شهرستان ها

یکی از مهم‌ترین مسائل امنیتی پیش‌روی قزوین مسئله «آب» است

قزوین – فرماندار شهرستان قزوین گفت: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مسائل امنیتی پیش‌روی استان قزوین بر پایه آب است و رعایت الگوی کشت می‌تواند بخش زیادی از این مشکل را حل کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس کاظمی در جلسه کارگروه آرد و نان شهرستان قزوین با اشاره به وضعیت نانوایی‌های سطح شهرستان بیان کرد: با توجه به افزایش نظارت‌ها و آشنا کردن نانواها با تخلفات حوزه نانوایی، در حال حاضر میزان تخلفات نانوایی‌ها در سطح شهرستان قزوین کاهش چشمگیری داشته است، امیدواریم با همکاری خوب قشر زحمت کش نانوایان شاهد هیچ تخلفی در آینده نباشیم.

وی تصریح کرد: افزایش سهمیه آرد تقاضای برخی از نانوایان است که با توجه به بررسی و نظارت دقیق در خصوص آن تصمیم‌گیری می‌شود، در حال حاضر برای مناطقی مانند الموت و طارم که به صورت موسمی نیاز به افزایش سهمیه دارند تدابیری اندیشیده شده است و به صورت موقت سهمیه بخش‌ها در فصول برداشت محصولات کشاورزی افزایش پیدا می‌کند.

فرماندار شهرستان قزوین در ادامه با اشاره به ضرورت اعلام هر چه سریع‌تر الگوی کشت اظهار کرد: در شرایط کنونی ما نیز باید مراقبت کنیم تا زمینه برای موج‌سواری این افراد فراهم نشود، یکی از مطالبات اصلی مردم و کشاورزان در حال حاضر تعیین الگوی کشت است که باید هرچه سریع‌تر طبق وعده وزیر کشاورزی الگوی کشت مشخص و به مردم اعلام شود.

وی تاکید کرد: الگوی کشت برای هر استان با توجه به شرایط اقلیمی و ظرفیت‌های موجود تهیه شده است و در صورت اعلام آن باید کشاورزان هر استان بر اساس آن عمل کنند، همچنین تسهیلات و حمایت‌های وزارت کشاورزی نیز در قالب این سند به استان‌ها و کشاورزان ارائه می‌شود.

کاظمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مسائل امنیتی پیش‌روی استان بر پایه آب است و اگر الگوی کشت مشخص نشود سال آینده مشکلات جدی در این بخش ایجاد می‌شود، در حال حاضر اغلب روستاهای ما دچار مشکل آب هستند و اگر برنامه درستی در اختیارشان قرار نگیرد با مشکلات بزرگ‌تری روبه‌رو می‌شویم.

وی تصریح کرد: مطابق با سند الگوی کشت شاهد صرفه جویی آب در بخش کشاورزی خواهیم بود، کشت محصولات کم آب‌بر و محصولات راهبردی کشاورزی، کشت مقاوم به خشکی با دوره آبیاری کوتاه‌تر، بکارگیری آبیاری نوین و انتقال کشت ارقام آب‌بر از کشت تابستانه به کشت پاییزه برای استفاده از آب باران از جمله مواردی است که در الگوی کشت مورد توجه قرار گرفته است.

فرماندار شهرستان قزوین یادآور شد: کشاورزان صاحب زمین و تصمیم‌گیرنده هستند، الگوی کشت صرفاً برای آن‌ها شرایطی را فراهم می‌کند که بتوانند به سمت الگوی کشت درست هدایت شوند و به واسطه آن بخشی از مشکلات آب موجود حل شود.

شایان ذکر است با توجه به گزارش علیرضا حسنی بخشدار طارم مبنی بر افزایش تقاضای نان در ماه‌های مهر و آبان که فصل برداشت محصول زیتون در این منطقه بوده و کارگرهای فصلی زیادی در این بخش حضور دارند موضوع افزایش سهمیه آرد بخش طارم در شورای آرد و نان مطرح شد که در مصوبه‌ای مقرر شد ۵۰۰ کیسه به سهمیه این بخش اضافه شود تا مشکل مردم مرتفع و توازن بین تقاضا و مصرف ایجاد شود.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا