جامعه

جذب حداکثری دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در اردبیل

معاون آموزش و پرورش اردبیل خبر داد؛ 

اردبیل-معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: جذب حداکثری دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در اولویت نظام تعلیم و تربیت قرار دارد.

وحید خدابنده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: شناسایی، جذب و نگهداشت دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های معاونت آموزش ابتدایی است تا در این فرآیند دانش‌آموزی از تحصیل بازنماند.

وی خاطرنشان کرد: سرنوشت تک تک دانش‌آموزان برای ما مهم است و ما با صبر و حوصله و ایجاد انگیزه سعی می‌کنیم تا این دانش‌آموزان بازمانده را راغب به تحصیل کنیم.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اردبیل افزود: از اسفند سال گذشته تا اسفند امسال فرآیند شناسایی و جذب یک هزار و ۵۳۸ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل به استان ابلاغ شده که در طول سال ما موظف به شناسایی این تعداد در طیف‌های شانزده‌گانه هستیم.

خدابنده بیان کرد: از لیست ارسالی وزارت متبوع در مرحله اول ۵۰۳ نفر شناسایی و از این تعداد ۲۸۳ نفر وارد چرخه تعلیم و تربیت شده‌اند.

وی ادامه داد: اخیراً نیز ۶۵۰ نفر شناسایی شده‌اند که ما در مرحله جذب آنها هستیم و در راستای انسداد مبادی بیسوادی برای ۲۰۰ نفر بسته آموزشی و ملزومات مورد نیاز تهیه شده است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: تعدادی از این دانش‌آموزان به دلایل مختلف نظیر فوت، بیماری صعب العلاج، مهاجرت و یا شرایط خاص معلولیت امکان تحصیل نداشته‌اند که ما سعی کردیم دانش‌آموزان بی‌بضاعت را به نهادهای حمایتی معرفی و یا با هماهنگی اداره آموزش و پرورش استثنایی زمینه تحصیل آنان را فراهم کنیم.

خدابنده رویکرد این معاونت را جذب حداکثری دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل دانست و افزود: حتی راضی نیستیم یک نفر دانش‌آموز از چرخه تحصیل باز بماند.

تربیت شهروند شایسته و مطلوب هدف غایی است

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اردبیل اظهار کرد: در مقطع ابتدایی آموزش حقوق شهروندی در قالب سرفصل‌های آموزشی تعریف شده و هدف اصلی ما تربیت شهروند شایسته و مطلوب است.

خدابنده با بیان اینکه خارج از دروس و سرفصل‌های آموزشی آموزش دیگری به دانش‌آموزان ارائه نمی‌شود، خاطرنشان کرد: در پیش دبستانی و حتی دوره ابتدایی در قالب دروس مختلف از جمله مطالعات اجتماعی و یا پیام‌های قرآنی، رعایت حقوق و احترام به همسایه، عبور از عابر پیاده، آموزش چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و … به دانش‌آموزان ابتدایی رعایت حقوق شهروندی آموزش و تاکید می‌گردد.

وی تصریح کرد: معلمان ابتدایی تلاش می‌کنند تا با روش‌های تلفیقی در کنار آموزش پیام‌های تربیتی و پرورشی را نیز به نسل آینده منتقل کنند تا بتوانیم انسان‌های با ادب و شایسته را تحویل جامعه دهیم.

رشد ۳ هزار نفری در پایه اول ابتدایی

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: در سال تحصیلی جدید حدود ۲۵ هزار دانش‌آموز کلاس اولی در استان اردبیل راهی مدارس شدند.

خدابنده افزود: سال گذشته این تعداد ۲۲ هزار نفر بوده که امسال با رشد ۳ هزار نفری این تعداد به ۲۵ هزار کلاس اولی ارتقا یافته است.

وی یکی از اصلی ترین رویکردهای دولت مردمی را توسعه عدالت آموزشی دانست و بیان کرد: اصلی‌ترین دغدغه ما رسیدن به میانگین متوسط امکانات، تجهیزات، نیروی انسانی توانمند و سطح کیفی آموزش در مدارس شهری و روستایی است تا هر دانش‌آموز با توجه به توانایی خود بتواند تحصیل شایسته‌ای را انجام داده و عملکرد مطلوبی را در دروس مختلف به نمایش بگذارند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: ما در مدارس ابتدایی به دنبال ایجاد فضای رقابت در بین دانش‌آموزان نیستیم بلکه آموزش دوره ابتدایی تلفیقی از آموزش و بازی است.

خدابنده اظهار کرد: اصل و اساس ارزشیابی کیفی توصیفی نیز بر همین مبناست تا نقاط ضعف و قوت هر دانش‌آموز نسبت به خود شناسایی و مورد توجه قرار گیرد.

فعالیت ۷۸ راهبر آموزشی در استان اردبیل

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اردبیل اضافه کرد: در گام نخست تلاش ما بر این است تا توزیع عادلانه اعتبارات و امکانات را بر مبنای کیفیت‌بخشی انجام دهیم.

خدابنده گفت: مدارس روستایی و عشایری ما باید از امکانات و منابع انسانی شهری برخوردار باشد تا ما بتوانیم عدالت آموزشی را برقرار کنیم.

وی از فعالیت ۷۸ راهبر آموزشی در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: مأموریت این راهبران آموزشی نظارت بر آموزش ابتدایی در مدارس روستایی و چندپایه است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اردبیل بیان کرد: این نیروها با حضور در مناطق محروم و روستایی و برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی آموزشی سعی می‌کنند تا بر نحوه آموزش معلمان نظارت کرده تا با این اقدام عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت را شاهد باشیم.

خدابنده گفت: در کنار راهبران آموزشی سرگروه‌های آموزشی نیز بحث توانمندسازی نیروی انسانی و ارتقای شایستگی دانش‌آموزان را به دقت رصد می‌کنند.

تحول در نظام تعلیم و تربیت مبنای عقلی و شناختی دارد

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اردبیل از سند تحول بنیادین به عنوان نقشه راه آموزش و پرورش یاد کرد و افزود: بر همین اساس باید دانش‌آموزانی در تراز نظام جمهوری اسلامی ایران تربیت کنیم.

خدابنده نقطه آغاز هر تحول را شناخت وضعیت موجود و تعیین افق برای رسیدن به وضعیت مطلوب اعلام و تصریح کرد: گاه در این مسیر باید از برخی اقدامات اجتناب کرد تا در رسیدن به اهداف نهایی بتوان به شایستگی قدم برداشت.

وی حضور مثبت و تأثیرگذار را در عرصه‌های مختلف یادآور شد و بیان کرد: باید با برنامه در مسیر تحول حرکت کنیم که یکی از اولویت‌های اصلی جبران خلأ و شکاف آموزشی در مدارس شهری و روستایی است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اردبیل افزود: رعایت عدالت آموزشی یکی از بارزترین اقدامات در مسیر تحول آموزشی است و باید به سمتی حرکت کنیم تا حضور معلم در مدارس روستایی و حاشیه شهر با انگیزه مضاعف همراه باشد.

خدابنده ادامه داد: در این راستا رتبه‌بندی معلمان و توجه به اعمال مشوق‌های انگیزه‌بخش مسیر تحول را در مدارس روستایی و مناطق محروم هموارتر خواهد کرد.

آموزش مهارت‌های زندگی سرفصل مقطع ابتدایی

خدابنده بیان کرد: در مقطع ابتدایی کاربرگ‌هایی در قالب طرح آداب و مهارت‌های زندگی تدوین و تعریف شده تا دانش‌آموزان توانایی بکارگیری آموخته‌های خود در طول زندگی روزمره را به دست بیاورند.

وی افزود: ما به دنبال آن هستیم تا دانش‌آموزان در مدرسه نحوه زندگی و مهارت‌های مهم اجتماعی را یاد گرفته و مبانی همچون احترام به پدر و مادر، رعایت حقوق شهروندی، احترام به محیط زیست و سایر سرفصل‌های زندگی را به شایستگی یاد بگیرند.

خدابنده گفت: در مجموع ۵ هزار و ۷۲۷ نفر در سطح استان نیروی انسانی در قالب آموزگار، مدیر آموزگار، مدیر مستقل و معاون در سطح مدارس داریم که در ۱۹ ناحیه و منطقه مشغول فعالیت هستند.

وی در پایان اظهار کرد: در ۸ منطقه آموزشی استان اردبیل دانش‌آموزان عشایری تحصیل می‌کنند که ۴۹۱ نفر از همکاران در این مناطق مشغول فعالیت هستند.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا