بین الملل

استقرار نیروی دریایی نروژ برای محافظت از تاسیسات نفت و گازی


به دنبال انفجارهای مشکوک در خطوط گازی «نورد استریم» روسیه، نخست وزیر نروژ از استقرار ارتش این کشور برای محافظت از تاسیسات نفت و گازی خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نخست وزیر نروژ از استقرار نیروی نظامی نزدیک تاسیسات نفت و گاز این کشور پس از خرابکاری مشکوک در تاسیسات گازی «نورد استریم» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، «جوناس گار استوره» نخست وزیر سوئد روز چهارشنبه در یک نشست خبری اظهار داشت: « پس از خرابکاری مشکوک در خطوط لوله گاز نورد استریم در آب‌های سوئد و دانمارک، ارتش  نزدیک تاسیسات نفت و گاز نروژ مستقر خواهد شد.»

روز سه شنبه، دو مورد نشتی گاز از خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا به اسم «نورد استریم ۱» و یک مورد نشتی گاز از خط لوله انتقال گاز «نورد استریم- ۲» حوالی آب‌های دانمارک و سوئد گزارش شد.بر اساس این گزارش، نشت گاز در نتیجه خرابکاری مشکوک که در خطوط لوله نورد استریم در روز سه شنبه کشف شد، بازارهای انرژی را متشنج و نگرانی های امنیتی را تشدید کرده است.

نروژ اینک بزرگترین تامین کننده گاز اروپا و دارای بیش از ۹۰ میدان نفتی و گازی فراساحلی است.

نخست وزیر نروژ اظهار داشت که این اقدام به طور مشترک با متحدان نروژ مدیریت خواهد شد. وی  افزود که نیروی دریایی برای حفاظت از تاسیسات دریایی مستقر می شود و که در خشکی نیز  پلیس حضور خود را در تاسیسات افزایش خواهد داد.

ناتو و اتحادیه اروپا بر نیاز به حفاظت از زیرساخت های حیاتی تاکید کرده‌اند. نروژ از اعضای  ائتلاف ناتو است.

سازمان ایمنی نفت نروژ نیز خواستار هوشیاری بیشتر در مورد پرواز  پهپادهای ناشناس  نزدیک سکوهای نفت و گاز دریایی نروژ شد. این در حالی است که یک کارشناس نظامی پیشتر گفته بود که امنیت بخش نفتی نروژ نسبتا ضعیف است. سخنگوی ستاد مشترک نروژ نیز گفت که ارتش نروژ با هوشیاری وضعیت را زیر نظر دارد.

«رادوسلاو سیکروسکی» نماینده پارلمان لهستان و وزیر خارجه سابق این کشورتلویحا گفت که آمریکا عامل آسیب‌ به خط لوله انتقال گاز نورد استریم روسیه است.

وی با ابراز خرسندی درباره آسیب وارده به خط لوله نورد استریم افزود: «اکنون ۲۰ میلیارد دلار ضایعات در اعماق دریا نهفته است، هزینه دیگری برای روسیه برای تصمیم جنایتکارانه این کشور در حمله به اوکراین.»(جزئیات بیشتر)

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا