بین الملل

رسانه چینی: طالبان صدها قبضه سلاح را در افغانستان جمع‌آوری کرده است


روزنامه مردم چین گزارش داد که نیروهای امنیتی طالبان صدها قبضه سلاح را به صورت داوطلبانه در افغانستان جمع آوری کردند.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، روزنامه مردم چین گزارشی از طرح جمع‌آوری سلاح در افغانستان منتشر کرده است. 

به نوشته این رسانه، مردم در ولایت کنر در جنوب شرق افغانستان به صورت داوطلبانه سلاح‌های خود را تحویل مقامات طالبان دادند. 

اسلحه‌های آمریکایی M16، کلاشینکف، چندین قبضه آر پی چی و صدها سلاح سبک و سنگین از جمله مواردی بوده است که تحویل مقامات طالبان داده شده است. 

به گفته این رسانه مقامات طالبان بارها از مردم افغانستان درخواست کردند که سلاح‌های که در اختیار آنها قرار دارد را تحویل هیات حاکمه این کشور قرار دهند. 

مولوی صیدالله، یکی از مقامات وزارت دفاع در این خصوص گفته است که سلاح‌های که از مردم دریاف می‌شود در یک فرآیند شفاف در اختیار سازمان های مربوطه قرار داده خواهد شد. 

این در حالی است که طالبان پس از به قدرت رسیدن در افغانستان جستجو منزل به منزل را در مناطق مختلف این کشور آغاز کرده و گفته است که در این طرح مقادیر زیادی سلاح کشف و ضبط شده است. 

روزنامه مردم چین در ادامه گزارش خود نوشت است که به دنبال خروج عجولانه آمریکا از افغانستان مقدار زیادی تجهیزات نظامی از جمله هزاران خودروی نظامی، سلاح گرم و سبک و سنگین و مهمات در این کشور ناپدید شده است. 

این در حالی است که شبکه «سی‌ان‌ان» خبری به نقل از گزارش وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به کنگره این کشور منتشر کرد که در آن تاکید شده است، نزدیک به هفت میلیارد دلار تجهیزات نظامی آمریکا بعد از خروج از افغانستان، در این کشور جا مانده است.

بر اساس این گزارش، آمریکا از سال ۲۰۰۵ تا آگوست ۲۰۲۱ در مجموع ۱۸.۶ میلیارد دلار تجهیزات به نیروهای ارتش افغانستان داد و از مجموع این تجهیزات، تجهیزاتی به ارزش ۷.۱۲ میلیارد دلار پس از تکمیل خروج ایالات متحده در تاریخ ۳۰ آگوست ۲۰۲۱ در افغانستان باقی مانده است. این تجهیزات شامل هواپیما، مهمات هوا به زمین، خودروهای نظامی، سلاح، تجهیزات ارتباطی و سایر مواد می شود(بیشتر بخوانید).

پایان پیام/ ر


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا