اقتصاد

ورود هلدینگ‌های بزرگ برای حمایت از بازار سهام/ خطر بیخ گوش سهم‌های کوچک بورسی


در معاملات امروز، ورود هلدینگ‌های بزرگ برای کاهش فشار فروش و سبزپوش کردن بازار مشهود بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه امروز را هم با افت در شاخص ها به پایان رساند اما نکته قابل توجه در این زمینه به خروج پول حقیقی از بورس باز می‌گردد.

در صورتی که خروج پول از بورس مانند هفته‌های گذشته ادامه دار باشد، می توان عمیق تر شدن رکود در بازار سرمایه را محتمل ترین اتفاق در بازار سهام دانست.

البته آزاد شدن پول های بلوکه شدن ایران در کره جنوبی از نظر برخی‌ از تحلیلگران، سیگنالی مثبت به بازار تلقی می شود، اما امروز هم مانند روزهای گذشته سمت عرضه بازار رشد کرد و بسیاری از سهامداران حقیقی تصمیم به فروش سهام و خروج پول از بازار گرفتند.

به نظر می رسد انتشار گزارش‌های مالی ماهانه شرکت‌ها نیز نتواند مانع از ریزش بازار شود. ریسک ‌های سیاسی اثر منفی بزرگی بر بازار سهام گذاشته است. در چنین شرایطی همچنان نیروهای نزولی قدرتمندتر هستند و احتمال ریزش بازار بیشتر از رشد است.

البته در معاملات امروز، ورود هلدینگ های بزرگ برای کاهش فشار فروش و سبزپوش کردن بازار بوده است؛ همین مساله نیز دلیل کاهش افت شاخص های بازار سرمایه بوده است.

* دولت برای حمایت از بورس نرخ ارز نیمایی را افزایش دهد

حمید دستجردی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در تحلیل این موضوع ‌می‌گوید: ریزش کامودیتی‌‌ها، تعدادی از گروه‌های بورسی را تحت تاثیر قرار داده و آینده این صنایع را با خطر مواجه کرده است. برخی از صنایع پتروشیمی مانند متانول ساز‌ها و الفین ساز‌ها و همچنین فولادی‌ها و برخی از گروه فلزات اساسی بیشتر در معرض کاهش قیمت کامودیتی‌ها قرار دارند و همین تعداد از گروه‌های بورسی بخش بزرگی از بازار سرمایه را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی نیاز به افزایش نرخ ارز نیمایی به شدت احساس می‌شود، زیرا که فاصله نرخ ارز آزاد و ارز نیمایی به شدت افزایش یافته است و این موضوع موجب شده است تا بازده شرکت‌های بورسی به شدت کاهش یابد.

دستجردی تصریح کرد: از طرف دیگر برخی از هزینه شرکت‌های بورسی با ارز آزاد است؛ مانند هزینه واردات تجهیزات و ماشین آلات و همچنین هزینه تعمیرات و غیره و این هزینه‌‌های دلاری کمر شرکت‌های بورسی را خم کرده، اما با افزایش نرخ ارز نیمایی این مشکلات برطرف می ‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: به واسطه ادامه ریزش بازار سرمایه و کاهش نقدینگی بسیاری از پول‌های سرمایه‌گذاران جذب سهام‌های با ارزش کمتر می‌شود و احتمالا این سهم‌ها دیر یا زود با حباب قیمتی رو به رو خواهند شد.

* افت در شاخص های بازار سرمایه

در پایان معاملات روز دوشنبه، شاخص کل بورس نسبت به روز کاری قبل 3 هزار و 311 واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و 318 هزار و 714 واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی 25 صدم درصد بوده است.

شاخص کل هموزن نیز با ریزش 998 واحدی در سطح 381 هزار و 113 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی 26 صدم درصد بوده است؛ همچنین شاخص کل فرابورس، 58 واحد پائین آمد و در سطح 18 هزار و 65 واحد قرار گرفت. 

* رشد ارزش کل معاملات بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 143 هزار و 709 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 139 هزار و 602 میلیارد تومان بود که 97 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 18 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم هزار و 876 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در دو ماه اخیر است، سهم این معاملات از کل معاملات بورس یک درصد بوده است.

* کاهش خروج سرمایه حقیقی از بورس

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای سومین روز متوالی منفی شد و 331 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته افت 21 درصدی داشته است.

در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام تفارس (شرکت تأمین سرمایه خلیج فارس)، خودرو (شرکت ایران خودرو) و شتران (شرکت پالایش نفت تهران) اختصاص داشت و نمادهای آریان (پارس آریان)، سخوز (سیمان خوزستان) و دسبحان (سبحان دارو) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

* رشد صف‌های فروش بازار سهام

در جریان معاملات روز دوشنبه 37 نماد صف خرید داشتند و 101 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 26 درصدی به 107 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 20 درصد افزایش یافت و 363 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نماد گدنا (شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک) وتعاون (شرکت بیمه تعاون) و وگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایرانیان) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد بفجر (فجر انرژی خلیج فارس)، فمراد (آلومراد)، حپترو (حمل و نقل پتروشیمی( سهامی عام)) تعلق داشت.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا