اقتصاد

آغاز مذاکرات اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت در اجلاس پنجم اکتبر

منابع اوپک پلاس از آغاز گفتگوهای سران این ائتلاف در مورد توافق برای کاهش تولید در اجلاس آینده این گروه در پنجم اکتبرخبر داده‌اند.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، طبق گفته سه تن از منابع اوپک، سران ائتلاف اوپک پلاس مذاکره در مورد کاهش تولید نفت در اجلاس آینده این گروه را که در پنجم اکتبر برگزار می‌شود آغاز کرده‌اند.

یکی از این منابع از احتمال کاهش تولید خبر داده و 2 منبع دیگر اوپک پلاس می‌گویند اعضای اصلی این ائتلاف درمورد این‌موضوع صحبت کرده‌اند. مسکو در اوایل این هفته پیشنهاد کاهش 1 میلیون‌بشکه‌ای تولید را به این ائتلاف ارائه داد.

اجلاس اوپک پلاس در هفته آینده در شرایطی برگزار می‌شود که قیمت نفت رو به کاهش بوده و فاصله زیادی از اوج آن در ماه مارس گرفته‌است. بی‌ثباتی در بازار نفت افزایش‌یافته است.

ائتلاف اوپک پلاس که از کشورهای عضو اوپک و متحدانش از جمله روسیه تشکیل‌شده، در اجلاس ماه سپتامبر تصمیم به 100 هزار بشکه در روز کاهش تولید نفت گرفت تا از قیمت آن حمایت کند.

عربستان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک در ماه اوت از احتمال کاهش تولید برای حفظ ثبات بازار خبر داد. وزیر نفت نیجریه هم هفته گذشته گفت این ائتلاف احتمالاً مجبور می‌شود تولید خود را بیش‌از پیش پائین بیاورد تا مانع سقوط قیمت نفت شود.

وی گفت:«ما دقیقاً نمی‌دانیم چطور می‌توانیم این شرایط را درست کنیم، اما تنها راهی که در پیش داریم کاهش تولید در صورت پایین‌تر رفتن قیمت نفت است».

بانک‌های سرمایه‌گذاری یو بی‌اس و جی‌پی‌مورگان اعلام کرده‌اند اوپک پلاس احتمالاً مجبور می‌شود تولید خود را حداقل 500 هزار بشکه در روز پائین بیاورد تا مانع سقوط بیشتر قیمت نفت شود. اکثر تحلیلگران هم پیش‌بینی می‌کنند 23 عضو این ائتلاف با کاهش تولید موافقت کنند.

ادامه سیاست‌های سخت‌گیرانه بانک‌های مرکزی سراسر دنیا و قرنطینه‌های کرونایی در چین باعث شده قیمت نفت 20 درصد نسبت‌به اوایل ماه اوت کاهش یابد.

انتهای پیام/78

منبع خبرگزاری تسنیم

آگهی
دکمه بازگشت به بالا