بین الملل

آنکارا: همه‌پرسی در دونباس را به‌رسمیت نمی‌شناسیم/ پوتین در حال بررسی مذاکره


وزیر خارجه ترکیه با اعلام مخالفت کشورش با همه‌پرسی الحاق به روسیه در مناطق شرق اوکراین، گفت کرملین در حال بررسی بازگشت به مذاکرات با کی‌یف است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه امروز (دوشنبه) مدعی شد که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در حال بررسی امکان بازگشت به مذاکرات با دولت اوکراین است.

چاووش‌اوغلو که به توکیو سفر کرده، طی نشست خبری گفت پوتین طی دیداری که با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای در سمرقند داشت، با او درباره احتمال بازگشت به مذاکرات با کی‌یف اما با شرایط جدید صحبت کرده است.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی ضمن اشاره به دشوارتر شدن شرایط مذاکره بین مسکو و کی‌یف با گذشت هر روز جدید از جنگ اوکراین، اظهار داشت که ترکیه برگزاری همه‌پرسی الحاق به روسیه در مناطق دونباس را به‌رسمیت نمی‌شناسد.

وزیر خارجه ترکیه ضمن رد برگزاری همه‌پرسی در جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک و همچنین مناطق خِرسون و زاپروژیا، توضیح داد: «ما در بیانیه‌های خود اعلام کرده‌ و به فدراسیون روسیه نیز گفته‌ایم که الحاق کریمه را به رسمیت نمی‌شناسیم».

چاووش‌اوغلو در این‌باره اضافه کرد: «ما نتایج همه‌پرسی‌هایی که در خاک اوکراین برگزار می‌شود را به رسمیت نمی‌شناسیم. ما قبلاً نگرانی و موضع خود را درباره این موضوع ابراز کرده‌ایم».

ریانووستی در خبر دیگری به نقل از وی نوشت که رئیس جمهور ترکیه قصد دارد به‌زودی با همتایان روسی و اوکراینی خود به‌صورت تلفنی درباره وضعیت جنگ اوکراین گفتگو کند.

همه‌پرسی الحاق مناطق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا به روسیه از جمعه (۲۳ سپتامبر) آغاز شده و تا ۲۷ سپتامبر (پنجم مهر) ادامه خواهد داشت. به گزارش خبرگزاری رویترز، مناطق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپروژیا در مجموع حدود ۱۵ درصد از خاک اوکراین را تشکیل می‌دهند.

پیش از این، خبرگزاری تاس روسیه گزارش داد که روند الحاق منطقه دونباس، خرسون و زاپوروژیای اوکراین به روسیه روز ۳۰ سپتامبر ( هشتم مهرماه) تکمیل خواهد شد.

روسیه در ماه فوریه (اسفند گذشته) این دو منطقه را به عنوان مناطق مستقل به رسمیتی شناخت، اما شمار زیادی از کشورها هنوز آنها را بخشی از اوکراین می‌دانند. با وجود این، کی‌یف به صورت غیررسمی کنترل بر این دو منطقه را در سال ۲۰۱۴ از دست داد. در آن زمان، ساکنان این دو منطقه، نتیجه کودتای تحت حمایت غرب، موسوم به «کودتای میدان» را به رسمیت نشناختند.

پوتین نیز از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونستک از اوکراین، از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داده و  هدف خود را از این اقدام، نازی‌زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونستک اعلام کرد.

پایان پیام/خ


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا