بین الملل

کرملین: مذاکرات صلح با ژاپن غیرممکن است/ آمریکا در خرابکاری خط لوله نورد استریم ذی‌النفع است

سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در واکنش به تلاش رهبران فرانسه و انگلیس برای ایجاد یک اتحاد جدید برای مقابله با روسیه و چین گفت: ایجاد بلوک‌های جدید به ثبات و پیش‌بینی‌پذیری در جهان و کاهش تنش کنونی کمکی نخواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، “دیمیتری پسکوف” دبیر مطبوعاتی رئیس‌جمهوری روسیه امروز، دوشنبه، در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که ایجاد بلوک‌های جدید سیاست خارجی به ثبات و قابل پیش‌بینی بیشتر بودن جهان کمک نمی‌کند.

وی در تفسیر اطلاعات منتشره از سوی خبرگزاری “رویترز” مبنی بر اینکه امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و لیز تراس، نخست وزیر انگلیس در تلاش برای ایجاد یک اتحاد جدید مخالف روسیه و چین هستند، گفت: «ایجاد بلوک‌های جدید مطمئناً به ثبات و پیش‌بینی‌پذیری کمک نمی‌کند و در هر صورت، وضعیت پرتنشی را که اکنون در آن زندگی می‌کنیم، کاهش نخواهد داد.»

همان‌طور که مشخص شده، هدف بلوک آینده بهبود روابط با نامزدهای عضویت در اتحادیه اروپا ـ کوزوو و آلبانی ـ است، به‌طوری که آنها فقط به سرمایه‌گذاری‌های فدراسیون روسیه و چین اتکا نکنند، علاوه بر این، در صورت ایجاد، این بلوک قادر خواهد بود با تلاش‌های مسکو و پکن برای افزایش نفوذ در جنوب و شرق اروپا مقابله کند.

ژاپن میان کشورهای غیردوست جای گرفته است و مذاکرات صلح با آن غیرممکن است

سخنگوی کرملین در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران اعلام کرد که در شرایط کنونی انجام مذاکرات صلح با مقامات توکیو غیرممکن است.

دیمیتری پسکوف تأکید کرد: «ما بسیار متأسفیم که ژاپن با استواری کنار گروهی از کشورهای غیردوست روسیه قرار گرفته و خود به کشوری ضدروسی تبدیل شده است که در رابطه با آنها، مسکو برخوردهای مناسبی را برای این قبیل کشورهای غیردوست به اجرا گذاشته است، مسلماً انجام هرگونه مذاکرات صلحی در چنین شرایطی غیرممکن خواهد بود.»

صبح امروز فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن از قصد توکیو برای ادامه سیاست تحریم‌ها علیه روسیه خبر داد. وی در عین حال یادآور شد که مقامات توکیو  قصد ندارند از مسیر مسالمت‌آمیز سیاست خود در قبال روسیه منحرف شوند تا در آینده مسئله ارضی با این کشور را حل‌و‌فصل کنند و  پیمان صلح امضا کنند.

هیچ چارچوب زمانی برای بازسازی خطوط لوله نورد استریم وجود ندارد

دبیر مطبوعاتی رئیس‌جمهوری روسیه همچنین اعلام کرد که بازگرداندن هر دو رشته  آسیب‌دیده خطوط لوله گاز نورد استریم ضروری است، ولی صحبت در خصوص چارچوب زمانی خاصی برای این منظور و این‌که آیا روسیه می‌تواند روی همکاری بین‌المللی در این زمینه حساب کند یا خیر، بسیار زود است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، کشورهای آنگلوساکسون را مسئول آسیب به خطوط لوله گاز معرفی کرده است، توضیح داد که ایالات متحده سودآورترین کشور در نتیجه این حادثه است.

پسکوف گفت: «طرف‌ یا طرف‌هایی وجود دارند که در صورت عدم کارکرد این خطوط لوله گاز، این فرصت را پیدا می‌کنند که گاز طبیعی مایع (LNG) بیشتری را با قیمت بالاتر بفروشند، و چنین کشوری آمریکاست. کشورهایی هم هستند که توانایی‌های نظامی ـ فناوری برای انجام چنین خرابکاری‌هایی را دارند، همه متخصصان به‌خوبی از این کشورها آگاه هستند.»

سخنگوی کرملین همچنین اضافه کرد: در این بین کشورهایی نیز هستند که علاقه‌ای به خرابکاری در خطوط لوله گاز ندارند، اینها کشورهای اروپایی هستند که در این صورت یک مسیر تأمین گاز مورد نیاز پشتیبان خود را از دست خواهند داد و مسلماً مایل به چنین اتفاقی نیستند.

انتهای پیام/+

منبع خبرگزاری تسنیم

آگهی
دکمه بازگشت به بالا