بین الملل

عون:در استخراج گاز با تل‌آویو شریک نمی‌شویم/میقاتی:ملاحظاتی داریم

اظهارنظر مقامات لبنانی در موضوع ترسیم مرزها؛

منابع لبنانی از آغاز نشست مشورتی مقامات این کشور برای بررسی پیشنهاد آمریکا درباره ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه العهد، ظهر امروز دوشنبه نشست مشورتی مقامات لبنان برای بررسی پیشنهاد آمریکا درباره ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی، آغاز شد.

بنابر اعلام صفحه توئیتری ریاست جمهوری لبنان این نشست به ریاست میشل عون رئیس جمهور این کشور برگزار خواهد شد.

میشل عون پیش از آغاز این نشست در سخنانی کوتاه در جمع رسانه های لبنانی در بیروت اعلام کرد که در نشست مشورتی با رئیس پارلمان و نخست وزیر موضع بیروت در قبال پیشنهاد آمریکا در موضوع ترسیم مرزهای دریایی، تعیین خواهد شد.

وی همچنین تاکید کرد که بر اساس پیش نویس توافق مطرح شده هیچ گونه مشارکتی میان لبنان و رژیم صهیونیستی در میادین گازی دریای مدیترانه وجود نخواهد داشت.

نجیب میقاتی نخست وزیر پیشبرد امور لبنان نیز در سخنانی گفت: موضع روسای سه گانه لبنان در موضوع ترسیم مرزهای دریایی یکپارچه خواهد بود و ما این موضع را بزودی اعلام خواهیم کرد.

وی افزود: ما برخی ملاحظات فنی در ارتباط با پیشنهاد میانجی آمریکایی داریم که آن را ارائه خواهیم کرد، اما اصول اساسی این توافق مشخص و تعیین شده است.

در همین رابطه الیاس بوصعب نایب رئیس پارلمان لبنان بیان داشت: ما در پاسخ به پیشنهاد آمریکا همه ملاحظات را در نظر گرفته و نهایتا تا فردا  (سه شنبه) به این پیشنهاد  پاسخ خواهیم داد.

وی افزود: تا زمانی که طرف آمریکایی به ملاحظات مطرح شده از سوی لبنان پاسخ ندهد، موضع نهایی خود را اعلام نخواهیم کرد.

الیاس بوصعب تاکید کرد: بر اساس پیشنهاد طرف آمریکایی در توافق ترسیم مرزها، لبنان به طور کامل  حقوق خود را در میدان گازی قانا محقق می کند.

وی تصریح کرد: عامل قدرت لبنان در مذاکرات ترسیم مرزها با معادله ارتش، ملت و مقاومت تبلور یافت و این نتیجه را محقق کرد.

گفتنی است روز گذشته محمد رعد رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان به پیشنهاد جدید میانجی آمریکایی درباره ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد. وی در این باره گفت: ما در برابر دشمنی (رژیم صهیونیستی) قرار داریم که هیچ کس غیر از خودش را در جهان به رسمیت نمی‌شناسد، اما زمانی که احساس کردیم به منابع گازی خود نیاز داریم، یقه دشمن را گرفتیم، ما در واقع حقوقی را که دشمن می‌خواست نادیده بگیرد، زنده کردیم. ما آنها را مجبور کردیم که درخواست ما را پذیرفته و حقوق لبنان را به رسمیت بشناسند.

وی افزود: ما گام بزرگی برداشتیم و از موضع دولت لبنان در راستای دستیابی به حقوق دریایی مان حمایت می‌کنیم، ما می‌خواهیم به منابع گازی خود که حق فرزندان و نسل‌های آینده در لبنان است، دست پیدا کنیم.

پیش تر عاموس یادلین رئیس سابق سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) درباره پیشنهاد جدید آمریکا درباره ترسیم مرزهای دریایی که به طرف لبنانی و صهیونیستی ارائه شده و دو طرف به صورت تلویحی با آن موافقت کرده اند، گفت: تاکنون نه در اسرائیل (اراضی اشغالی) و نه در لبنان، جزئیات این پیشنهاد جدید درباره ترسیم مرزها منتشر نشده است، اما فرضی که به واقعیت نزدیک است، این است که سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله به هر آنچه می خواسته دست پیدا کرده و به همین دلیل احساس رضایت می‌کند.

روز شنبه هفته جاری سفیر آمریکا در بیروت، پیشنهاد جدید واشنگتن در زمینه ترسیم مرزهای دریایی را به صورت مکتوب به میشل عون رئیس جمهور لبنان تحویل داد. گفته می‌شود طرف صهیونیستی نیز این پیشنهاد را دریافت کرده و تلویحاً با آن موافقت کرده است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا