بین الملل

هیئتی از سوئد درباره عضویت استکهلم در ناتو به ترکیه سفر می‌کند

آن لینده:

وزیر خارجه سوئد اعلام کرد که هیئتی از وزارت کشور در ادامه رایزنی‌ها در راستای عضویت استکهلم در ناتو به ترکیه سفر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، آن لینده، وزیر امور خارجه سوئد امروز چهارشنبه با اشاره به ادامه رایزنی های این کشور برای عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با ترکیه اعلام کرد که هیئتی از وزارت کشور سوئد در این زمینه در روزهای آتی به آنکارا سفر خواهند کرد.

وزیر امور خارجه سوئد در گفتگو با خبرگزاری رسمی «تی‌ تی» در این خصوص ادامه داد: انتظار دارم ترکیه عضویت سوئد را تایید کند. اما نمی‌ دانم که این اتفاق چه زمانی رخ خواهد داد.

آن لینده سپس خاطرنشان کرد: هفته گذشته در نشست سازمان ملل متحد با مولود چاووش‌ اوغلو همتای ترکیه‌ ای خود دیدار و در این زمینه گفتگو کردیم. ما به توافق انجام شده در این زمینه پایبند هستیم.

گفتنی است که در اجلاس سران ناتو در ۲۸ ژوئن سال جاری در شهر مادرید، پایتخت اسپانیا تفاهمنامه سه جانبه‌ ای بین ترکیه، فنلاند و سوئد که متقاضی عضویت در ناتو هستند، در خصوص نگرانی‌ های امنیتی آنکارا به امضا رسید. نخستین نشست سازوکار کمیته مشترک دائمی ۲۶ در فنلاند برگزار شد.

با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین (در ۵ اسفند ماه سال ۱۴۰۰) دو کشور سوئد و فنلاند درخواست رسمی عضویت در ناتو را ارائه دادند که پس از کش‌ و قوس‌های فراوان و مخالفت‌ های ترکیه، سرانجام ترکیه و سران ناتو اوایل تیرماه به پیوستن این دو کشور به این سازمان نظامی موافقت کردند و روند تصویب عضویت این دو کشور به ناتو در پارلمان‌ های کشورهای عضو ناتو آغاز شد.

ترکیه موافقت خود با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو را منوط به پذیرش شروط خود در زمینه مبارزه با تروریسم از سوی این دو کشور کرده است. پارلمان ترکیه، برخلاف دیگر کشورهای عضو ناتو، هنوز پروتکل الحاقی سوئد و فنلاند را تصویب نکرده است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا