شهرستان ها

وظایف سنگین نویسندگان رمان های دینی نوجوانان

شیراز- نویسنده شیرازی رمان های دینی، خلق رمان های دینی به خصوص برای نوجوانان را کار سنگین توصیف کرد که در کنار توجه به جذابیت فرم، باید روایت ها متناسب با جریان تاریخ باشد.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: در روزهای پایانی ماه صفر که با یادونام سه تن از معصومین گره خورده به بهانه کتاب «حنانه شو» که از خوش خوان ترین آثار درباره رسول مهربانی‌ها به شمار می‌رود، با نویسنده این اثر که در حوزه رمان دینی نیز کارنامه درخشانی دارد، به گفتگو می‌نشینیم.

در این کتاب در هر قسمت، خواننده داستان محبت و عشق و اشتیاق و وابستگی موجودی به ظاهر بی‌جان را می‌خواند که که ارادت و دلبستگی‌اش به رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) را روایت می‌کند. ستون حنانه مسجد پیامبر وجه تسمیه این داستان است؛ اما خواننده با داستان درختی که حرکتش معجزه رسول شد، نیمه شدن ماه، اعتراف بت قریش به رسالت حضرت و … از زبان خودشان آشنا می‌شود.

رقیه بابایی که سال ۶۸ در شیراز متولد شده و دانش آموخته رشته علوم اجتماعی در دانشگاه پیام نور شیراز است، با شرکت در جشنواره خاتم ونوشتن داستان کوتاه درباره رسول اکرم (ص) در عرصه نویسندگی خوش درخشید. او اعتقاد دارد که این داستان و موفقیتش در جشنواره خاتم جرقه آغاز «حنانه شو» بود.

بابایی درباره چگونگی ورودش به دنیای نویسندگی درگفتگو باخبرنگار مهر گفت: این ورود بی‌مقدمه نبوده است. من از همان سال‌های تحصیل در دبیرستان علوم و معارف اسلامی شهید مطهری شیراز زنگ انشا را خیلی ویژه دوست داشتم و دست به قلم بودم. در دوران دانشجویی نیز در نشریات دانشجویی قلم میزدم. اما دریک بازه زمانی بخاطر شغل همسر به قم سفر کردیم. سفر به قم آغاز نوشتن حرفه ای من بود. و توانستم در محضر اساتید خوش قلم علاقه به نوشتن را بصورت حرفه ای دنبال کنم.

وی تصریح کرد: آشنایی با خانم مریم بصیری نویسنده کتاب عروس قریش نقطه عطف ورودم به دنیای نوشتن بود. ازسال ۹۵ نزد استاد بصیری آموزش دیدم و خودم را مدیون او میدانم. به نظر من استاد داشتن خیلی مهم است. چون استاد خوب می‌تواند مسیر چندساله را سرعت دهد. از طرف دیگر فرم و تکنیک برای حرف‌هایی که می‌خواهم در کتاب‌هایم بزنم خیلی اهمیت دارد.

درخشیدن در جشنواره مقدمه ورود به دنیای نویسندگی

بابایی درباره انگیزه نوشتن درباره پیامبر و ورود حنانه شو به دنیای کتاب‌ها می‌گوید: بعد از دیده شدن داستانم در جشنواره که باموضوع پیامبر بود، از انتشارات جمکران تماس گرفتند و خواستند که درباره پیامبر (ص) بیشتر بنویسم. با استادم مشورت کردم. استاد تشویقم کرد که پیشنهاد را بپذیرم و حنانه شو پای به دنیای کتاب‌ها گذاشت.

وی ادامه داد: خودم به مطالعات تاریخی علاقه داشتم و درباره اهل بیت (ع) می‌خواندم. برای این کتاب نیز چند ماه پژوهش داشتم و ماحصل آن ۷ داستان مجموعه حنانه شو بود که سال ۹۷ منتشر شد و در یکسال تا چاپ سوم رسید و مورد استقبال اقشار مختلف به ویژه نوجوانان قرار گرفت.

انتخاب شدم که برای نوجوانان بنویسم

این نویسنده خوش قلم بیشتر قشر نوجوان را در آثارش مورد توجه قرارداده و در این باره توضیح می‌دهد: کمبود کتاب دینی مناسب برای نوجوانان تلنگری شد که بیشتر برای آنها بنویسم. هم خودم به نوشتن برای نوجوانان علاقه داشتم هم با استقبالی که از کتاب حنانه شو داشتند از طرف مخاطب انتخاب شدم که برای نوجوانان بنویسم.

بنظرم نوشتن برای نوجوانان اولویت دارد چون هم بستر فراهم است و هم خلاء جدی دراین عرصه وجود دارد. ضمناً بنظرم معارفی که در این دوره نوجوانی به آدم می‌رسد ماندگار تر است. خودم شخصاً خانم میثم نیا استاد اخلاق دوره نوجوانی را درموفقیت هایم سهیم میدانم و هنوز در زندگی‌ام با چراغ‌هایی که روشن کردند تأثیر دارند.

وی درخصوص موضوعات مذهبی کتاب‌هایش نیز پاسخ داد: همه پسند بودن آثار برایم مهم است اما معتقدم قشر مذهبی هم نیاز به تغذیه روحی مناسب دارند، به همین خاطر روی رمان دینی نوجوان تمرکز کردم.

بابایی دومین کتابش را به عشق امام رضا (ع) نوشته و موضوع آن رادر کارگاه داستان خودشان مطرح کرده است.

کتاب «سفر به قلعه خورشید» روایتگر مهم‌ترین فصل تاریخی زندگی امام رضا علیه السلام یعنی عزیمت ایشان از مدینه تا مرو است. در این رمان نویسنده سعی کرده ضمن روایتی داستانی، بخشی از لزوم شناخت امام و مقام امامت را متناسب با گروه سنی نوجوان بیان کند.

بابایی می‌گوید: درباره امام رضا کار زیاد است اما درحوزه نوجوان کمبود داریم. من برای شروع نوشتن این کتاب منابع معتبر را جمع آوری کردم و مرحله پژوهش شروع شد وتاشش ماه ادامه داشت.

نوشتن رمان دینی راه رفتن روی لبه تیغ است

وی نوشتن رمان دینی را راه رفتن روی لبه تیغ دانست و گفت: اگر بیشتر یا کمتر از اتفاقی که افتاده بنویسی هم تحریف تاریخ است هم احتمال خطر هست که آن دنیا بازخواست شویم. همه تلاش ما این است که این آثار باقیات الصالحات باشد. بنابراین خیلی مهم است که دقیق و با ظرافت پیش برویم. وظیفه سنگینی روی دوش نویسنده است.

بابایی افزود: در این آثار باید تکلیف را روشن کنیم که امامان را از زاویه دید و سلیقه خود می‌نویسیم یا با تعهد به تاریخ، در این حوزه هم تکنیک و فرم نوشتن هم تعهد به تاریخ خیلی اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه سفر به قلعه خورشید با موضوع سفر امام رضا از مدینه تامرو سال ۹۹ توسط انتشارات جمکران منتشر شد و تاکنون به چاپ‌چهارم رسیده، ابراز داشت: بنظرم هرکاری که می‌نویسیم خودش مسیر بعدی را رقم می‌زند. بعد از این کار چند پیشنهاد داشتم. بین آنها انتشارات مهرستان پیشنهاد اثری بامحوریت دوران نوجوانی حضرت زهرا (س) داد و من همیشه آرزو داشتم درباره ایشان بنویسم. پژوهش را شروع کردم و سراغ منابع معتبر دست اول رفتم. حدود شش ماه مشغول بودم تا طرح اولیه را آماده کردم. بعداز تصویب طرح نوشتن را شروع کردم و این کار تا یک سال طول کشید. این کتاب برای اولین بار بعداز انتشار در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شد. در سایت مهرستان هم سفارش خرید ثبت می‌شود و فروش غیرحضوری دارند.

«دختری که پروانه شد» روایتی از نوجوانی حضرت زهرا (س) است

وی یادآور شد: تازه‌ترین اثرش با نام «دختری که پروانه شد» درباره نوجوانی حضرت زهرا (س) و زندگی ایشان در مکه برای رده سنی نوجوان نگاشته شده و حضرت زهرا (س) از زاویه دید شخصیت‌هایی به نام زیتون که بنا بوده زنده به گور شود اما فروخته شده و زبیده که اهل شاعری است به مخاطب معرفی می‌شود.

بابایی خاطرنشان کرد: پایان این کتاب به هجرت به مدینه منتهی می‌شود نوشتن جلد دوم آن را در دست اقدام دارد و در جلد دوم به زندگی حضرت در مدینه می‌پردازد.

به گزارش مهر رقیه بابایی نویسنده توانای شیرازی علاوه بر آثار موفق خود در حوزه رمان نوجوان سه کتاب گروهی نیز درباره شهدای مدافع حرم و اربعین و امام رضا (ع) در کارنامه دارد و در حال انجام یک کار پژوهشی درباره قصه گویی است که بزودی زیر چاپ خواهد رفت

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا