دانش و فناوری

یک آزمایش جالب؛ آیرودینامیک چقدر می تواند مصرف سوخت خودروی معمولی را کاهش دهد؟

آیرودینامیک نقشی تعیین‌کننده در میزان مصرف سوخت یک خودرو دارد. طوری که هنگام حرکت در اتوبان، 60 درصد از انرژی یک خودروی معمولی، برای غلبه بر جریان هوای مقابل صرف می‌شود . با افزایش قیمت سوخت در کالیفرنیا و ثبت رکوردهای جدید، یک کانال یوتیوبی با نام Think Flight دست به اقدام جالبی زده است. این کانال با آزمایش جذاب خود می‌خواهد نشان دهد آیرودینامیک چقدر از هزینه‌های مربوط به مصرف سوخت می‌کاهد.

این کانال روی مباحث هوانوردی و آیرودینامیک تمرکز دارد، اما دست‌اندرکاران آن تصمیم گرفته‌اند با کمک علوم مربوطه و صرف کمترین هزینه، ضریب درگ یک خودروی معمولی را کاهش دهند تا به تبع آن مصرف سوخت نیز کاهش پیدا کند.

ارتقای آیرودینامیک هاچبک سوبارو ایمپرزا با یک دنباله

خودروی انتخابی این کانال یوتیوبی یک دستگاه هاچبک سوبارو ایمپرزا است. دست‌اندرکاران معتقدند این هاچبک ژاپنی برای کاربردهای بیشتر و راحت‌تر ساخته شده تا ایرودینامیک بهتر. به همین خاطر آنها با کمک عایق 1.5 اینچی، نوار چسب، چسب قطره‌ای و مقوا یک المان مخروطی‌شکل به انتهای خودرو اضافه کرده‌اند. این المان با افزایش سطح بدنه از ایجاد جریان متلاطم هوا در پشت جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود خودرو هوا را روان‌تر و نرم‌تر بشکافد.

پس از ایجاد تغییرات در آیرودینامیک، دست‌اندرکاران کانال Think Flight تست‌های دقیقی را انجام می‌دهند تا میزان صرفه‌جویی در هزینه سوخت را محاسبه کنند. در تلاش نخست آنها موفق به کاهش سوخت 13 درصدی شده‌اند که البته چندان مورد رضایت‌شان نیست.

اعضای تیم Think Flight معتقدند امکان کاهش بیشتر مصرف سوخت با انجام چند تغییر دیگر وجود دارد. آنها به ایجاد b در پایین المان مخروطی‌شکل خود اشاره می‌کنند. مهندسان این کانال می‌گویند در صورت استفاده از اسپلیتر جلو، رکاب‌های جانبی و یا تغییر شکل المان مخروطی آیرودینامیک بهبود پیدا می‌کند، در نتیجه مصرف سوخت بیش از پیش کاهش خواهد یافت.

بد نیست اشاره کنیم با برقی شدن خودروها آیرودینامیک و مباحث مربوطه بیش از پیش اهمیت پیدا کرده و خودروسازان توجه ویژه‌ای به آنها دارند. به همین جهت تقریبا تمامی خودروهای الکتریکی جدید از بدنه‌ای سیال و با مقاومت کم در برابر هوا برخوردار هستند.

منبع دیجیاتو

آگهی
دکمه بازگشت به بالا