سلامت

آیا شیرین کننده های مصنوعی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکال نیوز تودی یک مطالعه گسترده شامل شهروندان فرانسوی که بیش از یک دهه به طول انجامید، استفاده آنها از شیرین کننده های مصنوعی را ارزیابی کرد.

در حالی که شیرین کننده های مصنوعی ممکن است جایگزین خوبی برای شکر برای کاهش دریافت کالری به نظر برسند، مطالعه منتشر شده در BMJTrusted نشان می دهد که ممکن است ارتباطی بین این شیرین کننده ها و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی (CVD) از جمله سکته وجود داشته باشد.

این تحقیق که توسط موسسه ملی تحقیقات بهداشتی و پزشکی فرانسه انجام شده است، اولین مطالعه ای نیست که ارتباط بین شیرین کننده های مصنوعی و افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی را نشان می دهد، با این حال، بزرگترین مطالعه تا به امروز است. این مطالعه شامل داده های بیش از صد هزار شرکت کننده بود.

آیا مصرف شیرین کننده های مصنوعی بی ضرر است؟

وقتی افراد به دلایلی مانند تلاش برای کاهش وزن یا تلاش برای کنترل قند خون خود سعی می کنند قند را از رژیم غذایی خود حذف کنند، ممکن است به شیرین کننده های مصنوعی روی بیاورند.

شیرین کننده های مصنوعی بیش از 100 سال است که وجود دارند. به عنوان مثال، ساخارین که برای اولین بار در سال 1879 کشف شد. از آن زمان، محققان بسیاری از شیرین کننده های مصنوعی دیگر از جمله سوکرالوز، آسپارتام، استویا و زایلیتول را کشف کرده اند.

تقریبا همیشه در مورد شیرین کننده های مصنوعی بحث و جدل وجود داشته است. همانطور که دانشکده بهداشت عمومی هاروارد می گوید، نگرانی ها شامل ایجاد دیابت نوع 2 و افزایش وزن است، اما شواهد مختلف و غیرقابل قطعیت است.

علی‌رغم نگرانی‌ها، اداره غذا و دارو، شیرین‌کننده‌های تایید شده را معمولاً برای استفاده بی‌خطر می‌داند، تا زمانی که افراد از میزان مصرف روزانه قابل قبول برای هر نوع تجاوز نکنند.

شیرین کننده ها مورد مطالعه قرار گرفتند

این مطالعه در سال 2009 با راه اندازی گروه الکترونیکی نوترینت سانته آغاز شد. افرادی که علاقه مند به شرکت در “بزرگترین مطالعه تغذیه جهان” هستند می توانند به صورت آنلاین ثبت نام کنند.

بیش از صد و هفتاد هزار نفر برای این مطالعه ثبت نام کردند و محققان حوزه خود را به 103388 کاهش دادند. شرکت کنندگان انتخاب شده شامل افراد 18 سال و بالاتر و همچنین افرادی بودند که پرسشنامه های مربوط به “رژیم غذایی، سلامت، داده های آنتروپومتریک، شیوه زندگی و داده های جمعیت شناختی و فعالیت بدنی” را پر کردند.

میانگین سنی شرکت کنندگان 42 سال و اکثر شرکت کنندگان زن (79.8%) بودند.

در طول سال‌های بعد، محققان به‌طور دوره‌ای اطلاعاتی از شرکت‌کنندگان مانند تمام غذاها و نوشیدنی‌های مصرف‌شده در یک دوره 24 ساعته را جمع‌آوری کردند. برای اطمینان از اینکه شرکت کنندگان در گزارش های غذایی خود دقیق هستند، محققان از آنها خواستند عکس ارسال کنند.

علاوه بر این، شرکت کنندگان همچنین مصرف شیرین کننده مصنوعی خود را گزارش کردند. محققان می خواستند مقدار و نام تجاری شیرین کننده را بدانند.

تقریباً 37 درصد از شرکت‌کنندگان استفاده از شیرین‌کننده‌های مصنوعی را گزارش کردند که شرکت‌کنندگان به غیر مصرف‌کنندگان، مصرف‌کنندگان پایین‌تر (مصرف شیرین‌کننده مصنوعی کمتر از میانگین) و مصرف‌کنندگان بالاتر (مصرف شیرین‌کننده مصنوعی بالاتر از میانه) تقسیم شدند. شرکت کنندگان به طور متوسط 42.46 میلی گرم در روز مصرف کردند. آنها انواع شیرین کننده مصنوعی زیر را مصرف کردند:

  • آسپارتام
  • آسه سولفام پتاسیم
  • سوکرالوز
  • سیکلامات ها
  • ساخارین
  • تاوماتین
  • نئوهسپریدین دی هیدروکالکن
  • گلیکوزیدهای استویول
  • نمک آسپارتام-اسه سولفام پتاسیم

مصرف بیشتر ریسک بالاتر

در پایان این مطالعه، محققان تعداد حوادث قلبی عروقی را که افرادی که شیرین کننده های مصنوعی مصرف می کردند، با تعداد حوادثی که افرادی که این شیرین کننده ها را مصرف نمی کردند، مقایسه کردند.

محققان دریافتند افرادی که بیشتر از شیرین کننده های مصنوعی مصرف می کنند، در مقایسه با افرادی که مصرف نمی کنند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهند.

شرکت کنندگان 1502 رویداد قلبی عروقی را در طول پیگیری گزارش کردند، از جمله 730 رویداد بیماری عروق کرونر قلب و 777 رویداد بیماری عروق مغزی.

مصرف کنندگان بالاتر شیرین کننده های مصنوعی 346 رویداد را در هر 100000 نفر در سال و غیر مصرف کنندگان 314 رویداد را در هر 100000 نفر در سال تجربه کردند.

3 شیرین کننده ای که بیشتر مشکل ساز هستند

«نتایج ما نشان می‌دهد که این افزودنی‌های غذایی، روزانه توسط میلیون‌ها نفر مصرف می‌شوند

نویسندگان خاطرنشان کردند که آنها معتقد نیستند که استفاده گهگاهی از شیرین کننده های مصنوعی به اندازه استفاده روزانه مشکل ساز است. “مصرف گاه به گاه شیرین کننده های مصنوعی به احتمال زیاد تاثیر زیادی بر خطر CVD ندارد، و بنابراین حتی اگر برخی از مصرف ها فراموش شده باشد، احتمالا تاثیر کمی بر نتایج مطالعه داشته است.”

علاوه بر این، نویسندگان خاطرنشان کردند که به طور خاص سه شیرین کننده مصنوعی با خطرات بیشتری مرتبط هستند.

به گفته نویسندگان، “مصرف آسپارتام با افزایش خطر حوادث عروقی مغز و آسسولفام پتاسیم و سوکرالوز با افزایش خطر بیماری عروق کرونر قلب مرتبط بود.”

دکتر جف گلد، پزشک طب یکپارچه و مدیر ارشد پزشکی فول اسکریپ، یک پلت فرم ارائه مراقبت برای پزشکی یکپارچه، در صحبت با مدیکال نیوز تودی در مورد این مطالعه، خاطرنشان کرد که اگرچه شیرین کننده های مصنوعی به طور محدود به احتمال زیاد مشکلات سلامتی ایجاد نمی کنند، استفاده منظم از آنها احتمالاً می تواند باعث ایجاد برخی مشکلات شود.

با توجه به اینکه شیرین کننده های مصنوعی معمولاً در غذاهای بسیار فرآوری شده یافت می شوند، توصیه می کنم مصرف آنها را به طور کامل محدود کنید. برخی از جایگزین‌های ایمن‌تر شامل گزینه‌های طبیعی مانند آلولوز، میوه راهب و استویا هستند که به نظر می‌رسد نگرانی‌های مشابهی ندارند.»

تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده زیاد از شیرین‌کننده‌های مصنوعی ممکن است در واقع منجر به افزایش وزن و چاقی شود، و طبق برخی آزمایش‌های حیوانی، مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی ممکن است میکروبیوتای روده را تغییر داده و به طور بالقوه خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را افزایش دهد، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. برای اثبات این ادعاها.»

او گفت: «در حالی که مطالعات آینده‌نگر مانند این، اثبات علت را تأیید نمی‌کنند، این ارتباط بالقوه در ترکیب با ارتباط مصرف با چاقی و نگرانی‌های میکروبیوم روده باید انگیزه محدود کردن مصرف آنها را افزایش دهد.»

دکتر زیتیجان متخصص قلب در مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو، تگزاس گفت: “ارتباط بین شیرین کننده های مصنوعی و بیماری عروق کرونر/سکته مغزی با توجه به این واقعیت که شیرین کننده های مصنوعی با دیابت، فشار خون بالا، چربی خون، هیپرتری گلیسیریدمی و چاقی مرتبط هستند، تعجب آور نیست.”

دکتر زیتجیان خاطرنشان کرد که این مطالعه ممکن است نتواند برای همه جمعیت ها اعمال شود، با این حال، گفت: “این به ما بینشی می دهد که شیرین کننده های مصنوعی ممکن است در بیماری عروق کرونر قلب و بیماری عروق مغز نقش داشته باشند.”

منبع سلامت نیوز

آگهی
دکمه بازگشت به بالا