دانش و فناوری

پژوهشی تازه: بیت کوین به اندازه تولید گوشت یا سوزاندن بنزین به محیط‌زیست آسیب می‌زند

آسیب زیست‌محیطی و اجتماعی شبکه بیت کوین در جهان ظاهرا در حد و اندازه صنایع آلاینده‌ای مثل تولید گوشت قرمز و سوزاندن نفت خام به عنوان بنزین است. مطالعه‌ای تازه نشان داده که این بازار در بازه زمانی 2016 تا 2021 به ازای خلق هر 1 دلار به‌طور میانگین 35 سنت به اقلیم جهانی هزینه تحمیل کرده است.

بر اساس تحقیقی که نتایج آن در مجله Scientific Reports منتشر شده، پژوهشگران دریافته‌اند در شرایطی که هزینه اقلیمی بنزین به ازای خلق هر دلار 41 سنت و تولید گوشت 33 سنت بوده، بیت کوین در جایگاهی بین این دو صنعت قرار دارد. این رمزارز معمولا با طلا مقایسه می‌شود، اما آسیب زیست‌محیطی آن در واقع 8.75 برابر طلاست.

«اندرو گودکایند»، از نویسندگان این مقاله و استادیار اقتصاد دانشگاه نیومکزیکو می‌گوید: «سهم آسیب اقلیمی بیت کوین در مقایسه با طلا تقریبا حدود ۹ برابر بیشتر است.» اما آسیب اقلیمی چیست؟ محققان برای تخمین هزینه دلاری آسیب‌های آتی به اقلیم سیاره زمین از یک معیار کلیدی در سیاست‌گذاری استفاده کردند.

آسیب اقلیمی بیت کوین چگونه اندازه‌گیری شد؟

استخراج <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%a8%db%8c%d8%aa-%da%a9%d9%88%db%8c%d9%86'>بیت کوین</a>

محققان به سراغ «هزینه اجتماعی کربن» رفتند که چیزهایی مثل زیان‌های بخش کشاورزی، کارگری و تخریب‌های ناشی از بالا آمدن سطح آب دریاها را در بر می‌گیرد. محققان با استفاده از مدل‌های اقلیمی و دیگر داده‌ها محاسبه کردند که به ازای هر تن کربن دی‌اکسیدی که وارد جو زمین می‌شود، چقدر آسیب (به واحد دلار) به وجود می‌آید.

پیش‌تر برخی تحقیقات مدعی شده بودند که شبکه بیت کوین سالانه به اندازه یک کشور کوچک برق مصرف می‌کند. پژوهشگران این مطالعه مجموع مصرف برق این شبکه را تخمین زده و آلودگی‌های کربنی آن را به دست آوردند. سپس هزینه اجتماعی کربن را به زیان دلاری تبدیل کردند. آن‌ها دریافتند که چون هزینه اجتماعی کربن به ازای هر تن 100 دلار است، آسیب اقلیمی استخراج هر بیت کوین 3088 دلار می‌شود. بنابراین محققان می‌گویند بیت کوین در حوالی سال‌های 2016 تا 2021 در سراسر جهان حدود 12 میلیارد دلار به محیط‌زیست زیان وارد کرده است.

با این حال، اختلاف‌نظرهایی بر سر تعیین هزینه اجتماعی کربن وجود دارد. برای مثال دولت آمریکا در زمان قانون‌گذاری این هزینه را به ازای هر تن 51 دلار در نظر می‌گیرد. ولی خیلی از محققان اعتقاد دارند که این رقم کمتر از واقعیت است. همین فشارها از جمله مواردی بود که باعث شد اتریوم شیوه کارکرد خود را به مدل جدیدی ببرد که دیگر وابستگی زیاد به مصرف انرژی برای تایید پردازش‌ها ندارد. اما چنین اتفاقی هنوز برای بیت کوین به عنوان بزرگ‌ترین رمزارز بازار نیفتاده است.

منبع دیجیاتو

آگهی
دکمه بازگشت به بالا