بین الملل

مستند «قهرمانان»؛ روایت المیادین از عشق راهبردی مقاومت فلسطین به «حاج‌قاسم»


شبکه المیادین در مستندی به روایت «تونل آزادی» اسرای فلسطینی در زندان «جلبوع» رژیم صهیونیستی پرداخته است؛ طرحی که طی آن اسرای فلسطینی، نام تیم خود را «غرفه حاج‌قاسم» گذاشتند و با عشقی که عمق راهبردی روابط سردار شهید با قدس بود، آن را اجرا کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه لبنانی «المیادین» مستندی با عنوان «ابطال/قهرمانان» ساخته که قسمت دوم آن درباره «سپهبد شهید قاسم سلیمانی» است. این قسمت از مستند قهرمانان روایت زندان «جلبوع» رژیم صهیونیستی است که اسرائیلی‌ها نام بخش زندانیان فلسطینی در آن را «غرفه شماره پنجم» گذاشته بودند، اما مبارزان فلسطینی اسیر در آن، نام غرفه را «غرفه‌ی حاج قاسم» گذاشتند تا با یاد و نام او مسیر مقاومت‌شان را ادامه دهند.. جایی که نام شهید حاج قاسم، الهام‌بخش و رمز موفقیت عملیات «تونل آزادی» اسرای فلسطینی شد. در ادامه مشروح این گزارش را می‌خوانیم:

بخش شماره پنجم اسرائیلی‌ها، غرفه‌ی حاج قاسم شد

زندان جلبوع، در سمت راست میدان الفوره چند اتاق وجود دارد که یکی از آن‌ها به رویدادی تاریخی تبدیل می‌شود؛ «غرفه شماره پنج». این نام توسط نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی به اتاقی در زندان جلبوع داده شد، اما زندانیان نام خاص خود را داشتند. 

«شهید قدس»؛ الهام‌بخش تداوم مسیر مقاومت فلسطین

در قسمت دوم مستند «قهرمانان»، یکی از فرماندهان مقاومت فلسطین به نام «محمود العارضه» در پیامی مستقیم به المیادین، قصه‌ی «غرفه‌ی سردار قاسم سلیمانی»، «غرفه‌ی شهید قدس» را روایت می‌کند. غرفه‌ای که محل رویدادهای مهم شد؛ این نام‌گذاری در عمق خود یک پیام راهبردی داشت؛  «پیام مسیر».

 

شهادت حاج قاسم، از وجودش برای صهیونیست‌ها خطرناک‌تر است

«زینب سلیمانی» دختر شهید قاسم سلیمانی، این موضوع را زمانی که به او گفته شد «قهرمانان» [سران زندانی مقاومت فلسطین] تصمیم گرفته‌اند اسم این بخش از زندان را به نام پدر شهیدش بگذارند، تأیید شد. او و نام‌گذاری این بخش از زندان اسرائیلی‌ها را نشان‌دهنده عمق ارتباط حاج قاسم با مجاهدین، اسرا و مردم عزیز فلسطین دانست. زینب سلیمانی در مصاحبه با المیادین می‌گوید: معلوم می‌شود که حاج قاسم جزئی از وجود  آنهاست و برای آن‌ها تا ابد زنده خواهد ماند. این عزیزان دست شهید سلیمانی را در عملیات‌های خود می‌بینند.

 

مجری می‌گوید: وقتی از او پرسیدیم چرا وقتی از المیادین مطلع شدی که برادران قهرمان فلسطینی تصمیم گرفتند اتاق را به نام پدرش بگذارند، سکوت کرد؟ او در قسمت دوم «قهرمانان» گفت: «وقتی به من اطلاع دادند که این عزیزان این عملیات را انجام داده‌اند، دلیل سکوت چند دقیقه‌ای من از طریق خط تلفن این بود که در واقع و در حقیقت از ته دل این جمله رهبر معظم انقلاب را به یاد آوردم؛ که در آن حضرت آقا فرمودند شهید قاسم سلیمانی برای دشمنان از حاج قاسم سلیمانی خطرناک‌تر است. من حضور حاج قاسم را با تمام وجود در قلب همه مجاهدان جهان بویژه این مجاهدان و اسرای عزیز فلسطینی احساس کردم».

نام شهید ما، الهام‌بخش آزادی اسرای فلسطینی شد…

اسیر فلسطینی «محمود العارضه» که چندین بار برای آزادی تلاش کرد و نیروهای اشغالگر محل اسارت او را تغییر دادند، وارد جلبوع شد؛ اقامت او در این زندان خاص به عنوان یک نوع چالش مورد تعقیب اداره زندان بود. بازداشتگاه جلبوع بنا به اعتقاد اسرائیلی‌ها زندانی بود که هیچ‌کس امکان خروج از آن را نداشت؛ اما این فرمانده فرار را برنامه‌ریزی و طراحی و سپس کار را تمام کرد. او پس از انتقال به غرفه حاج قاسم سلیمانی در زندان جلبوع، نقشه تونل منتهی به آزادی را آغاز کرد.

 

«زکریا الزبیدی» اسیر فلسطینی دیگری است که روایت تلاش‌های مقاومتی او، پیام موفقیت از داخل زندان‌های اسرائیل است؛ جایی که زندان‌های صهیونیست‌ها از بیرون شکست خوردند. فعالیت به عنوان «بخشی از دستگاه امنیتی غرفه حاج‌قاسم» ماموریت زکریا الزبیدی بود و انتخاب او در تیم «قهرمانان» به اتفاق آرا انجام شد. این یک اجماع برادرانه یا حتی منطقه‌ای نبود، زیرا زکریای قهرمان ما، مانند سایر برادران قهرمانش از اردوگاه فلسطینی جِنین، یک اجماع فلسطینی واحد بود؛ آن هم در پیامی شگفت‌انگیز از موفقیت زندانیان داخل زندان، که پیام شکست صهیونیست‌ها را به بیرون انتقال دادند. المیادین در قسمت دوم مستند «قهرمانان» درباره اسیر فلسطینی زکریا الزبیدی صحبت می‌کند…

 

«ایهم کممجی» شاعر مبارز فلسطینی است که در سال ۲۰۰۳ با خودروی بمب‌گذاری شده به عملیات استشهادی رفت، اما ماشین خراب شد و ماموریت او انجام نشد. ایهم دارای مدرک لیسانس از دانشگاه الاقصی غزه و مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه قاهره است.  او در دوران اسارت به خاطر اشتغال به تدریس دختران و پسران شهرت یافت. در قسمت دوم «قهرمانان» افراد نزدیک به او می‌گویند: «کممجی آدم خوب و سخاوتمندی است؛ اگر به مشکلی بیفتی، تو را از آن مشکل دور می‌کند. او مشکلات داخل زندان را حل کرده و به جوانان کمک می‌کند تا خواندن و نوشتن را یاد بگیرند». کممجی در رام الله یک شهرک‌نشین را به هلاکت می‌رساند؛ اما در واقع او یک شهرک نشین عادی نبود، بلکه یک خلبان نظامی است. به طرز متناقضی، او قرار بود توسط تشکیلات خودگردان فلسطین محاکمه شود، اما اسرائیلی‌ها حقه می‌زنند و او را در حالی که در محاکمه بود دستگیر می‌کنند. صدای او در زندان جلبوع و در جریان محاکمه‌اش در مقابل خبرنگاران، پس از عملیات تونل آزادی، مانند صدای رعد و برق بود؛ او جسارت کسی را نشان داد که به تعلقش به مقاومت به شکل وسیعی افتخار می‌کرد.

 

محمود العارضه در پیام خود به شبکه المیادین می‌گوید که در سال ۲۰۱۸ با مبارز فلسطینی «مناضل نفیعات» آشنا شد که چندین بار دستگیر و آزاد شد؛ سپس به جلبوع بازگشت و به عنوان بخشی از تیم «قهرمانان» انتخاب گردید. اشغالگران اسرائیلی از خانواده نفیعات انتقام گرفتند. برادرش به نام قیصر بلافاصله پس از دستگیری او زندانی شد و مدت‌ها در انزوا به سر برد؛ و برادر دیگرش که مجدو نام داشت، به ۲۲ ماه محکوم شد و ماه‌ها اجازه ملاقات نداشت. نفیعات حدود ۷ سال از زندگی‌اش را در زندان‌های اشغالی گذراند و به دلیل وابستگی به جنبش جهاد اسلامی چندین بار بازداشت شد. او عضو دیگر تیم غرفه حاج قاسم در زندان جلبوع بود که با قهرمانان دیگر در عملیات تونل آزادی همراه شد.

 

مستند قهرمانان در ادامه به روایت «محمود شریم» می‌رسد. «صاحبان دستان قوی» اصلاحی است که محمود العارضه، در توصیف اسرای فلسطینی تیم حاج قاسم به کار می‌برد؛ کسانی که نقش اصلی را در حفاری و اجرای نقشه تونل آزادی داشتند. مناضل نفیعات و محمود العارضه به همراه محمود شریم و محمد ابوبکر با دستان زحمتکش خود این طرح را پیش بردند. قرار بود در همان ماه عملیات تونل آزادی، محمود شریم از زندان آزاد شود؛ اما او تصمیم گرفت در عملیات تونل آزادی شرکت کند، بنابراین کاری کرد که به ۴ سال دیگر محکوم شود.

 

 

«یوسف شریم» برادر محمود، می‌گوید که او فردی آرام و موافق جمع بود؛ او دوست داشت در راه خدا و برای آزادی مسجد الاقصی بجنگد و مقاومت کند. او که شخصیتی توانمند بود و اهمیتی نمی‌داد که در نتیجه این مسیر مقاومت مورد قضاوت قرار گیرد یا آسیب ببیند. نگرانی او این بود که این شش زندانی فلسطینی که به حبس ابد محکوم شده بودند، حق دارند در آزادی نفس بکشند؛ این تمام درد و دغدغه او بود. محمود شریم، قهرمان «بریدن میله‌ها» آن‌طور که محمود العارضه او را توصیف می‌کند، به همراه «قصی مرعی» روی طرح فرار از زندان جلبوع کار می‌کرد؛ کسی که قبل از اتمام تحصیلاتش دستگیر شد و به دلیل کمک به نقشه تونل آزادی، چهار سال نیز به محکومیت وی اضافه شد.

مستند قهرمانان ادامه دارد و قسمت‌های دیگر آن از شبکه المیادین پخش خواهد شد…

پایان پیام/م/ ت 64


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا