقداد: درحال حاضر هیچ مذاکراتی با ترکیه نداریم

وزیر امور خارجه سوریه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که در حال حاضر هیچ مذاکراتی با ترکیه نداریم.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،« فیصل المقداد» وزیر امور خارجه سوریه  اعلام کرد که در حال حاضر هیچ مذاکراتی با ترکیه نداریم.

به گزارش روسیا الیوم، وزیر امور خارجه سوریه که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده ، تاکید کرد  که در سطح وزرای امور خارجه دو کشور  سوریه و ترکیه هیچ ارتباطی وجود ندارد.

وی عدم پایبندی ترکیه به تعهداتش در روند آستانه را مانعی در مسیر حل و فصل مسائل در سوریه دانست و افزود: روند آستانه تنها چارچوب قابل اجرا برای حل بحران سوریه است.

اخیرا خبرهایی مبنی بر مذاکرات پشت پرده بین مقامات امنیتی ترکیه و سوریه به عنوان مقدمه‌ای برای حل و فصل پرونده‌های امنیتی و حرکت دوطرف به سمت مذاکره درباره مسائل سیاسی مطرح شده بود و در همین راستا، روزنامه سوری الوطن هفته گذشته به نقل از منابع دیپلمات غربی در آنکارا از پیشرفت در پرونده‌های مذاکرات ترکیه و سوریه و احتمال دیدار وزیران امور خارجه دو کشور در آینده‌ نزدیک و چه بسا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد خبر داده بود.

معاون وزیر خارجه روسیه دوشنبه گذشته اعلام کرد: مسکو از آمادگی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه برای دیدار با «بشار اسد» رئیس جمهوری  سوریه استقبال می‌کند و در همین چارچوب از ایده دیدار وزیران خارجه سوریه و ترکیه هم حمایت به عمل می‌آورد و آماده کمک به انجام این دیدار است.

پیش از این برخی رسانه‌ها از دیدار روسای سازمان‌های اطلاعاتی ترکیه و سوریه طی هفته‌های اخیر خبر داده بودند که برخی از آنها در مسکو و دیدارهای اخیر نیز در دمشق انجام گرفته است.

طی ماههای گذشته در محافل سیاسی و رسانه‌ای ترکیه موضوع برقراری ارتباط با دمشق برای حل مسائل مربوط به آوارگان و هزینه سنگین حمایت از مخالفان دولت دمشق فراگیر شده است.

مخالفان حزب حاکم ترکیه، رجب  طیب اردوغان را متهم می‌کنند که با سیاست‌های اشتباه خود در منطقه و بخصوص سوریه باعث ورود سیل مهاجران سوری به این کشور شده که عواقب اجتماعی و اقتصادی زیادی به همراه داشته است.

همچنین حمایت آنکارا از 100 هزار نیروی نظامی مخالف دولت سوریه هزینه‌های سنگینی را به آنکارا تحمیل کرده که در شرایط سخت اقتصادی ترکیه، بیش از پیش خودنمایی می کند.

علاوه بر این «ولادیمر پوتین» رئیس جمهور روسیه  نیز مدتی پیش از اردوغان خواست که به صورت مستقیم با بشار اسد گفتگو کرده و مشکلاتشان را حل و فصل کنند.

انتهای پیام/

منبع خبرگزاری تسنیم

آگهی
دکمه بازگشت به بالا