سیاسی

سخنگوی وزارت علوم: اساتید و دانشجویان با گفت‌و‌گو و دیالوگ مطالبه‌گری داشته باشند

شمسی‌پور گفت: توصیه ما به همکاران دانشگاهی اساتید و دانشجویان گفت و گو و دیالوگ است زیرا دانشگاه در این فضا می‌تواند به رسالت خود عمل کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، علی شمسی پور، سخنگوی وزارت علوم، در نشست خبری عصر امروز درباره وقایع اخیر دانشگاهها و حضوری شدن دانشگاهها گفت: حضوری شدن از ترم دوم سال تحصیلی قبل آغاز شد که تا امتحانات ادامه داشت و تعداد قابل توجهی از دانشگاه کلاسها را حضوری برگزار کردند.

وی افزود: برای سال تحصیلی جدید که حضوری شدن را آغاز کردیم با دو مسئله نا آرامی و تعطیلات مواجه شدیم. نا آرامی ها خانواده ها را نگران کرده بود و تماس های مختلفی داشتیم که تا شرایط آرام شود، فرزندانشان به دانشگاه نیایند و یک هفته مجازی بود و از ابتدای هفته حضوری شد‌.

شمسی‌پور با بیان اینکه دو روز اول هفته را به صورت حضوری داشتیم که فراخوان‌هایی را برای تحصن و تجمع که از آن طرف مرزها خط می‌دادند اما تصمیم وزارت خانه به حضوری بودن است مگر اینکه اتفاقی خاص بیفتد و شورای تامین استان نظر دیگری داشته باشد، گفت: حضور دانشجویان در دو روز گذشته روند رو به رشد داشت. آمارها از توزیع غذا نشان می‌دهد که اکثریت دانشجویان در دانشگاه بودند.

 

سخنگوی وزارت علوم خاطرنشان کرد: 70 الی 80  درصد کلاس ها در دو روز گذشته برگزار شده است. برخی از عدم تشکیل کلاس ها برمی‌گردد به اینکه هنوز دانشجویان نیامدند.

وی درباره تجمعات روزهای گذشته در دانشگاه‌ها نیز گفت: در تجمعات دانشگاه‌ها بیشتر از 200 یا 300 نفر نبوده است. تعداد تجمعات دانشگاه‌ها در روز یک شنبه نسبت به شنبه کمتر شد و آمار نشان می‌داد تعداد کمتری شرکت کردند و سیر نزولی داشت.

شمسی پور درباره اتفاقات روز گذشته دانشگاه صنعتی شریف نیز گفت: تعداد دانشجویان در تجمع روز گذشته چیزی حدود 300 تا 400 نفر بود اما شعارهای رادیکالی در این تجمع زده شد که نشان می‌داد مسئله از جای دیگری مدیریت می‌شود. شعارهای تند باعث تقابل شد.‌ فضای پیش آمده نهایتاً منجر به درخواست رییس دانشگاه از وزیر علوم شد تا هم فصا را ببینید و هم با صحبت با دانشجویان فضا را کنترل کنند.

سخنگوی وزارت علوم افزود: در این شرایط فراخوان‌هایی داشتیم از طرف ضد انقلاب تا آشوبگران بیایند سمت دانشگاه لذا عبور و‌ مرور دانشجویان در شرایطی بدی قرار گرفت. با حضور وزیر نیروهای امنیتی عقب‌تر رفتند و فضا بازتر شد و شرایط برای بازگشت‌ دانشجویان مهیا شد. وزیر علوم در ساعات حضور خود گفت‌و‌گویی با اساتید و دانشجویان معترض داشتند و اعلام کردند پیگیر وضعیت دانشجویان هستند و تذکر دادند حرمت‌ها و قوانین کشور در دانشگاه‌ها و تجمعات حفظ شود، کارهایی که مخالف اخلاق و زیست دانشگاه است رخ ندهد. بعد از دو ساعت آنجا را ترک کردند.

وی درباره تصمیم وزارت علوم بر حضوری بودن دانشگاه‌ها نیز گفت: معتقدیم حضور دانشجویان در دانشگاه به عقلانیت کمک می کند و جمهوری اسلامی، وزارت علوم و دانشگاه به دانشجویان خودش اعتماد دارد.

شمسی‌پور درباره اینکه گفته می‌شود دانشجویان در پارکینگ و فضای دانشگاه بازداشت‌ شدند نیز گفت: پارکینگ دانشگاه شریف یک پارکینگ عمومی است و نمی‌توان گفت همه افراد در آنجا دانشجویان هستند بلکه این فضا عمومی و بیرون دانشگاه بود.‌ توصیه ما به قانون گرایی حفظ حرمت دانشگاه و تاکید بر گفت وگو در فضای دانشگاه‌ است.

سخنگوی وزارت علوم افزود: بسیاری از اتفاقاتی که در داخل دانشگاه رخ می‌دهد اگر جنبه امنیت ملی نداشته باشدکه تشخیص آن در اختیار تیم‌های امنیتی است در قالب تخلفات معمولی چارچوب خود را دارد و بعد از تدکرات متعدد احکامی از سوی دانشگاهها بعضا برای آنها صادر می‌شود.

وی درباره بازداشت دانشجویان و آمار آنها نیز گفت: بخش عمده‌ای از بازداشتی‌های دانشگاه‌ها در خارج از دانشگاه‌ها و حتی در استانی خارج از محل سکونت بوده است. داخل دانشگاه بازداشتی نبوده و نیست‌. برخی دانشجویان مستنداتی برای دستگیری دارند اما برخی وارد فضای احساسی شده و عمدتا زود آزاد می‌شدند. آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد.

شمسی‌پور درباره نقش اساتید در شرایط فعلی نیز گفت: برخی اساتید دانشگاه بیانیه دادند و اعلام کردند پای کار هستند و درصد خوبی از کلاس ها هم توسط آنها برگزار شد. برخی اساتید هم معترض بودند ولی حرفی از تعطیلی کلاس ها ندادند. ولی برخی علنا می‌گویند کلاس تشکیل نمی‌دهیم رسالت ما این است که در فضای برادری و گفتگو مسایل را حل کنیم. با اساتید و دانشجویان فضای ما گفتگو و تعامل است با دانشجویان نیز فضای ما گفت وگو و پدرانه است.

وی در پایان گفت: توصیه ما به همکاران دانشگاهی اساتید و دانشجویان گفت و گو و دیالوگ است زیرا دانشگاه در این فضا می‌تواند به رسالت خود عمل کند و مطالبه‌ گری داشته باشد.

انتهای پیام/

منبع خبرگزاری تسنیم

آگهی
دکمه بازگشت به بالا