شهرستان ها

فاضلاب چالش اصلی شهر توریستی آبگرم است

قزوین- شهر توریستی آبگرم در حالی که با چالش بزرگ فاضلاب روبرو است که مسئولین استان قزوین حل این مشکل را نیازمند تحقق کامل مصوبات سفر ریاست جمهوری می دانند.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: شهر آبگرم در شهرستان آوج در حالی که باید به یکی از جاذبه‌های توریستی استان قزوین تبدیل شود اما در سال‌های اخیر با چالش‌های جدی در حوزه فاضلاب شهری روبرو است.

این منطقه علی‌رغم وجود ظرفیت‌های مختلف گردشگری همچنان با مشکلات خروج فاضلاب و بوی نامطبوع دست و پنجه نرم می‌کند تا جایی که اعتراض بخش عمده‌ای از مردم و مسئولین این شهرستان را نیز با خود به همراه داشته است.

حجت‌الاسلام غلامرضا عسگری امام جمعه آبگرم در گفت‌‎وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: رودخانه آبگرم سه کیلومتر طول دارد اما متأسفانه بخش زیادی از فاضلاب منطقه آبگرم به آن وارد می‌شود که باعث ایجاد مشکلات زیست‌محیطی، بهداشتی و ایجاد بوی تعفن شده است.

وی افزود: وضعیت بد فاضلاب این شهر باعث شده تا میل و رغبتی برای استفاده از چشمه آبگرم نیز وجود نداشته باشد.

امام جمعه آبگرم ادامه داد: بستر رودخانه کوهی و سنگی است و نمی‌توان چاه فاضلاب در آن حفر کرد زیرا به منبع و چشمه اصلی آبگرم می‌رسد.

وی تاکید کرد: برای شبکه فاضلاب در پایین‌دست زیرساخت و بسترهای لازم فراهم شده اما لوله‌کشی فاضلاب انجام نشده و همین وقفه‌ها موجب ایجاد مشکلات زیست‌محیطی بسیار در این منطقه شده است.

تخصیص ۵۰ میلیارد تومان از سفر رئیس‌جمهور به پروژه فاضلاب آبگرم

علی موسی خانی، معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب آبفا نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشکلات شهرستان آبگرم اظهار کرد: شبکه فاضلاب آبگرم حدود ۹۵ و تصفیه‌خانه حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اگر اعتبارات تأمین شود این طرح‌ها در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسند.

وی بیان کرد: حدود ۵۰ میلیارد تومان اعتبار از سفر رئیس‌جمهور به استان قزوین برای اتمام شبکه فاضلاب آبگرم تخصیص داده شد که در پی آن پیمانکاران همچنان مشغول فعالیت هستند و در صورت تخصیص اعتبار بیشتر این طرح در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

این مسئول ابراز کرد: منابع استانی برای احداث تصفیه‌خانه آبگرم محدود است و تاکنون منابع ملی به این طرح اختصاص نیافته و از سوی دیگر ما با چند میلیارد تومان نمی‌توانیم پروژه‌ای را که به ۴۰ میلیارد تومان است به اتمام برسانیم.

وی تأکید کرد: ۴۰ درصد از پروژه در بخش ابنیه پیشرفت کرده و مشکل اصلی ما تجهیزات این پروژه بوده که با توجه به افزایش قیمت‌ها شرایط تأمین تجهیزات دشوار شده است.

موسی خانی با بیان اینکه اگر بتوانیم از سایر منابع استفاده کنیم این کار را انجام می‌دهیم، ادامه داد: در صورت تأمین اعتبارات، تجهیزات تصفیه‌خانه آبگرم خریداری و نصب خواهد شد.

۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه فاضلاب آبگرم

حسین حسین‌خانی فرماندار آوج نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در پی درخواست ما در سفر ریاست جمهوری ۵۰ میلیارد تومان اعتبار به پروژه فاضلاب آبگرم اختصاص داده شد که تاکنون ۲۰ میلیارد تومان آن تخصیص داده شده و در صورت تأمین باقی هزینه‌ها پروژه به بهره‌برداری می‌رسد.

فرماندار شهرستان آوج بیان کرد: پروژه ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و زیرساخت‌های لازم در داخل شهر فراهم شده است.

وی افزود: در تلاش بودیم در این پروژه از آب روستا عباس‌آباد بهره‌برداری کنیم که متأسفانه این فرآیند اتفاق نیفتاد.

این مسئول در پایان گفت: پیش‌بینی می‌شود پروژه فاضلاب آبگرم در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری برسد.

با توجه به اینکه وجود چشمه آبگرم طبیعی در شهر آبگرم عامل بزرگی برای جذب گردشگر است توجه به این منطقه و فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب دراین‌بین سبب می‌شود تا شاهد رونق گردشگری مخصوصاً گردشگری سلامت در استان باشیم. بخش دیگر ماجرا منوط بر این مسئله است که نبود زیرساخت‌ها و مشکلاتی باعث می‌شود تا علاوه بر سرمایه‌گذاران، گردشگران نیز تمایلی برای حضور در این منطقه نداشته باشند که با ادامه این فرآیند ظرفیت گردشگری نیز از بین خواهد رفت.

از سوی دیگر با توجه به اهمیت مسئله فاضلاب و ابراز ناراحتی مردم نسبت به این موضوع امکان ایجاد مشکلات زیستی و بهداشتی برای مردم و منطقه وجود دارد که این فرایند سلامت جانی مردم را به خطر می‌اندازد.

انتظار می‌رود با تحقق کامل مصوبات سفر ریاست جمهور در استان قزوین شاهد حل مشکلات ساده اما قدیمی مردم این استان از جمله شهرهای محرومی همچون آبگرم باشیم.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا