سلامت

درخواست ایجاد نهادی برای سیاست‌گذاری مسائل کلان فنی زاگرس

به گزارش سلامت نیوز جنگل های زاگرس روزگاری سیاه را سپری می کنند و از هر سو مورد آسیب های جدی قرار گرفته اند. آفت های متعدد، چرای بی رویه دام، تولید زغال از بلوط های ارزشمند، آتش سوزی ای عمدی و غیرعمدی، معدن کاوی بی ضابطه و طرح های گردشگری بدون ارزیابی و غیراصولی از مهم ترین این آسیب ها هستند. شاید همین چالش ها، دست اندرکاران را بر آن داشت تا در همایشی با عنوان “چالش های مدیریت جنگل های زاگرس” گرد هم آمده و برای خروج از بحران های پیش آمده چاره ای بیابند. چاره ای که مهم ترین مسائل زاگرس را بررسی کرده و نسبت به آن درخواست اقدام های موثر و حل بحران را دارد.

این همایش مجازی با مشارکت “جمعیت توسعه پایدار جنگل”، “سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور” و “دانشگاه تربیت مدرس” برگزار شد و به عنوان های متعددی از بحران های مذکور پرداخت.

جمع بندی مطالب ارائه شده در قطعنامه این همایش مجازی که با حضور ده ها نفر از استادان، محققان، کارشناسان و علاقمندان برگزار شد، در چهار محور درباره اهمیت زاگرس، چالش ها و بحران ها و راهکارهای برون رفت از این چالش ها در قطع نامه ای تدوین و اعلام شد.

محورهای ارائه شده :

۱. جنگل‌های زاگرس با تمام اهمیت تاریخی و سرزمینی خود به علل مختلف به آشفتگی‌هایی دچار شده و با به هم خوردن تعادل اکولوژیک(بوم شناسانه) و بیولوژیک (زیست شناسانه) آن دستخوش آفات و بیماری های متعددی گردیده است. همچنین عواملی چون تغییرات آب و هوایی، و گرمایش زمین باعث تشدید مشکلات اجتماعی اقتصادی و زیستی شده و شرایط نامساعد موجود را رقم زده است.

۲. پیامد دخالت‌های ناسازگار با اکوسیستم جنگلی موجب کاهش سطح جنگل، کاهش انبوهی تاج و ارتفاع درختان، تغییر فرم جنگل، کاهش حاصلخیزی خاک و در نتیجه فقدان زادآوری طبیعی و از بین رفتن تنوع زیستی و نهایتا تخریب اکوسیستم جنگل و خطر نابودی کامل آن شده است.

۳. شواهد عوامل تخریب اکوسیستم جنگلی علاوه بر مشکلات قدیمی مانند کشت زیرآشکوب، چرای بی رویه دام، معدن کاوی، قطع درختان، قاچاق چوب و زغال، گردشگری بی رویه، عملیات عمرانی و … با آتش سوزی های گسترده و طغیان آفات و بیماری ها در سال‌های اخیر قابل مشاهده است.

۴. طغیان شدید آفات جنگلی سبب به کارگیری از محلول بیولوژیک برای کنترل آن در کوتاه مدت شده است که گفت وگو پیرامون خطرات احتمالی آن در مجامع علمی جریان دارد. در دراز مدت می بایستی شناسایی و پایش آفات و تعیین علل و عوامل آن پیش از طغیان صورت گرفته و زمینه کنترل بیولوژیک و طبیعی فراهم شود.

۵. همایش پیشنهاد می‌ کند:

الف. با توجه به وجه غالب مشکلات اجتماعی – اقتصادی و فعالیت‌های بخش دولتی جامعیت در سیاستگذاری مورد نظر قرار گیرد.
ب: نهادی برای سیاست‌گذاری مسائل کلان فنی زاگرس ایجاد شود.
ج. هرگونه عملیات برای احیا و بازسازی اکوسیستم جنگل‌های زاگرس بر اساس اصول علمی جنگلداری و جنگل شناسی و در قالب طرح‌های جنگل داری انجام شود.
د. سلامت جنگل پایش شده و حضور موثر جنگل‌بانان مورد تاکید قرار گیرد.
ه. الگوی مشارکتی و مدل مفهومی مشارکت جوامع جنگلی تهیه و طراحی شود.

منبع سلامت نیوز

آگهی
دکمه بازگشت به بالا