بین الملل

بلومبرگ: اروپا زمستان را بدون گاز روسیه از سر می‌گذراند

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که کشورهای اروپایی با افزایش خرید گاز طبیعی مایع(LNG)، می‌توانند در زمستان سال جاری، کمبود عرضه گاز روسیه را جبران کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، بلومبرگ در گزارشی مدعی شده است که افزایش سالانه واردات گاز طبیعی مایه توسط اروپا، احتمالاً به ۴۰ درصد رسیده و این میزان می‌تواند به کشورهای اروپایی در سپری کردن زمستان امسال کمک کند.

محققان در این گزارش اضافه کرده‌اند که با توجه به ریزش تقاضا ناشی از افزایش قیمت انرژی، ذخایر فعلی گاز طبیعی برای پوشش دادن توقف کامل جریان گاز روسیه از اول اکتبر، کافی خواهد بود.

تازه‌ترین اختلال ایجاد شده در عرضه گاز روسیه به اروپا، خریداران اروپایی را مجبور کرده تا به بازار جهانی گاز طبیعی مایع روی بیاورند. گفته می‌شود کشورهای اروپایی نسبت به قراردادهای بلندمدتی که منعقد کرده‌اند، ۹۰ گاز طبیعی بیشتری از بازار لحظه‌ای خریداری خواهند کرد.

بحران عرضه انرژی که قاره سبز را درنوردیده، رقابت برای محموله‌های گاز طبیعی مایع را شدت بخشیده و قیمت‌ها را هم برای خریداران آسیایی و هم خریداران اروپایی، افزایش داده است.

بلومبرگ در بخشی از این گزارش با اشاره به اینکه چین و بازارهای نوظهور آسیا احتمالاً شاهد کاهش واردات خواهند بود، نوشت: افزایش چشمگیر قیمت لحظه‌ای گاز طبیعی مایع، همزمان با نیاز اروپا به متوسل شدن به تمام تولیدات موجود، سیر صعودی خواهد داشت و چیز زیادی برای آسیا باقی نخواهد ماند.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود که اروپا در زمستان امسال ۴۰ میلیون تُن ال‌ان‌جی وارد کند و این میزان در تابستان سال آینده نیز کمی بیشتر خواهد شد.

در تازه‌ترین تحولات پس از آغاز عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰)، سازمان دریانوردی سوئد امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که دو مورد نشتی در خط لوله گازی نورد استریم یک در آب‌های سوئد و دانمارک شناسایی شده است. این نشتی اندک زمانی پس از بروز نشتی در پروژه خط لوله گازی نورد استریم ۲، متعلق به روسیه، رخ داد.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا