اقتصاد

تلاش دشمن‌ برای توقف دیپلماسی موفق منطقه‌‌ای ایران با ایجاد بی‌ثباتی/ اهمیت سیستان‌‌و‌بلوچستان در کریدور انرژی روسیه-هند


یک اقتصاددان گفت: طرف‌های ثالث خارجی در از بین رفتن ثبات و امنیت ایران خصوصا با درنظر گرفتن تحولات سیاسی منطقه تا حد زیادی ذی‌نفع هستند و تلاش می‌کنند این زخم خوب نشود.

مجید شاکری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به نقش کشورهای خارجی در بی‌ثباتی اقتصادی ایران اظهار داشت: نکته مهمی که در جریان است، نقش جمهوری اسلامی ایران در پرونده‌های متعدد بین‌المللی به حساب می‌آید، برای مثال هیچ‌کس نمی‌تواند از نقش ایران در مسئله روسیه و اوکراین چشم‌پوشی کند.

این اقتصاددان با اشاره به اهمیت ثبات و امنیت در کشور گفت: ثبات و امنیت منطقه سیستان و بلوچستان تاثیر غیرقابل انکاری بر کریدور ترانزیتی روسیه-هند دارد و نمی‌شود تحولات این منطقه را بدون در نظر گرفتن این مسئله تحلیل کرد.

وی افزود: باید در این رابطه صحبت کرد که به‌هم ریختگی در تهران تا چه اندازه می‌تواند کار جمهوری آذربایجان را در کریدور استراتژیک زنگزور راحت کرده و منافع این کشور را تامین کند.

شاکری در تشریح شرایط بین‌المللی و اقتصادی در حال حاضر ایران، گفت: تصور من این است که ایران در دوره فعلی یک حضور قوی در دیپلماسی منطقه‌ای دارد که این حضور موجب می‌شود رقبای ایران مجموع ناآرامی‌های اخیر را به سوی تشدید و در نهایت ایجاد عدم ثبات به پیش ببرند.

* رقبای خارجی در بی‌ثباتی ایران ذی‌نفع هستند

این اقتصاددان گفت: معنی صحبت من این نیست که اتفاقات اخیر حتما و صرفا یک توطئه از طرف خارج از کشور است اما این معنی وجود دارد که طرف‌های ثالث خارجی در از بین رفتن ثبات و امنیت ایران خصوصا با درنظر گرفتن تحولات سیاسی منطقه تا حد زیادی ذی‌نفع هستند و تلاش می‌کنند این زخم خوب نشود.

وی ادامه داد: هم از رفتارهای رسمی از سوی مقامات خارجی و هم از اتفاقات کف خیابان‌ نشانه‌هایی از تاثیر بر تشدید ناآرامی‌های اخیر را به ما می‌دهد.

شاکری با اشاره به اهمیت ایجاد وفاق حول محور توسعه در ایران گفت: رقبای خارجی می‌کوشند تا وفاق ملی در ایران ایجاد نشود و زمینه بی‌ثباتی همواره وجود داشته باشد.

* جزئیات اهمیت کریدور روسیه-هند

این اقتصاددان در تشریح اهمیت ایران در کریدور روسیه-هند گفت: کریدور ترانزیتی روسیه-هند تا پیش از این یک کریدور اقتصادی کم اهمیت بود اما در حال حاضر با تحولات جنگ روسیه و اوکراین و بسته شدن مسیر غرب برای روس‌ها یک اهمیت قابل توجه پیدا کرده است؛ با پررنگ شدن کریدور روسیه-هند معنای استراتژیک بودن چابهار بسیار تغییر کرده است و ناگهان شعله‌ور شدن ناآرامی در سیستان بلوچستان در این سناریو بسیار نقش ویژه‌ای دارد.

شاکری تاکید کرد: هند همواره به دنبال ایجاد تعادل در فرآیند دیپلماسی خود است و با فعال شدن کریدور روسیه-هند، می‌تواند ابزاری برای اخذ امتیاز از طرف مقابل برای برقراری این تعادل استفاده کند.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا