فرهنگ

در جلسه رئیس مجلس با ایثارگران چه گذشت؟


رئیس هیأت مدیره شبکه ملی ایثارگران گفت: این شبکه، جزوه‌ای از قوانینی که در خصوص ایثارگران عمل نشده و روی زمین مانده و نیز آیین‌نامه‌هایی که خلاف مصوبات قانونی تأیید شده، تهیه کرد و در جلسه اول مهرماه به رئیس مجلس ارائه کرد.

خبرگزاری فارس ـ گروه حماسه و مقاومت ـ زهرا بختیاری: همزمان با شروع هفته دفاع مقدس و آغاز ماه مهر تعدادی از جانبازان و ایثارگران به نمایندگی از جامعه هدف با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کردند تا پیگیر حل برخی از مشکلات جامعه ایثارگری از جمله کاهش حق پرستاری، اصلاح وضعیت بیمه و خدمات درمانی و … شوند. 

حسن  ابوطالبی، رئیس هیأت مدیره شبکه ملی ایثارگران که خود از حاضران در این جلسه بود، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: ۲۰ روز پیش طی نامه‌ای درخواست ملاقات با رئیس مجلس را دادیم که ابتدای هفته اول مهرماه این ملاقات انجام شد.

وی ادامه داد: شبکه ملی ایثارگران جزوه‌ای از قوانینی که تاکنون در خصوص ایثارگران عمل نشده و روی زمین مانده و نیز آیین نامه‌هایی که خلاف مصوبات قانونی تأیید شده، تهیه کرد و ما در این جلسه به رئیس مجلس دادیم.

در جلسه رئیس مجلس با ایثارگران چه گذشت؟

ابوطالبی ادامه داد: «همچنین به آقای قالیباف گفتیم بیشتر مواقع، آیین نامه‌ها با قانون تعارض دارد؛ مانند ماده ۶۶ قانون جامع ایثارگری که باید اصلاح شود.»

طبق ماده ۶۶ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۶، قانونی را وضع کرده است که بر اساس بند ۱ از ماده ۱ این قانون تمام زیرنظام‌های آموزش عالی موظف بودند از فرزندان معظم شهدا و ایثارگران شهریه‌ای دریافت نکنند و بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز موظف به پرداخت شهریه آنان بود.

پیش از این غلامعلی جاودان، مدیرکل امور شاهد و ایثارگر وزارت بهداشت در ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ در تشریح این مصوبه قانونی گفته بود: «بر اساس این آیین نامه و به منظور انگیزه موثر و ارتقای سطح علمی دانشجویان شاهد و ایثارگر، پرداخت شهریه از سوی بنیاد شهید به صورت پلکانی و بر اساس معدل دانشجو محاسبه می‌شود‌‌؛ لذا دانشجویان با معدل بالای ۱۷ و در برخی رشته‌‌ها معدل بالای ۱۶ از پرداخت شهریه ۱۰۰ درصدی توسط بنیاد شهید برخوردار خواهند شد و با کاهش معدل، سهم پرداخت شهریه از سوی بنیاد شهید نیز به نسبت کاهش خواهد یافت.»

ابوطالبی در خصوص نتایج جلسه با رئیس مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «بنا شد کمیته‌ای از جانبازان و یک نفر از نمایندگان و یک نفر هم نماینده شخص آقای قالیباف تشکیل شود تا این موارد را پیگیری کنیم.»

رئیس هیأت مدیره شبکه ملی ایثارگران همچنین گفت: «ما چهار نامه دیگر هم علاوه بر جزوه‌ای که تهیه کردیم، به رئیس مجلس دادیم. این نامه‌ها با موضوع افزایش حق پرستاری، استمرار حق پرستاری، خودرو ایثارگران و بحث بیمه خدمات درمانی بود که امیدواریم موانع اجرایشان پیگیری شود.» 

وی در خصوص وعده سازمان برنامه و بودجه که اعلام کرده بود می‌خواهد در خصوص اصلاح افزایش حق پرستاری با مجلس مکاتبه کند، نیز گفت: «روح آقای قالیباف هم از این پیگیری‌ها خبر نداشت. همان وقت هم معلوم بود نماینده سازمان برنامه فقط قولی داد که حضور ما را در آن روز خاتمه دهد.» 

مشکلاتی که در سازمان برنامه و بودجه مطرح شد

بنابراین گزارش پس از آنکه به علت تأمین نشدن بودجه تخصیص یافته خدمات درمانی بنیاد شهید و امور ایثارگران، جامعه هدف با مشکلات عدیده و جدی مواجه شد، تعدادی از جانبازان اواخر خرداد ۱۴۰۱ به نمایندگی از جامعه ایثارگری با حضور در سازمان برنامه و بودجه سعی کردند مراتب گلایه خود را به گوش مسئولین مربوطه برسانند. 

آنها در این حضور مطالبه‌گرانه، علاوه بر پیگیری موضوع بیمه و خدمات درمانی بحث دیگری را نیز دنبال کردند و آن کاهش حق پرستاری بود که با وجود مصوبه قانونی مبنی بر افزایش ۵۷ درصدی، تنها ۳۸ درصد این حقوق را افزایش دادند. 

قرار بود تا پایان شهریور تکلیف معلوم شود

گفتنی است ایرج دریالعل از مسئولان سازمان برنامه و بودجه در جواب اعتراض جانبازان که گفته بودند: ۳۸ درصد افزایش حق پرستاری بر چه مبنایی بوده، گفته بود: «به طور ناخودآگاه و اینکه ما تا پایان شهریور مکاتبه دیگری با مجلس خواهیم کرد، اگر گفتند حق پرستاری باید ۵۷ درصد افزایش پیدا کند، این کار را می‌کنیم.»

این حرف‌ها منطبق بر قوانین نیست

پیش از این طاهر موهبتی، معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد شهید و امور ایثارگران، در خصوص وعده سازمان و انجام مکاتبه جدید با مجلس گفته بود: «این حرف‌ها منطبق بر قوانین نیست، بلکه این برداشت شخصی اوست و این برداشت شخصی ۶ ماه است جانبازان ما را به زحمت انداخته است. مجلس قبلاً نظر داده و قانون را مشخص کرده است. آن هم این است که حق پرستاری بر اساس حداقل قانون کار است و هر افزایشی، شامل حق پرستاری هم می‌شود. این قضیه بسیار روشن و شفاف است.»

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا