شهرستان ها

ظرفیت برداشت انگور از باغات کهگیلویه و بویراحمد ۴٠ هزار تن است

دهدشت _ رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، گفت: میزان برداشت انگور استان در این فصل از سال ۴٠ هزار تن است.

سید علی معتمدی پور در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: سیب یکی از محصولاتی است که بیشترین نیاز را به ذخیره سازی در سردخانه داشته و بعضاً برخی از محصولات از جمله انگور قابلیت ذخیره سازی زیادی ندارد.

وی تصریح کرد: سالانه یک میلیون تن محصولات کشاورزی در سطح استان داریم که از این مقدار ۳۰۰ هزار تن قابلیت ذخیره سازی و نگهداری در سردخانه‌های استان را دارد.

معتمدی پور با بیان اینکه مقداری از محصولات کشاورزی بصورت تازه خوری مصرف می‌شوند، افزود: با توجه به نیاز به ذخیره سازی برخی محصولات برای دیگر فصول سال، متأسفانه ظرفیت سردخانه استان بصورت واقعی بیش از ۱۲ هزار تن نیست.

وی تصریح کرد: تفاوت بسیار فاحشی بین تولید محصولات کشاورزی و ظرفیت‌های سردخانه‌ای داریم.

معتمدی پور با اشاره به مشکلات ذخیره سازی محصولات افزود: اولویت سرمایه گذاری سازمان کشاورزی در بحث صنایع تبدیلی و تکمیلی بیشتر حول مسائل سردخانه‌ای است.

رئیس جهاد کشاورزی استان پراکندگی و نوع سردخانه‌ها در سطح استان را یک مشکل اساسی دانست و بیان کرد: در محل‌های تولید متأسفانه سردخانه وجود ندارد و این نوع پراکندگی به درستی انجام نشده است.

وی تاکید کرد: بعنوان دستگاه متولی در این خصوص وظیفه حاکمیتی داریم و کسانی که بخواهند در این زمینه سرمایه گذاری کنند از لحاظ تسهیلات و حمایت جهت سرمایه گذاری و سایر موارد زمینه را برای بخش خصوصی فراهم و اعلام آمادگی می‌کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به ابلاغ اعتبارات ۱۴٠۱ در بحث تخصیص به سردخانه‌ها گفت: این اعتبارات هنوز برش استانی نشده و ما پس از ابلاغ در تبصره ۱۸ اعلام می‌کنیم چه مقدار اعتبار داریم و می چه مقدار می‌توان به سردخانه‌ها تخصیص داد.

معتمدی پور وجود دلالان در خرید محصولات را طبیعی دانست و عنوان کرد: باید با نگاه مثبت و بعنوان تسهیل گر تولید محصولات کشاورزی توجه و ساماندهی کنیم.

وی وجود عده‌ای از دلالانی که سود سرسام آوری به جیب می‌زنند و تولید کنندگان سود ناچیز را یکی از معضلات خواند و ادامه داد: تشکل‌ها و اتحادیه‌های تخصصی، تسهیل گری خریداران خرده پا را با همت و همکاری بصورت جمعی تولید کنندگان آموزش داده و ساماندهی کنند.

معتمدی پور همچنین ورود و همکاری اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تشکلات تخصصی بصورت صنفی در حذف دلالان زیاده خواه را ضروری دانست.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا