بین الملل

افسر اطلاعاتی سابق سوئیس: آمریکا مسئول احتمالی انفجار در نورد استریم است


یک افسر اطلاعاتی سابق سوئیس، آمریکا را مقصر احتمالی انفجارهای اخیر علیه خط لوله‌های انتقال گاز «نورد استریم» دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ژاک بو»، افسر سابق سرویس اطلاعاتی سوئیس گفت، «نشانه‌های بیشتر و بیشتری» وجود دارند از اینکه آمریکا «مسئول» خرابکاری اخیر در خط لوله‌های انتقال گاز «نورد استریم ۱» و «نورد استریم ۲» است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، ژاک بو که سابقا به عنوان مشاور ائتلاف ناتو نیز فعالیت داشته در مصاحبه‌ای با یک کانال رادیویی فرانسوی گفت، لهستان و اوکراین با توجه به اینکه شدیدا برای انتقال گاز از طریق خاک خود لابی کرده و از ابتدا با ساخت این خط لوله‌ها مخالف بودند می‌توانند مقصر این حادثه باشند.

ژاک بو اضافه کرد، آمریکا تمایل مسلم خود به بر هم زدن روابط میان روسیه و کشورهای اروپایی را پنهان نکرده است.

ژاک بو که سرهنگ سابق ارتش سوئیس و کارمند سابق سرویس اطلاعات استراتژیک این کشور بوده تاکید کرد، از زمان جنگ جهانی دوم، سیاست آمریکا همواره این بوده که اجازه به همکاری نزدیکتر آلمان و روسیه یا اتحاد جماهیر شوروی ندهد.

ژاک بو که همچنین به عنوان رئیس واحد «سیاستگذاری و دکترین» در اداره «عملیات‌های صلحبانی» سازمان ملل در نیویورک کار کرده، در چند مصاحبه تاکید کرد، در غرب «هیچکس اهمیتی به اوکراین نمی‌دهد» و ناتو، اتحادیه اروپا و متحدانشان «دست به استفاده ابزاری از اوکراین به هدف خدمت به منافع راهبردی آمریکا زدند.»

روز جمعه «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا دست داشتن واشنگتن در حملات اخیر علیه خط لوله‌های نورد استریم ۱ و نورد استریم ۲ را رد کرد.

در تاریخ ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲ (چهارم مهر ۱۴۰۱) خط لوله‌های انتقال گاز طبیعی نورد استریم ۱و ۲ هدف انفجارهایی قرار گرفتند که کرملین آنها را اقدام تروریستی دانست و مقامات اطلاعاتی مسکو به وجود ردپای غربی‌ها در این حادثه اشاره کردند.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا