شهرستان ها

پرداخت وام کم‌بهره با هدف احیای ابنیه تاریخی در کرمانشاه

کرمانشاه- معاون سرمایه گذاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه از پرداخت وام کم‌بهره با هدف احیای ابنیه تاریخی برای نخستین بار در کرمانشاه خبر داد.

اصغر رشنو در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ظرفیت‌های استان کرمانشاه در حوزه آثار تاریخی، اظهار کرد: استان کرمانشاه بقایای تاریخی ارزشمند و فراوانی دارد که برای حفظ بناها و آثار تاریخی اقداماتی انجام شده است.

وی افزود: به منظور حفظ آثار تاریخی به ویژه بناها تاریخی که جزئی از هویت تاریخی در استان کرمانشاه محسوب می‌شوند تسهیلاتی در نظر گرفته شده تا در راستای ترمیم و بازسازی آنها به کار گرفته شود.

معاون سرمایه گذاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه با اشاره به واگذاری برخی از بناهای تاریخی به بخش خصوصی در امر احیای آنها، تصریح کرد: در حال حاضر تعداد ۱۰۰ خانه تاریخی در استان کرمانشاه موجود بوده که برای حفظ، ترمیم و مرمت آنها اقداماتی از جمله بهره‌برداری از صندوق احیای بناهای تاریخی صورت گرفته است.

رشنو با بیان اینکه به کارگیری برنامه‌های میراث فرهنگی برای حمایت از بافت‌های تاریخی استان کرمانشاه، خاطر نشان کرد: با توجه به بررسی‌های انجام شده و مشاهدات انجام گرفته بخشی از بناهای تاریخی در درون شهرها به دلیل افزایش شهرنشینی دچار آسیب‌دیدگی شده که نیاز به مرمت و بازسازی دارند تا از نابودی آنها به مرور زمان جلوگیری شود.

وی بیان کرد: با توجه به ثبت ملی بناها و خانه‌های تاریخی در استان کرمانشاه حفظ و نگهداری آنها الزامی و اجازه هرگونه تغییر کاربری و تخریب به مالکین داده نخواهد شد و در صورت تمایل برای تبدیل آنها به اقامتگاه و مهمانسراهای سنتی می‌توانند فعالیت داشته باشند که در این صورت تسهیلات لازم دریافت خواهند کرد.

معاون سرمایه گذاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه با اشاره به پرداخت تسهیلات مورد نیاز مالکین بناهای تاریخی در استان کرمانشاه، تاکید کرد: علاوه بر انعقاد تفاهم نامه‌ای که بین میراث فرهنگی و مالکین این بناها به منظور فعالیت در اقامتگاه و پذیرایی‌های سنتی وام‌هایی برای آنها در نظر گرفته شده است.

رشنو به اجرای طرح پرداخت وام به مالکین بناهای تاریخی در شهر کرمانشاه اشاره کرد و گفت: در این طرح پرداخت وام تا سقف ۷۰ درصد به مالکینی که بناهای آنها ظرفیت سرمایه گذاری دارد به طور ارزان قیمت و کم بهره برای اولین بار تعلق می‌گیرد تا طرحی برای تشویق و پای کار آمدن سایر مالکین بناهای تاریخی کرمانشاه باشند.‌

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا