بین الملل

نماینده پارلمان لیبی: انگلیس در پی غارت نفت و گاز ما است


در پی بحران کشورهای اروپایی در زمینه سوخت، انگلیس برای غارت نفت و گاز به سمت لیبی حرکت کرد و نخستین کشتی آن پس از هشت سال وارد این کشور شد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، یک کشتی انگلیسی چهارشنبه (روز گذشته) در بندرگاه طرابلس پهلو گرفت؛ اقدامی که مورد اعتراض شدید مردم و نمایندگان پارلمان لیبی قرار گرفت. سفارت انگلیس در لیبی گفت که یک کشتی انگلیسی، پس از هشت سال برای نخستین بار وارد این کشور شده است.

«حمد البنداق» نماینده پارلمان لیبی در واکنش به این تجاوز انگلیس به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ورود کشتی جنگی انگلیس به طرابلس، پیامی به سایر طرفهاست، مبنی بر اینکه انگلیس، از طرفهایی حمایت می‌کند که در غرب لیبی با این کشور منافع مشترک دارد.

البنداق بر این باور است که پهلو گرفتن این کشتی در غرب لیبی، با غارت نفت و گاز این کشور به اروپا ارتباط دارد؛ به ویژه اینکه اروپا در حال حاضر، نیاز مبرمی به فرآورده‌های نفتی دارد.

وی تأکید کرد که بعید نیست ورود این کشتی جنگی، در راستای حمایت از برخی طرفها در لیبی باشد؛ به ویژه اینکه عملیات نظامی احتمالی آتی، شاید آخرین عملیات پیش از ثبات در لیبی باشد. گذشته از اینکه احتمال دارد انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری لیبی تا سال ۲۰۲۵ به تعویق بیافتد.

ورود این کشتی باعث خشم مردمی در مناطق مختلف لیبی شده است؛ به گونه‌ای که فعالان و شیوخ قبایل نیز بر لزوم خروج این کشتی از لیبی تأکید کرده‌اند.

عیسى العریبی یکی دیگر از نمایندگان پارلمان لیبی گفت که استقبال از این کشتی، باعث شکاف و افزایش تنش در این کشور خواهد شد.

العریبی بر این باور است که ورود این کشتی به لیبی، با هدف حمایت از برخی شبه‌نظامیان برای تسلط بر میادین نفتی و گازی این کشور است، ولی «نیروهای مسلح لیبی، با قدرت، از میادین [نفتی] حمایت خواهد کرد».

وی در پایان گفت که چنین اقداماتی در زمان کنونی، مداخله آشکار در امور داخلی لیبی و حمایت از هرج‌ومرج در این کشور است.

این در حالی است که انگلیس شانزدهم خرداد ماه گذشته، خبر داد که سفارت خود را در لیبی بازگشایی کرده است. «کارولین هورندال» سفیر انگلیس در لیبی در مراسمی که در سفارت این کشور در طرابلس برگزار شد، بازگشایی سفارت انگلیس را اعلام کرد(جزئیات بیشتر).

فقط دو ماه پس از این اعلام، ۵۳ نماینده پارلمان لیبی با امضای طوماری تهدید به اخراج سفیر انگلیس از کشورشان کردند. آن‌ها تأکید کردند که اظهارات سفیر انگلیس مبنی بر تعامل با دولت وحدت ملی و بی‌توجهی به تصمیمات مجلس نمایندگان در خصوص سلب اعتماد از این دولت و ضرورت تشکیل دولت دیگر، دخالتی آشکار در امور داخلی لیبی است.

ایندگان پارلمان لیبی گفتند که این اظهارات سفیر انگلیس بیانگر جانبداری آن از یک طرف و تحمیل واقعیت‌های ساختگی با استفاده از زور، مخالفت با احترام به تصمیمات نهاد ملی و دخالت در امور داخلی است.

 نمایندگان پارلمان لیبی همچنین هشدار دادند که در صورت استمرار بی‌احترامی سفیر انگلیس به حاکمیت لیبی، بزودی اعلام خواهد شد که وی عنصر نامطلوبی در لیبی است و اقدامات بیشتری نیز علیه تمامی کسانی که از حد و مرز مأموریت‌های دیپلماتیک سفرا و فرستادگان عبور کند، اتخاذ خواهد شد.

سفیر انگلیس در لیبی گفته بود که موضع کشورش در خصوص لیبی روشن است و آن تعامل با دولت وحدت ملی است که تحت نظارت سازمان ملل برای برگزاری انتخابات، تشکیل شده است.

مجلس نمایندگان طبرق (شرق لیبی) اوایل مارس گذشته با تشکیل دولت جدید به نخست‌وزیری «فتحی پاشاغا» موافقت کرد اما «عبدالحمید الدبیبه» نخست وزیر دولت وحدت ملی با واگذاری قدرت مخالفت می‌کند.

انتهای پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا