شهرستان ها

طراحی مدلی برای تربیت دینی جامعه در قالب برنامه های فرهنگی

شیراز- مدیر کل تبلیغات اسلامی فارس از طراحی مدلی برای تربیت دینی جامعه در قالب اجرای برنامه های فرهنگی از سوی این مجموعه خبرداد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسن قانع در بیست و یکمین نشست مدیران پاسخگوتبیین اسلام ناب و آموزه‌های متعالی آئین تشیع، گفتمان سازی براساس اولویت‌های انقلاب در جامعه و رصد و مقابله با تهاجمات فرهنگی دشمن ر ا از رسالت‌های سازمان تبلیغات اسلامی برشمرد و گفت: ما در سازمان برای تحقق این رسالت‌ها مأموریت‌های مختلفی تعریف کردیم و یکی از محوری ترین مأموریت‌های خود را تدوین زیست بوم فرهنگی و دینی می‌دانیم.

وی با اشاره به اتفاقات اخیر تصریح کرد: ما در یک تقابل تمدنی با غرب هستیم، در این فضا رشد عقلانیت فرهنگی و اجتماعی در کاهش آسیب پذیری جامعه مؤثر خواهد بود. ما به ایجاد شبکه عقلانیت تفکر دینی و اسلامی نیاز داریم.

این مدیر فرهنگی اذعان داشت: متأسفانه گفتمان سازی نظام ارزشی ماضعف دارد. نهادهای گفتمان سازکمتر به سمت این مهم رفتند. البته کارسختی هم هست البته رسانه‌ها نقش ویژه ای در تولید و استقرارگفتمان دارند.

قانع عمق دادن به فعالیت‌های فرهنگی را ضروری دانست و تاکید کرد: برای این مهم ایجاد خط تربیت دینی دربستر برنامه‌های فرهنگی لازم است. مشکل فعلی سطحی بودن اکثر برنامه‌های فرهنگی است که نفوذی در تربیت دینی ندارد. ما در سازمان دنبال این هستیم وبرای آن مدل طراحی کردیم.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی فارس با بیان اینکه مردمی سازی تبیین و تبلیغ را در برنامه داریم توضیح داد: در این مدل محوریت آحاد مردم با نقش آفرینی خواص را دنبال می‌کنیم. با توجه به جمعیت ۵میلیونی فارس یک طبقه بندی ترسیم کردیم و نقش جامعه نخبگانی را ویژه دیدیم.

وی ادامه داد: از ۵۰ نفر مرجعیت فکری در مرکز استان شروع می‌کنیم و۵۰۰ نفر نیز حلقه‌های میانی رصد می‌شودوذیل این ۵۰۰ نفر ۵۰۰۰ نفرعناصرموثر فرهنگی تشکیل می‌شود و ۵۰ هزار نفر مسئولین حلقه‌های فرهنگی نیز حضور دارند و در مجموع ۵۰۰ هزارنفر عنصر فعال فرهنگی وجود خواهد داشت که اینها راهبر آحاد مردم می‌شوند که ما به جمعیت ۵ میلیون نفری برسیم.

وی گفت: افق ما این است که راننده تاکسی و معلم و آرایشگر و آحاد مردم ما تبیین گر باشند.

قانع ادامه داد: باتوجه به لزوم پیوست فرهنگی برای پروژه‌های عمرانی و صنعتی و اقتصادی برای تحقق این امر طرح داریم و به استانداری تحویل می‌دهیم.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب تاکید کرد: یک حقیقت بسیار مهم و اساسی و کلیدی وجود دارد که از شدت اهمیت مخفی مانده و آن حقیقت، اصل تحقق جمهوری اسلامی است که مهمترین اقدام عملی به آموزه‌های قرآن است که از این تعبیر بالاتر نداریم، حال باید دید مای نوعی در هر دستگاه و تشکلیاتی در این بستر و مدل حکمرانی نقش مان چیست؟

وی با اشاره به نقش بانوان در حرکت تاریخی انبیا و تحولات صدر اسلام توضیح داد: به عنوان مثال نگاه اسلام به زنان بسیار محترمانه و ویژه است و دست ما در این زمینه پر است، نباید منفعل باشیم این غرب است که باید درحوزه زنان پاسخگو باشد. رسانه انقلابی باید اینها را منعکس کند و این دست برتر را نشان بدهد.

وی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری مهر در خصوص نقش مهم مساجد در گفتمان سازی گفت: مسجد یکی از نهادهای مهم تولید فرهنگ است. ما تحول اجتماعی مسجد محور را در برنامه‌های جدید خوددنبال می‌کنیم. قبول داریم که

مدیر کل تبلیغات اسلامی فارس ادامه داد: اشراف ما به وضعیت میدانی مساجد کم است به همین منظورمساجد شیراز به ۲۰ محله تفکیک شده که به بصورت هفتگی به مشکلات آنها رسیدگی شود.هر مسجدی خصوصیات خود را دارد نگاه زیست بومی تا مقیاس مساجد هر محله کوچک می‌شود.

حجت الاسلام قانع ادامه داد: از طرف دیگر مدل اجرایی مسجد جامعه پرداز را با همکاری ۴ دستگاه در شیراز دنبال می‌کنیم. همچنین ظرفیت بالای مؤسسات قرآنی و هیأت‌های مذهبی در شیراز و فارس داریم که می‌توانند فرهنگ سازانه نقش آفرینی قوی‌تری داشته باشند.

وی با اشاره به نقش ویژه رسانه‌ها در فرهنگ سازی از کمبود مطالب تحلیلی و محتوای تولیدی انتقاد کرد و گفت: بنظر می‌رسد رسانه‌ها تاحدی دچار روزمرگی شدند.

اهالی رسانه حاضر در این جلسه نیز فاصله زیاد نهادها و مدیران از جمله خود سازمان تبلیغات و هزینه‌های زیاد مطالب تحلیلی برای نگارندگان را ازجمله دلایل کمبود مطالب تولیدی وتحلیلی عنوان کردند و نسبت به این فاصله و نگاه تحکمی به مقوله فرهنگ گله مند بودند.

حجت‌الاسلام قانع در پاسخ به این گلایه‌ها گفت: ارتباط منسجم با رسانه‌ها لازم است و ماهم دنبال آن بودیم ولی طی این ۸ ماه حضورمان محقق نشد اما این جلسه مقدماتی است که این ارتباط را تقویت کنیم.

وی ابرازداشت: مسلم است که فرهنگ با اجبار لزوماً محقق نمی‌شود اما گاهی خود قرآن هم لحن جدی دارد. من کوتاهی خودمان را در کمبود مطالب تحلیلی قبول دارم.

وی گفت: خود ما هم تأثیر گذاریم خود سازمان تبلیغات چقدر مطالب تحلیلی در رسانه‌ها منتشرکرده است؟ فضای تحلیل و نقد فرهنگی در شیراز و استان ضعیف است. قبول داریم تحلیل هزینه دارد ولی وضع موجود کمکی به بهبود عملکرد مدیران نمی‌کند.

حجت الاسلام قانع بیان کرد: حداقل برای شروع می‌توان شاخصه‌های دینداری در شیراز را در رسانه ترویج دهیم و از انعکاس ظرفیت‌های فرهنگی شروع کنیم تا مطالب تحلیلی به عملکرد مسئولین هم برسد.

وی به ظرفیت ویژه فارس و شیراز در فرهنگسازی اشاره کرد و گفت: دشمن هم از دیرباز روی این ظرفیت حساب می‌کند.

به گزارش مهر محبی پور معاون سیاسی استاندار فارس مهمان دیگر این نشست بود که به دلیل تداخل برنامه‌ها نتوانست در بیست و یکمین نشست مدیران پاسخگو حضور پیدا کند.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا