دانش و فناوری

وزارت صمت: مسیر افزایش قیمت‌ خودرو باز است

سال گذشته شرکت‌های خودروساز توانستند در خردادماه و آذرماه دو مجوز افزایش قیمت را دریافت کنند. خودروسازان در اردیبهشت ماه به طور میانگین قیمت محصولات تولیدی خود را حدود 9 درصد افزایش دادند. آذرماه بعد از یک کش و قوس در نهایت شرکت‌های خودروساز توانستند مجوز افزایش 18 درصدی قیمت محصولات تولیدی خود را دریافت کنند. تفاوت دور اول و دوم افزایش قیمت در این بود که مجوز اول را شورای رقابت صادر کرد و مجوز دوم را ستاد تنظیم بازار به خودروسازان اعطا کرد. اما طی نیمه اول سال جاری خودروسازان نتوانستند قیمت محصولات خود را افزایش دهند، اما حالا سخنگوی وزارت صمت می گوید: «خودروسازان افزایش هزینه های خود را به سازمان حمایت اعلام می کنند و در صورت موافقت ستاد تنظیم بازار، قیمت محصولات تولیدی شرکت های خودروساز افزایش خواهد یافت. خودروسازان درباره زیان انباشته مطالبی را عنوان می‌کنند اما مهم اینجاست آیا باید این زیان انباشته از محل افزایش قیمت‌ها جبران شود، مصرف کننده چه گناهی دارد که باید از جیب او زیان خودروسازان پرداخت شود.»

وی در ادامه افزود: «البته مسیر صدور مجوز افزایش قیمت‌ها را ما نبسته‌ایم و خودروسازان می‌توانند متناسب با افزایش هزینه‌های تولید درخواست‌های خود را به سازمان حمایت ارسال کنند تا در ستاد تنظیم بازار این موضوع مورد بررسی قرار گیرد اما باید این نکته را بدانند که باید اصلاح ساختارها صورت گیرد.»

با این حال قالیباف تاکید کرد که تا زمانی که خودروسازان گام‌های اساسی برای اصلاح ساختارهای خود برندارند نمی‌توان انتظار داشت که با افزایش قیمت زیانشان را جبران کنند؛ هر چند اقداماتی در راستای اصلاح ساختارها انجام گرفته است.

منبع دیجیاتو

آگهی
دکمه بازگشت به بالا