بین الملل

نشتی مرموز در خط لوله نورداستریم؛ چه کسی منفعت می‌برد؟

بر اساس ادعای منابع امنیتی اروپا، نشانه‌هایی مبنی بر خسارت عامدانه به خط لوله نورداستریم یک وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، پس از اعلام بروز نشتی در خط لوله نورداستریم یک از دو نقطه، کشورهای اروپایی بلافاصله برای تحقیقات درباره این نشتی مرموز، گوی سبقت را از یکدیگر ربودند و حالا به گفته یکی از منابع امنیتی اروپا، نشانه‌هایی مبنی بر عمدی بودن خسارت وارد شده به این خط لوله مشاهده شده است.

پیش از این کارشناسان و همچنین روسیه به عنوان پیمانکار این خط لوله، که مسیر اصلی انتقال گاز مسکو به اروپا است، احتمال خرابکاری در این اتفاق را رد نکرده بودند.

اداره امور دریایی و بنادر سوئد امروز در هشداری از بروز نشتی در خط لوله نورداستریم یک از دو نقطه خبر داد؛ این اتفاق به فاصله اندکی از وقوع نشتی مشابه در نزدیکی خط لوله نورداستریم ۲رخ داد و این موضوع دولت دانمارک را بر آن داشت تا تردد کشتی‌ها در شعاع پنج مایل دریایی آن را محدود کند.

این دو خط لوله در جریان جنگ انرژی میان کشورهای اروپایی و مسکو محل مناقشه بوده است؛ جنگی که اقتصادهای بزرگ اروپا را به شدت تحت فشار قرار داده و بالا رفتن شدید قیمت انرژی، آنها را برای پیدا کردن منبع جایگزین تامین انرژی به تکاپو انداخته است.

پس از وقوع این نشتی، یک منبع امنیتی اروپا گفت: نشانه‌هایی از خسارت عامدانه وجود دارد. البته هنوز برای رسیدن به نتیجه خیلی زود است. باید این سوال را بپرسیم که چه کسی از آن منفعت می‌برد؟

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در واکنش به این اتفاق گفت که خرابکاری، یک گزینه محتمل است و در حال حاضر هیچ گزینه‌ای را نمی‌توان نفی کرد.

در زمان پیدا شدن این نشتی‌ها، هیچکدام از این دو خط لوله، در حال پمپاژ گاز به اروپا نبودند اما این اتفاقات، هرگونه امید اروپا برای دریافت گاز از طریق نورداستریم یک را پیش از آغاز فصل زمستان، ناامید خواهد کرد.

اپراتور شبکه نورداستریم اِی‌جی اعلام کرد: خرابی رخ داده در یک روز و در سه حلقه از خطوط لوله نورداستریم، بی‌سابقه است. هنوز نمی‌توان مدت زمان احیای زیرساخت انتقال گاز را پیش‌بینی کرد.

دَن یورگنسن، وزیر انرژی دانمارک در اظهارنظری مکتوب، گفته است که نشت گاز در خط لوله نورداستریم ۲ بین روسیه و دانمارک، دیروز (دوشنبه) شناسایی شد، اما شرکت گازپروم، غول انرژی روسیه، هیچ اظهارنظری در این‌باره نکرده است.

روسیه از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین در ماه فوریه، عرضه گاز به اروپا از طریق نورداستریم یک را محدود و در ماه آگوست نیز، به طور کلی انتقال و پمپاژ گاز را تعلیق و دلیل آن را تحریم‌های غرب علیه مسکو اعلام کرد.

این نشتی‌ها درست قبل از مراسم افتتاحیه خط لوله بالتیک رخ داده است؛ خط لوله‌ای که برای انتفال گاز از نروژ به لهستان راه‌اندازی شده و در ادامه تلاش‌های ورشو برای کاهش وابستگی به گاز روسیه صورت گرفته است.

سازمان ایمنی نفت نروژ(PSA) از شرکت‌های نفتی خواسته تا نسبت به پرواز پهپادهای ناشناس در نزدیکی سکوهای نفت و گاز دریایی نروژ هشیار باشند.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا