شهرستان ها

گردشگری ورزشی همدان؛ پرظرفیت اما همچنان مغفول

همدان-همدان علی رغم اینکه می‌تواند حرف‌های زیادی در گردشگری ورزشی داشته باشد، اما این ظرفیت همچنان مغفول مانده است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: گردشگری نه‌تنها یک عامل رشد اقتصادی است، بلکه بستری برای نیل به اهداف توسعه نیز به شمار می رود و حال در این مسیر، استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین می‌تواند ورود مناسبی به این حوزه داشته باشد. هفته گردشگری بهانه‌ای برای واکاوی بخشی از این ظرفیت‌ها در سطح استان شد.

استان همدان دارای قابلیت‌های بسیاری برای ورود به عرصه گردشگری ورزشی ازجمله کوهنوردی، صخره‌نوردی، اسکی، دوچرخه‌سواری، سوارکاری و غیره است و می‌تواند با ورود به این عرصه نه‌تنها در مسیر گردشگری ورزشی بلکه در قالب گردشگری روستایی و گردشگری کشاورزی نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشد.

از پیست اسکی همیشه تعطیل همدان گرفته تا صخره نوردی، کوهنوردی، دوچرخه‌سواری، سوارکاری وغیره همه و همه نه تنها در سطح شهرستان همدان بلکه در تمامی شهرستان‌های این استان ظرفیت‌هایی هستند که مغفول مانده‌اند.

اداره میراث فرهنگی استان اجازه فعالیت در حوزه گردشگری ورزشی را نمی‌دهد

یکی از پیشکسوتان ورزش در طبیعت همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه به سبب وضعیت شیوع ویروس کرونا، برنامه گردشگری ورزشی طی دو سال گذشته در همدان تعطیل بوده است، افزود: بعداز این دو سال، رؤسای انجمن گردشگری ورزشی در کشور تغییر کرده‌اند و کسانی که که جایگزین شده‌اند، تفاهم نامه سالهای پیش که بین وزارت ورزش و جوانان و میراث فرهنگی انعقاد شده را قبول ندارند.

غلامرضا رضایی با بیان اینکه این وضعیت، دلیل معوق ماندن گردشگری ورزشی شده است، تصریح کرد: اداره میراث فرهنگی استان اجازه فعالیت به عنوان گردشگری ورزشی را نمی‌دهد، اگر اتفاقی در این میان برای ورزشکاری اتفاقی بیفتد، مسئولیت با هیچکس نیست و ما همچنان منتظر انعقاد قرارداد و تفاهم نامه جدید هستیم و فعلاً هیچ گونه فعالیتی نداریم.

حال گردشگری ورزشی همدان خوب نیست

وی در ادامه صحبت‌های خود تشریح کرد: اگر طبق تفاهم نامه گذشته مجوز به هیأت‌های ورزشی به عنوان گردشگری ورزشی بدهند، ما نیز ادامه کار خواهیم داد ولی تاکنون در این زمینه مجوزی داده نشده است.

رضایی خاطرنشان کرد: حال گردشگری ورزشی همدان خوب نیست و در شرف تعطیل شدن است.

مسئول کمیته گردشگری ورزشی شهرستان همدان با بیان این موضوع یادآور شد: گردشگری ورزشی، نوعی اشتغالزایی برای جوانان در کنار ورزش ایجاد می‌کند به نوعی که می‌توانند به عنوان راهنمای ورزشی در زمینه‌های گردشگری و ورزشی مشغول به کار شوند اما تاکنون رؤسای جدید، گردشگری ورزشی را به رسمیت نشناخته‌اند و مجوزی در این زمینه بعد از دو سال فاصله هنوز صادر نشده است.

از سنگ اندازی ها و نبود حمایت تا مرگ گردشگری ورزشی در همدان

در ادامه، راهنمای گردشگری ورزشی همدان در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت گردشگری ورزشی در استان همدان گفت: چندسال پیش گردشگری ورزشی فعالیت خود را در همدان شروع کرد اما متأسفانه فدراسیون در این زمینه کوتاهی و کم کاری داشت و ورزشکاران هرکدام در شاخه‌های دیگر مشغول به کار شدند.

محسن بیگلری خاطرنشان کرد: هیئت همگانی استان و تربیت بدنی حمایت‌های جدی از این حوزه نداشتند و در مجموع، گردشگری ورزشی درهمدان از بین رفت و وضعیت خوبی ندارد.

<a href='https://sayeb.ir/tag/%da%af%d8%b1%d8%af%d8%b4%da%af%d8%b1%db%8c'>گردشگری</a> <a href='https://sayeb.ir/tag/%d9%88%d8%b1%d8%b2%d8%b4'>ورزش</a>ی همدان؛ پرظرفیت اما همچنان مغفول

وی خاطرنشان کرد: بچه‌هایی که خود ورزشکار بودند، در گردشگری ورزشی فعالیت می‌کردند ولی عدم حمایت باعث شد که هم اکنون، در زمینه گردشگری کار شود اما ورزش در این میان غریب و از بین رفته است.

بیگلری دلیل این وضعیت را سنگ اندازی های بی حد دانست و افزود: متأسفانه تورهای بدون مجوز با تمام برنامه‌های خاص خود در حال فعالیت هستند اما تیم‌های گردشگری ورزشی علی رغم آنکه مجوزهای لازم را نیز کسب می‌کردند اما همچنان زیر ذره بین شدید بودند و این امر باعث تعطیلی این کار شد.

استان همدان علی رغم اینکه یکی از استان‌های غربی کشور محسوب می‌شود که می‌تواند حرف‌های زیادی در گردشگری ورزشی داشته باشد، اما این ظرفیت همچنان مغفول و گردشگری همدان در این عرصه در خواب به سر می‌برد.

این در حالی است که استان همدان قابلیت اجرای تورهای گردشگری ورزش کودکان را نیز دارا است اما باز هم نه تنها خواب گردشگری ورزشی در این استان را شاهد هستیم بلکه به محض آغاز فصل‌های سرد باز هم همدان می‌ماند و پیست اسکی تعطیل و خواب همیشگی گردشگری ورزشی.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا