دانش و فناوری

تلاش هند برای تبدیل به قطب تولید تراشه جهان


هند قصد دارد نقش بزرگی در صنعت تولید نیمه هادی جهان ایفا کند، زیرا پنجمین اقتصاد بزرگ جهان به دنبال تقویت بخش ساخت تراشه داخلی خود است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از سی ان بی سی، هند، همراه با کشورهای دیگر مانند ایالات متحده و تایوان، به دنبال ایجاد اتحادهای استراتژیک پیرامون تولید نیمه هادی ها بوده است، زیرا این فناوری حیاتی در بسیاری از دستگاه های مورد استفاده ما از تلفن های هوشمند گرفته تا یخچال ها استفاده می شود.

از سوی دیگر افزایش درگیری میان کشورهای غربی و متحدان آنها با چین موجب شده تا آمریکا و هند از برون سپاری صنعت تولید تراشه دست بردارند و برای تاسیس کارخانه های تولید تراشه در کشورهای خود اقدام کنند.

در همین راستا هند نیز اقداماتی را برای تولید تراشه در داخل این کشور انجام داده و مشوق هایی برای صنعت مذکور در نظر گرفته است.

پرانای کوتاستان، رئیس برنامه ژئوپلیتیک فناوری پیشرفته در موسسه تاکشاشیلا، در این مورد گفت: «فکر می‌کنم هند نقشی حیاتی در زمینه تولید تراشه ایفا خواهد کرد.»

چالش بسیاری از کشورهایی که به دنبال ارتقای توانایی خود در تولید تراشه هستند این است که شرکت ها و کشورهایی که بر این صنعت تسلط دارند محدود هستند. به عنوان مثال، تایوان و کره جنوبی بر حدود 80 درصد از بازار جهانی ریخته گری تسلط دارند. ریخته گری تأسیساتی برای تولید تراشه هایی است که سایر شرکت ها طراحی می کنند.

هند معمولاً جزو کشورهای برتر تولیدکننده نیمه هادی نبوده و بنابراین، هیچ شرکت‌های بزرگ هندی در این زمینه فعالیت ندارد. در عین حال، برنامه این کشور مبتنی بر تلاش برای جذب غول های خارجی صنعت تولید تراشه است. در ماه دسامبر، هند یک طرح تشویقی 10 میلیارد دلاری برای ارتقای صنعت نیمه هادی ها را اجرا کرد. بنابراین، به نظر می‌رسد که استراتژی دهلی نو دو جنبه دارد: جذب شرکت‌های خارجی و فعالیت در حوزه‌هایی که هند در آن‌ها مزیت دارد.

هند چندین نقطه قوت دارد که می تواند تلاش این کشور برای تبدیل شدن به یک مرکز جهانی تولید تراشه را به نتیجه برساند. یکی از نقاط قوت هند بازار مصرف داخلی بزرگ نیمه هادی ها است. زیرا این کشور دومین اقتصاد پرجمعیت در جهان است.

طرح های تشویقی نیز موثر خواهند بود. همچنین، هند استعدادهای مهندسی انگلیسی زبان زیادی دارد و نیروی کار ارزان‌تری دارد که تولید تراشه را مقرون به صرفه می‌کند. این نیروی کار با تحصیلات خوب و ارزان می‌تواند به هند در حوزه خاصی از زنجیره تامین نیمه‌رساناها – طراحی تراشه – کمک کند، حوزه‌ای که به تعداد زیادی کارگر ماهر نیاز دارد.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا