شهرستان ها

تاکداران خراسان شمالی طعم شیرین انگور را نمی‌چشند

بجنورد- صادرات انگور خراسان شمالی که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است، کام تاکداران را بسیار شیرین خواهد کرد اما تاکنون مقدمات صادرات این محصول مزیت‌دار استان فراهم نشده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: خراسان شمالی دارای پتانسیلی ویژه در حوزه کشاورزی است. محصولات کشاورزی این استان به دلیل شرایط جوی عموماً از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. محصولاتی که از نوع دیم و هم از نوع آبی یافت می‌شوند و این ویژگی خراسان شمالی را منحصر به فرد کرده است.

محصولات کشاورزی خراسان شمالی عموماً به دلیل کیفیت مطلوب پتانسیل صادرات به استان‌های دیگر و حتی کشورهای اطراف را دارند اما به دلیل نبود صنایع تبدیلی و عدم نگهداری و بسته بندی صحیح، این ظرفیت بلااستفاده رها شده است.

محصولاتی همچون زعفران، انگور، پنبه، گردو و انواع گوناگون گیاهان دارویی تنها بخشی از ظرفیت ویژه این استان محسوب می‌شود.

به صورت کلی خراسان شمالی دارای ۱۲۴ هزار هکتار اراضی زراعی آبی و ۱۶۱ هزار هکتار اراضی دیم است. در این سطوح ۳۳ نوع محصول زراعی و ۲۶ نوع محصول باغی تولید می‌شود.

یکی از این محصولات که از نظر کیفیت در درجه بسیار بالایی قرار دارد، انگور است که اخیراً فصل برداشت آن نیز آغاز شده است.

استان خراسان شمالی از نظر تولید انگور در سطح کشور جایگاه هشتم را در اختیار دارد. پرورش انگور از قدیم در این خطه به علت سازگاری با اقلیم بسیار معمول بوده است. تاکداران استان فرآورده‌های متنوعی از جمله کشمش، شیره و سرکه از این محصول تولید می‌کنند که بسیار بازارپسند است.

بنگلادش خواهان انگور خراسان شمالی

به طور معمول از هر هکتار تاکستان دیم این استان ۷.۵ تن انگور برداشت می‌شود که این رقم حدود ۲ برابر میانگین کشوری آن است و عملکرد انگور آبی در استان خراسان شمالی نیز ۱۲.۵ تن در هکتار و برابر با میانگین کشوری آن است.

انگور خراسان شمالی آنچنان کیفیت بالایی دارد که جولیا معین، رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در ایران ماه گذشته در سفر به خراسان شمالی خواستار صادرات انگور از این استان به کشورش شد و در این خصوص گفت: بخش کشاورزی خراسان شمالی مهمترین ظرفیت سرمایه گذاری بین ۲ کشور محسوب می‌شود و این کشور خواهان واردات انگور و کشمش استان است.

اما تاکنون مسئولان مربوطه آنچنان که باید و شاید زیرساخت‌های مناسبی برای صادرات این محصول ایجاد نکرده‌اند که همین امر موجب گلایه کشاورزان شده است.

بیمه ناچیز تاکستان‌ها

یکی از کشاورزان روستای شعبان بجنورد در این خصوص به خبرنگار مهر اظهار کرد: انگور ما بهترین محصول است اما مجبوریم آن را به استان‌های شمالی ببریم و به قیمت ارزان بفروشیم.

وی افزود: وقتی جنس را برای فروش می بریم گویی مال را باید به دریا بریزیم زیرا به محصول تو سری می‌زنند.

این کشاورز گفت: باید این محصول را صادر کنیم زیرا چنین انگور باکیفیتی آن هم به صورت دیم در هیچ کجای ایران پیدا نخواهد شد.

این کشاورز همچنین در مورد ماجرای بیمه زمین‌های کشاورزی گلایه داشت و در این خصوص بیان کرد: اگر در هکتار ۱۵ میلیون تومان خرج می‌کنیم، هدف ما برداشت ۱۰۰ میلیون تومان است.

وی افزود: اما در صورت آسیب دیدن مبالغ اندکی مثل یک میلیون و دو میلیون بیمه پرداخت می‌شود. این عدد بسیار حداقلی و ناچیز است که جوابگوی ضرر و زیان کشاورز نیست.

برنامه ریزی برای صادرات انگور در سال آینده

حمید نامور، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان شمالی در این خصوص به خبرنگار مهر اظهار کرد: سطح زیر کشت انگور در استان ۱۶ هزار و ۸۰۰ هکتار است که پیش بینی تولید ۱۷۸ هزار تن انگور را داشته‌ایم؛ از این میزان حدود ۲۵ هزار تن به مصرف مردم خود استان خواهد رسید.

وی افزود: انگور مازاد از کشاورزان خریداری و به استان‌های دیگر صادر می‌شود.

تاکداران خراسان شمالی طعم شیرین <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%a7%d9%86%da%af%d9%88%d8%b1'>انگور</a> را نمی‌چشند

نامور از خرید انگور درجه دو و سه برای تهیه کنسانتره از کشاورزان در ۳ نقطه از استان خبر داد و گفت: انگورهای شهرستان‌های شیروان و فاروج برای تهیه کشمش مناسب است لذا بناست مرکز خرید کشمش در این منطقه احداث شود و کشمش تولیدی کشاورزان خریداری شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: هماهنگی‌هایی با وزارت امور خارجه و اتاق بازرگانی برای صادرات انگور شده است؛ البته صادرات نیازمند مقدماتی می‌باشد که این مقدمات مانند استانداردهای صادراتی طرف مقابل را باید رعایت کنیم.

وی افزود: به کشور بنگلادش اعلام کردیم استانداردهای خود برای صادرات را اعلام کند؛ به صورت کلی مقدمات صادرات انگور فراهم نشده اما با برنامه ریزی های انجام شده برای سال آینده اتفاقات بهتری در این حوزه رقم خواهد خورد.

نامور تصریح کرد: تمامی دستگاه‌های مرتبط معتقدند انگور یک محصول مزیت دار در استان است و صادرات آن موجب ورود ارز خواهد شد لذا برنامه ریزی برای سال بعد انجام خواهد شد.

خریداری انگور از کشاورزان با قیمت مناسب

وی افزود: اکنون به صورت روزانه و نقدی از کشاورزان انگور با قیمت مناسب خریداری می‌شود؛ انگورهای درجه یک و دو در بازار به راحتی فروش می‌رود لذا اولویت ما خریداری انگورهای درجه ۳ و ۴ است تا کشاورزان متضرر نشوند.

نامور بیان داشت: سال گذشته انگور درجه یک کیلویی ۲۴ هزار ریال خریداری می‌شد اما امسال انگور درجه ۴ که شاید قابلیت مصرف ندارد کیلویی ۳۵ هزار ریال دریافت می‌شود تا قیمت‌ها افت نکند.

تاکداران خراسان شمالی طعم شیرین <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%a7%d9%86%da%af%d9%88%d8%b1'>انگور</a> را نمی‌چشند

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان شمالی در خصوص بیمه زمین‌های کشاورزی نیز اظهار کرد: بیمه محصولات کشاورزی در کشور بیمه هزینه‌های کشاورزی است و نه بیمه محصول.

وی بیان کرد: ستاد اجرایی فرمان امام ۵۰ درصد بیمه زمین‌های کشاورزی را برای توجه به جهش تولید پرداخت کرده است تا هزینه کشاورزان برای بیمه کاهش یابد.

آفت سفیدک بلای جان کشاورزان

اما آفت ها گاهی کل دسترنج کشاورزان را رو به نابودی می‌کشاند. تاکداران سیوکانلو که همواره انگور مهم‌ترین محصول آن‌ها به شمار می‌آمد اکنون گرفتار آفت سفیدک هستند که محصول آن‌ها را با ضرر هنگفت مواجه کرده است.

یکی از کشاورزان این خطه اظهار کرد: خشکسالی و گرمای تیرماه فرصت مناسبی برای قارچ و آفت فراهم کرد به گونه‌ای که با این وضعیت کیفیت محصول امسال در مقایسه با پارسال بسیار پایین آمده است و شاهد کاهش تولید و خسارت زیادی خواهیم بود.

وی افزود: پارسال از هر هکتار ۳.۵ تن محصول برداشت می‌شد ولی امسال نباید انتظار چنین برداشتی را داشته باشیم.

این تاکدار با بیان اینکه امسال فقط یک نوبت آبدهی در تیرماه صورت گرفته است، گفت: کارشناسان جهاد کشاورزی باید اقدام به اطلاع رسانی به موقع و برگزاری کلاس آموزشی در این زمینه می‌کردند و اگر تاکداران اطلاعات کافی در این زمینه داشتند متحمل خسارت کمتری می‌شدند.

این باغدار تاکید کرد: کارشناسان کشاورزی در واقع باید جدای از کلاس‌های آموزشی برای مبارزه با آفات، نوع خشک کردن انگور را هم آموزش دهند تا هر گونه خسارت به محصول تازه به حداقل برسد.

تاکداران خراسان شمالی طعم شیرین <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%a7%d9%86%da%af%d9%88%d8%b1'>انگور</a> را نمی‌چشند

انسیه رنجبر، مسئول حفظ نباتات اداره جهاد کشاورزی شیروان در این خصوص به خبرنگار ما گفت: با بارندگی اردیبهشت ماه برخی باغداران تناوب سم پاشی با سموم مختلف را رعایت نکردند به گونه‌ای که نوع سم باید در این دوره تغییر می‌کرد ولی این کار انجام نشد.

وی با بیان اینکه گرمای هوا و آبیاری بی موقع باغ‌ها با آب سیل باعث ریزش گل انگور و عدم تلقیح گل می‌شود، افزود: زمانی که گل انگور در تنش هوایی عدم تلقیح باشد غوره ای شکل نمی‌گیرد و ریزش گل به وجود می‌آید.

رنجبر با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی تاکید کرد: چندین مرتبه کلاس توجیهی در شهر زیارت و روستاهای اطراف برگزار و اطلاعیه‌های برای سم پاشی بین باغداران توزیع شده است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا