شهرستان ها

رکود در بازار پسته زرند/ محصولی برای برداشت وجود ندارد

زرندسرمازدگی گسترده ۹۰ درصد محصول یکی از قطب های تولید پسته استان کرمان را به کلی از بین برده و هزاران نفر بیکار شده اند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: شهرستان زرند در شمال استان کرمان یکی از قطب‌های اصلی تولید پسته در کشور محسوب می‌شود اما در سال جاری بخش قابل توجهی از پسته این شهرستان دچار سرمازدگی شده و به کلی از بین رفته است، تنها ۱۰ درصد از باغ‌های این شهرستان از سرمازدگی در امان مانده است و به همین نسبت هم میزان تولید در این شهرستان کاهش یافته است.

در این شهرستان ۴۵ هزار هکتار باغ پسته بارور وجود دارد و در مجموع هر سال ۱۸ هزار و ۹۰۰ تن پسته از این باغ‌های برداشت می‌شد؛ طبق آمار رسمی در این شهرستان حداقل ۱۶۸ هزار نفر به صورت اشتغال فصلی و دائمی در این بخش مشغول به کار بودند.

ترمینال‌های ضبط پسته تعطیل شدند

این شهرستان ده‌ها ترمینال ضبط پسته مکانیزه و صدها ترمینال ضبط پسته نیمه مکانیزه دارد اما به دلیل اینکه ۶ ماه قبل سرما محصول را به کلی از بین برد و سرشاخه‌های باغ‌ها را خشک کرد در سال جاری دستگاه‌های موجود در این ترمینال‌های ضبط پسته روشن نمی‌شود و در هزاران شغل نیز از بین رفته و کارگران و کشاورزان بیکار شده‌اند.

خشکسالی‌های پی در پی و کمبود شدید آب از یک سو و شوری آب از سوی دیگر باغ‌های پسته را آسیب پذیر کرده است و سرمای نابهنگام و ماندگاری سرما به بلایی برای کشاورزان تبدیل شده است.

بسیاری از کارگران فصلی برای پیدا کردن کار به استان‌های دیگر رفته‌اند و زمینه اشتغال در سال جاری وجود ندارد

حالا در زمین‌های کشاورزی که هر سال برداشت محصول به صورت گسترده انجام می‌شود و هیاهو باغ‌ها را فرا می‌گیرد سکوت حکم فرما است و دستگاه‌ها پسته پوست کنی، بسته بندی و پسته خشک کنی خاموش شده‌اند.

بسیاری از کارگران فصلی برای پیدا کردن کار به استان‌های دیگر رفته‌اند و زمینه اشتغال در سال جاری وجود ندارد، کار به جایی رسیده که صاحبان زمین‌ها پول لازم برای پرداخت قبض‌های برق را هم ندارند اما با وجود پیگیری‌های گسترده از سوی نمایندگان مجلس و مسئولان محلی اما تاکنون هیچ خسارتی به کشاورزان پرداخت نشده و حمایتی از آنها صورت نگرفته است.

دولت از کشاورز حمایت کند

محمد یکی از این کشاورزان است، وی می‌گوید ما نمی‌خواهیم دولت به ما پول بلاعوض پرداخت کند اما حداقل سر رسید وام‌ها را عقب بیندازند و یا قبض‌های برق و آب آن‌چنانی صادر نکنند چون پولی برای پرداخت نداریم حتی برای تأمین نیازهای خانوارها هم دستمان خالی است.

وی می‌گوید: هر سال در کنار جذب کارگران فصلی شهرستان زرند هزاران کارگر از استان‌های دیگر و حتی اتباع خارجی برای کار به باغ‌ها می امدند اما در سال جاری حتی برگ نیز بر روی درختان باقی نمانده است.

وی می‌افزاید: نه در باغ‌ها کسی فعال است و نه در ترمینال‌های ضبط پسته کسی می‌تواند کار کند، حتی یک برگ سبز هم روی درختان نیست.

کارگران خانه نشین شده‌اند

محمد می‌گوید: هر سال ۹۰ درصد پسته را صادر می‌کردیم و بقیه را در بازار داخلی عرضه می‌کردیم اما امسال حتی برای خودمان هم پسته نداریم.

سرما همه پسته را از بین برد و همه چیز خراب شد هر سال در این وقت سال حداقل ۳۰ کارگر جذب می‌کردیم اما در سال جاری حتی یک نفر هم در باغ من کار نمی‌کند

ابراهیم یکی دیگر از کشاورزان می‌گوید: سرما همه پسته را از بین برد و همه چیز خراب شد هر سال در این وقت سال حداقل ۳۰ کارگر جذب می‌کردیم اما در سال جاری حتی یک نفر هم در باغ من کار نمی‌کند.

وی گفت: از اول شهریور تا انتهای آبان ماه هزاران نفر در این باغ‌ها کار می‌کردند اما الان همه خانه نشین شده‌اند و محلی برای درآمد ندارند.

وی بیان کرد: الان هزینه برق سنگین برای باغ‌های می‌آید و ما هیچ پولی برای پرداخت نداریم دولت باید به ما کمک کند و از کشاورز حمایت کند.

۷ هزار شغل از بین رفته است

فرماندار زرند نیز به خبرنگار مهر گفت: ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان خسارات به باغ‌های پسته وارد شده است و تقریباً هیچ محصولی برداشت نشده است.

رکود در بازار <a href='https://sayeb.ir/tag/%d9%be%d8%b3%d8%aa%d9%87'>پسته</a> <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b2%d8%b1%d9%86%d8%af'>زرند</a>/ محصولی برای برداشت وجود ندارد

سید رضا حسینی نژاد افزود: پسته مهمترین زمینه اشتغال در شهرستان است و بسیاری از مردم برای امرار معاش مشکل دارند.

اگر سرمازدگی حادث نمی‌شد ما ۷ هزار کارگر فصلی برای برداشت پسته داشتیم و ۱۱۰ ترمینال تمام مکانیزه ۴۶۰ ترمینال نیمه مکانیزه و ۵ هزار و ۴۰۰ ترمینال خانگی فعال بودند.

فرماندار زرند بیان کرد: ضرورت دارد مجموعه جهاد کشاورزی استان کرمان به صورت خاص این مساله را در دستور مار خود قرار دهند.

بیشترین خسارات‌ها در مناطقی غربی و بخش سیریز وارد شده است و سرمازدگی به حدی است که امکان دارد درختان سال آینده نیز محصول نداشته باشند و بخش زیادی از باغ‌ها به کلی خشک شده‌اند

گفته می‌شود بیشترین خسارات‌ها در مناطقی غربی و بخش سیریز وارد شده است و سرمازدگی به حدی است که امکان دارد درختان سال آینده نیز محصول نداشته باشند و بخش زیادی از باغ‌ها به کلی خشک شده‌اند.

در حالی کشاورزان همچنان در انتظار حمایت دولت هستند که مدیرکل میوه‌های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی فرودین ماه سال جاری در بازدید از باغ‌های پسته زرند گفته بود که بیمه کشاورزی خسارت سرمازدگی باغ‌های کشاورزان را می‌پردازند.

با توجه به تکرار چند باره سرمازدگی در کرمان و از بین رفتن محصول پسته کرمان که یک میلیون شغل در استان کرمان ایجاد کرده است ضرورت دارد مرکز تحقیقات پسته استان کرمان نسبت به مطالعه راه‌های برای جلوگیری از خسارت‌ها و با جایگزین کردن ارقام مقاوم در مقابل سرما اقدام کند تا هر سال شاهد بروز چنین خسارت سنگینی به اقتصاد شهرستان‌های مختلف استان کرمان نباشیم.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا