بین الملل

پوتین: غرب باید با احترام با ما رفتار کند


رئیس‌جمهور روسیه و همتای بلاروسی وی تاکید کردند این دو کشور تنها در صورتی که احترام متقابل وجود داشته باشد، آماده همکاری با کشورهای غربی هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ولادیمیر پوستن» رئیس‌جمهور روسیه و «الکساندر لوکاشنکو» همتای بلاروسی وی در دیدار دوشنبه (۲۶ سپتامبر) در سوچی تاکید کردند دو کشور تنها در صورتی که احترام متقابل وجود داشته باشد، آماده همکاری با غرب هستند. 

لوکاشنکو در مصاحبه با شبکه روسیا ۲۴ گفت معتقد است آینده غرب در دست روسیه است که «هر چیزی که آن‌ها نیاز دارند را در اختیار دارد». وی افزود: از طرف دیگر، غرب چیزهایی دارد که روسیه و بلاروس نیاز دارند و تمایل به خرید آن دارند از جمله فناوری‌های خاص. 

به گزارش شبکه روسی «راشا تودی» وی گفت: «چه چیز دیگری می‌خواهند؟ فقط لازم است تصمیمات مسئولانه بگیرند». پوتین هم در تایید سخنان لوکاشنکو گفت «غرب باید با ما محترمانه رفتار کند».

لوکاشنکو ضمن بیان این که هم مسکو و هم مینسک آماده همکاری با کسانی هستند که می‌خواهند در کنار هم زندگی کنند و روابط را بر اساس احترام متقابل ایجاد کنند، افزود: بدون آن، ما حتی با آن‌ها حرف نمی‌زنیم. هیچ‌کسی تحقیر را تحمل نمی‌کند.  

پوتین پیش‌تر گفته بود که کشورهای غربی جنگی ترکیبی را علیه مسکو به راه انداخته‌اند و به دنبال تضعیف، تجزیه و در نهایت نابودی روسیه هستند. او هفته گذشته در سخنرانی تلویزیونی گفت کشورهای غربی آشکارا تایید می‌کنند که توانستند اتحاد شوروی را در سال ۱۹۹۱ از هم بپاشند و اکنون به دنبال تجزیه روسیه به مناطق زیادی که با هم در ستیزند، هستند. 

به گفته وی، غرب به عنوان ابزاری برای رسیدن به این هدف، احساسات ضد روسی را در کشورهایی مثل اوکراین ترویج می‌کند. رئیس‌جمهور روسیه همچنین به کشورهای غربی که آشکارا خواستار شکست نظامی روسیه در جنگ اوکراین هستند، هشدار داد مسکو آمادگی دارد از هر ابزاری در دسترس برای دفاع از خود و تضمین تمامیت ارضی‌اش استفاده کند.

در پی این اظهارات، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا پوتین را به تهدیدهای هسته‌ای غیرمسئولانه برای استفاده از سلاح اتمی متهم کرده است. 

پایان پیام/ 


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا