شهرستان ها

سواد رسانه ای جامعه باید افزایش پیدا کند

قزوین- یک کارشناس رسانه با بیان اینکه افراد شناخته شده در جامعه باید از اظهار نظرهای شتابزده در حوادث پرهیز کنند، گفت: سواد رسانه ای افراد در جامعه باید افزایش پیدا کند.

احمد خورگامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، بااشاره به اقدامات رسانه‌ای رسانه های بیگانه اظهار کرد: در جریانات رسانه‌ای مسئله‌ای که بیش از هرچیزی مشهود است انجام اقدامات شتابزده است و افراد بدون بررسی ابعاد مسئله موضع گیری می‌کنند که در اغلب موارد پس از گذشت زمان و با مطرح شدن واقعیت‌ها افراد متوجه موضوع می‌شوند.

کارشناس رسانه بیان کرد: افرادی که دارای مخاطب و فضای رسانه‌ای هستند و به تعبیری در شبکه‌های اجتماعی افراد قابل توجهی آن‌ها را دنبال می‌کنند نسبت به انتشار مطالب باید با حساسیت بیشتری عمل کنند و تا اطلاع کامل از موضوع و جوانب آن نسبت به انتشار مطالب اقدام نکنند.

وی افزود: از سوی دیگر باید توجه داشت که انتشار خبر و یا نقد چه جوانبی را به همراه خواهد داشت برای مثال گاهاً نقد نسبت به یک ارگان در موضوعی سبب می‌شود تا تعداد کثیری از مردم نسبت به آن نهاد بی اعتماد شود. برای مثال اگر این نقد به نهادی مانند بهزیستی باشد و مردم و خیرین نسبت به آن بی اعتماد شوند و این نهاد را همراهی نکنند در نهایت افراد تحت پوشش این نهاد دچار آسیب می‌شوند پس لازم است در راستا انتشار خبر جوانب و اثرات آن نیز به خوبی بررسی شود که البته دراینجا منظور ما عدم مطالبه نیست بلکه سنجیدن شرایط مطالبات است.

این کارشناس عنوان کرد: لازم است دانش و سواد رسانه افراد در جامعه در راستای مواجه و برخود با موضوعات مختلف در افراد افزایش پیدا کند و افراد با دانش بیشتری در این فضاها حاضر شوند.

وی ادامه داد: مردم نباید به هر رسانه‌ای اعتماد کنند و در این میان رسانه‌ها نیز باید تلاش کنند تا با انتشار اخبار موثق و معتبر در راستا جلب اعتماد مردم گام بردارند و با توجه به اینکه انتشار اخبار نامعتبر می‌تواند از میزان اعتماد و اعتبار آن‌ها بکاهد نسبت به انتشار اخبار حساسیت بیشتری داشته باشند.

خورگامی تاکید کرد: تلاش برای انتشار مطالب حقیق و شفاف سازی از وظایف رسانه در برابر موج‌سواری‌های دشمن است و رسانه‌ها باید دقت لازم را داشته باشند که در حین انتشار اخبار به اقدامات و موج‌سواری‌های دشمن دامن نزنند.

وی با بیان اینکه رسانه نباید شعله آتش را مشتعل‌تر کند تصریح کرد: رسانه باید تلاش کند تا فضای جامعه را به سوی آرامش دعوت کند چراکه در فضای آرام تصمیمات عاقلانه‌تری لحاظ می‌شود و می‌توان با منطقه به بررسی موضاعات پرداخت که البته در اینجا صحبت ما محافظ کاری نیست.

این کارشناس عنوان کرد: اگر وقایع اتفاق افتاده دارای اشکالات و مسائل است این مسائل و اشکالات باید برطرف شود اما باید توجه داشت که پرداختن به این موارد باید با آرامش خاطر و دور از نگاه‌های احساسی باشد.

وی افزود: رسانه‌ها باید با پیگیری مطالبات مردم اعتماد مردم را جلب کنند که در این میان رسانه‌های عمومی نظیر صداوسیما نقش مهم‌تری را به عهده دارند و باید در راستا جلب اعتماد مردم کوشا باشند.

خورگامی در پایان گفت: از سوی دیگر مردم نیز باید بجای اعتماد به افرادی که احتمال لغزش در آن‌ها وجود دارد به رسانه‌هایی که مرجع رسمی اطلاعات هستند و باید نسبت به انتشار اخبار پاسخگو باشند اعتماد کنند چنانچه سوابق نشان داده اعتماد به برخی افراد در بخش‌های مختلف اعم از جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای سیل یا زلزله زدگان بی‌نتیجه مانده و در این میان سودجویی‌هایی نیز انجام شده است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا