دانش و فناوری

برپایی نمایش تجهیزات و مواد آزمایشگاهی در دهمین نمایشگاه ایران ساخت


دهمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی «ایران‌ساخت» در چهارده بخش موضوعی به منظور عرضه محصولات و خدمات فناورانه ایران‌ساخت برگزار می‌شود.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمدحسین بهشتی، معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به آغاز فرآیند ثبت نام در دهمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت گفت: این نمایشگاه 19 تا 22 آذرماه سال جاری همزمان با هفته پژوهش و بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار کشور در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

وی افزود: دوره نهم نمایشگاه که آذر سال 1400 برگزار شد، 440 شرکت حدود 10000 مدل-محصول را عرضه کردند که تاکنون منجر به فروش 160 میلیارد تومانی محصولات در نمایشگاه شده است.

چهارده بخش موضوعی

رئیس دهمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت گفت: در چهارده بخش موضوعی نفت و پتروشیمی، برق، الکترونیک و نرم‌افزار، عمران و ساختمان، مکانیک، شیمی و متالوژی، کشاورزی و محیط‌زیست، فیزیک پایه، تجهیزات عمومی آزمایشگاهی، مواد آزمایشگاهی، مهندسی پزشکی و زیست مواد، تجهیزات آزمون صنعتی، خدمات کالیبراسیون و تجهیزات آموزشی و آزمایشگاهی مدارس برگزار خواهد شد.

بهشتی با اشاره به شرایط حضور محصولات و شرکت‌ها گفت: حضور قطعی ثبت‌نام کنندگان در نمایشگاه پس از تأیید فنی محصولات آن‌ها و محرز شدن نقش آنان در بومی‌سازی و دستیابی به فناوری ساخت و یا تولید محصولات امکان‌پذیر خواهد بود.

وی ادامه داد: محصولات با در نظر گرفتن شرایط دانش‌بنیانی و دو سنجه سطح فناوری ذاتی و میزان بومی‌سازی، ارزیابی و سطح‌بندی می‌شوند و شرکت‌ها می‌توانند دستورالعمل ارزیابی فنی محصولات را در سایت نمایشگاه مشاهده کنند.

حمایت از تولیدکنندگان و فناوران داخلی

معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی در خصوص حمایت‌های این نمایشگاه افزود: همانند سال گذشته برای محصولات سطح اول تا سوم، از 50 تا 10 درصد قیمت محصولات خریداری‌شده توسط مراکز علمی و پژوهشی دولتی را بر اساس آیین‌نامه سطح‌بندی، به‌عنوان یارانه پرداخت خواهد شد.

بهشتی ادامه داد: همچنین با توجه به نام‌گذاری سال جاری به‌عنوان «تولید، دانش ­بنبان و اشتغال آفرین» در راستای حمایت از تولیدکنندگان و فناوران داخلی، 5 درصد حمایت بیشتر تا سقف 50 درصد برای محصولاتی که مطابق با یک دستورالعمل مشخص و با تائید تیم ارزیابی و نظارت فنی نمایشگاه اقدام به ارتقای محصولات خودکرده‌اند؛ مانند دریافت گواهی‌نامه‌های CE، انطباق با محصول، انطباق با استاندارد و طراحی صنعتی تعلق خواهد گرفت.

رئیس نمایشگاه افزود: شرکت‌های عرضه‌کننده تجهیزات و مواد آزمایشگاهی می‌توانند فرآیند مربوط به ثبت‌نام شرکت و ثبت محصول را از دهم مهرماه سال جاری در سایت نمایشگاه آغاز کنند.

 به گفته بهشتی برای هماهنگی بیشتر دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی کشور و ایجاد فرصت کافی برای بررسی محصولات، فرآیند صدور پیش‌فاکتور توسط شرکت‌ها از اواسط آذرماه آغاز می‌شود. بدیهی است فرآیند انعقاد قرارداد و قطعی کردن خریدها پس از برگزاری نمایشگاه و از اول دی­ماه خواهد بود.

ایجاد یک بستر دائمی برای همرسانی عرضه و تقاضا

معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری گفت: به‌ منظور رونق هرچه بیشتر بازار شرکت‌های عرضه‌کننده تجهیزات و مواد آزمایشگاهی و ایجاد یک بستر دائمی برای همرسانی عرضه و تقاضا، تسهیلات لیزینگ برای خریداران بخش خصوصی با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: با عنایت به اینکه این طرح در طول سال اجرا می‌شود، تنوع محصولات عرضه‌شده گسترده‌تر از نمایشگاه بوده و تولیدکنندگان تجهیزات، مواد مصرفی و سکوبندی آزمایشگاهی می‌توانند در سایت نمایشگاه ثبت‌نام کرده و از مزایای طرح استفاده کنند.

بهشتی با اشاره به برگزاری دومین دوره جایزه طراحی ایران گفت: پس از تجربه موفق برگزاری اولین دوره جایزه طراحی ایران1400، نمایشگاه تجهیزات با همکاری مرکز طراحی ایران به منظور ارزیابی وضعیت طراحی صنعتی محصولات ساخت ایران و تشویق تولیدکنندگان تجهیزات آزمایشگاهی به استفاده از فرآیند طراحی صنعتی مشوق­ های ویژه ­ای در نظر گرفته است.

متقاضیان شرکت در این رقابت می­­ توانند جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به صفحه جشنواره طراحی صنعتی ایران در سایت مرکز طراحی ایران مراجعه کنند.

همچنین به­ منظور دریافت مشاوره رایگان جهت ارتقای طراحی صنعتی محصولات خود نیز می­توانند درخواست مشاوره را در سایت مرکز ثبت کنند.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا