شهرستان ها

۲.۶میلیون هکتار اراضی آبی به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده است

زنجان-معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه حدود ۸.۵ میلیون هکتار اراضی آبی در کشور وجود دارد، گفت: تا به امروز حدود ۲.۶ میلیون هکتار به انواع سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده است.

فریبرز عباسی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه حدود ۸.۵ میلیون هکتار اراضی آبی در کشور داریم که نیازمند احداث زیرساخت‌های آبی و خاکی است، گفت: از این میزان تا به امروز حدود ۲.۶ میلیون هکتار به انواع سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱.۷ میلیون هکتار نیز احداث شبکه‌های فنی و تجهیز و نوسازی در اراضی کشاورزی داشیم، افزود: بیشتر این زیرساخت‌ها مربوط به شبکه‌های سطحی است که مجموع این اراضی به ۴.۴ میلیون هکتار می‌رسد.

عباسی با بیان اینکه ساماندهی این مقدار از اراضی کشور در زمینه زیرساخت‌های آبی و خاکی به این معنی است که حدود ۴ میلیون هکتار نیز نیاز به احداث زیرساخت‌های آبی و خاکی به طور کامل دارد، تصریح کرد: این بدان معنی است که در طول چند دهه گذشته به هر میزان که در این حوزه فعالیت کرده‌ایم، به همان میزان نیز کار بر زمین مانده و نیاز به تلاش بیشتری داریم.

معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی با یادآوری اینکه حدود ۴۱ هزار رشته قنات در کشور داریم که حدود ۳۱ هزار هکتار مرمت و بازسازی شده و حدود ۱۰ هزار هکتار نیز باقی مانده است، عنوان کرد: باید توجه داشت که قنات یک سازه آسیب‌پذیر بوده و این به معنای آن نیست که ۳۰ هزار رشته‌ای که مرمت و بازسازی شده است، برای همیشه کاری با آن نخواهیم داشت؛ چرا که برخی از همین قنوات در طول سال دوباره آسیب دیده و نیاز به مرمت خواهد داشت.

عباسی ادامه داد: در سیل اواخر خردادماه امسال بخش زیادی از قنوات در چند استان آسیب جدی دید که نزدیک به ۳,۰۰۰ میلیارد تومان برای بازسازی و مرمت این قنوات در نزدیک به ۶ استان هزینه کردیم.

وی با بیان اینکه در حوزه آب و خاک تلاش‌ها و زحمات زیادی کشیده شده است اما هنوز هم کارهای بر زمین مانده قابل توجهی داریم که نیاز به تلاش و اعتبار است، خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه در بین معاونت‌های وزارت جهادکشاورزی جزو معاونت‌هایی هستیم که بیشترین اعتبارات را داریم اما با این وجود حجم کار در این حوزه بسیار زیاد بوده و کارهای حوزه آب و خاک نیز مستلزم اعتبارات زیاد است.

عباسی با اشاره به اینکه در گذشته بخشی از اعتبارات حوزه آب و خاک، از جمله طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری که از بزرگ‌ترین پروژه‌های معاونت آب و خاک وزارت جهادکشاورزی است، از محل صندوق توسعه ملی تامین می‌شد، اظهار کرد: این در حالی است که حدود ۲ سال است که به دلیل محدودیت‌های اعتباری و شرایط خاصی که در کشور داریم، هیچ پروژه‌ای از محل صندوق توسعه ملی به اجرا گذاشته نمی‌شود، هر چند پیگیر هستیم تا برای برخی از پروژه‌ها از این محل تامین اعتبار شود.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر بخش زیادی از تامین اعتبارات به ویژه در سال گذشته به سمت اسناد خزانه سوق داده شد، تصریح کرد: سال گذشته برای دو پروژه شامل قنوات و توسعه سامانه‌های نوین آبیاری که بهره‌بردار محور هستند، مکاتبات متعددی را با سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد و دارایی و نیز معاون اول رئیس‌جمهور داشتیم که در خصوص ویژه و خاص بودن این طرح توضیحات مبسوط مبنی بر اینکه اسناد خزانه برای این گونه طرح‌ها محلی از اعراب ندارد، داده شد که خوشبختانه به توفیقات خوبی در این زمینه دست یافته و تخصیص اعتبارات خوبی به صورت نقدی در این زمینه داشتیم.

معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی در ادامه با یادآوری اینکه استان زنجان حدود ۳.۵ میلیون تن تولیدات انواع محصولات کشاورزی، زراعی، باغی و دامی دارد که ظرفیت باارزشی در این منطقه به شمار می‌رود، افزود: زنجان در چند محصول از جمله زیتون، لوبیا، عدس، سیب و … رتبه کشوری دارد. همچنین در توسعه سیستم‌های تلفیقی آبیاری، زنجان یکی از استان‌های پیشرو در کشور است که منطبق با رویکرد معاونت آب و خاک وزارت جهادکشاورزی عمل می‌کند؛ چرا که راندمان و بهره‌وری بیشتری دارد.

عباسی با اشاره به اینکه زنجان در بحث هوشمندسازی همه حوزه‌های کشاورزی به ویژه آبیاری از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است، یادآور شد: در همین خصوص در بحث توسعه سامانه‌ها و مباحث مربوط به آی.تی، زنجان یکی از استان‌های پایلوت و پیشرو در کشور به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه استان زنجان در حوزه اعتبارات درخواست‌هایی دارد که می‌توان این درخواست‌ها را به دو بخش تقسیم کرد، گفت: متاسفانه برای برخی از درخواست‌ها ردیف اعتباری ملی دیده نشده و استانی است. با این حال برای برخی از درخواست‌ها از جمله طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری که یک طرح ملی بوده و اعتبار ملی نیز دارد، می‌توانیم از ردیف‌های ملی به استان زنجان کمک کنیم.

معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی در خصوص کمبود منابع آبی کشور هشدار دادو متذکر شد: منابع آبی که امروز در اختیار داریم، بسیار محدود است و تامین منابع آبی در شرایط کنونی فقط ناشی از بارندگی است و این یعنی در این زمینه کاملاً وابسته به میزان بارندگی هستیم.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا