سیاسی

پیروزی عملیات والفجر ۸ و تصرف فاو سرنوشت جنگ را تغییر داد

سرلشکر صفوی:

مشاور عالی فرماندهی کل قوا گفت: پیروزی در عملیات فاو حاصل هماهنگی دو حوزه دیپلماسی و دو قوای مسلح یعنی ارتش و سپاه بود و می‌توان گفت پیروزی فاو و عملیات والفجر هشت، سرنوشت جنگ را تغییر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، سرلشکر سید یحیی صفوی صبح امروز (شنبه) در همایش تخصصی جایگاه علم و فناوری در دوران دفاع مقدس که در پژوهشگاه دفاع مقدس برگزار شد، گفت: پیروزی در عملیات فاو حاصل هماهنگی دو حوزه دیپلماسی و دو قوای مسلح یعنی ارتش و سپاه بود و می‌توان گفت پیروزی فاو و عملیات والفجر هشت، سرنوشت جنگ را تغییر داد.

مشاور عالی فرماندهی کل قوا ادامه داد: نتایج سیاسی عملیات کربلای پنج بیش از نتایج نظامی آن اهمیت داشت، مرحوم هاشمی رفسنجانی که فرمانده جنگ بود اعلام کرد که ما یک سیاست جنگی داریم که آقای خامنه‌ای هم با آن موافق هستند، اینکه اگر ما بتوانیم آن طرف آب بمانیم می‌توانیم خواسته‌های خود را به دست آوریم، این عملیات می‌تواند عملیات آخرمان باشد و خواسته‌های خود را به عراق تحمیل کنیم.

سرلشکر صفوی با اشاره به ویژگی‌های عملیات والفجر هشت، گفت: در این عملیات از پیشرفته‌ترین علوم و فناوری‌ها در کنار علوم نظامی استفاده کردیم و در کنار آن علم حفاظت اطلاعات استفاده شد، اگر عملیات فریب نداشتیم و از اصل غافل‌گیری استفاده نمی‌شد نتیجه‌ای نمی‌گرفتیم.

وی علم و فناوری به کار گرفته شده در عملیات فاو را از سطح عملیات ارتش‌های خاورمیانه بالاتر دانست و گفت: هماهنگی میان ارتش و سپاه و استفاده همزمان از علم دیپلماسی کاری بود که در این عملیات رخ داد و ما نهایت هماهنگی را در این عملیات داشتیم و نیروی هوایی ارتش، هوانیروز و پدافند هوایی ارتش در این عملیات به خوبی درخشیدند.

سرلشکر صفوی گفت: حمل و نقل مهمات توسط هواپیمای ارتش از سوریه به فرودگاه امیدیه و دزفول یکی از کارهای ویژه بود و در کنار آن نقش پدافند هوایی ارتش و انهدام جنگنده‌های دشمن از مهمترین عوامل موفقیت در عملیات والفجر هشت است.

مشاور عالی فرماندهی کل قوا ادامه داد: در این عملیات فرانسه به عراق جنگنده‌های میراژ و خلبانان اجاره‌ای داد و این جنگنده‌ها با بمب‌های لیزری، پل‌های عقبه ما را زدند و ما مجبور شدیم پل‌های خاکی روی اروندرود بزنیم. در کنار آن ارتش بعث بمباران شدید شیمیایی را روی نیروهای ما داشت به شکلی که تنها در سه رو ۱۷ هزار جانباز شیمیایی داشتیم.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا